Miért fontos elsajátítani a helyes gyaloglástechnikát, ha később futni szeretnél? A választ Kropkó Péter triatlonista, személyi edző, a Life.hu sztárszerzője árulja el heti jegyzetében.

Többnyire külső kényszerek - mint pl. túlsúly, más sportban szerzett maradandó sérülés, életkor stb. - miatt dönt valaki a gyaloglás és futás mellett. Gyakran előfordul az is, hogy olyanok is a futással szeretnék kezdeni a sportolást, akiknek nem elég fejlettek a mozgásszerveik a passzív életmód miatt. Ők azok, akik úgy gondolják, hogy a környezetük cikinek találná, ha gyalogolnának. Ez ugyanolyan hibás gondolkozás, mint az, ha sétáló technikával kezdesz futni.

Forrás: Thinkstock

Mi történik séta közben?

A sétálásnál ugyanis erősen a sarokra lép mindenki, és az álláshoz hasonlóan ilyenkor a passzív tartórendszer, a csontváz és az ízületek dolgoznak. A kisebb erőfeszítés érdekében a szervezet alig használ fel energiát, a passzív rendszer energiafogyasztása pedig majdnem egyenlő a nullával. A sportolás elején erősödj meg, hogy ne terheld túl a gyenge, sérülékeny, esetleg már károsodott ízületeket. Erre a folyamatra rá lehet segíteni ízületképző táplálék-kiegészítőkkel.

Mire figyelj?

Az előbb említett sarokra lépésnél illetve esésnél - amikor az ütés végigszalad a boka, térd, csípő, gerinc vonalon - nem mindegy, hogy mekkora terhelés éri a szervezetet.

- Csökkentheted a terhelést, ha nem nyújtott lábbal érkezel a talajra.
- Rossz edzettségi szint vagy hibás gyakorlatvégzés esetén egy jó sportcipő is képes ideig-óráig korrigálni a hibákat.
- Séta közben alacsony a terhelés, gyaloglásnál erőteljesebb, futásnál dinamikus túlterhelés éri a szerveket. Az izmok minél hamarabb dolgozni kezdenek, annál több energiát fogyaszt majd a szervezeted, ezért fontos, hogy séta közben szaporán, de rövideket lépj, annyit, amennyit a gyenge izomzat elbír.
- Tempósabb gyaloglásnál igyekezz szaporázni a lépteidet, mert így a sarkadat, az ízületeidet és a gerincoszlopodat kisebb terhelés éri. Úgy gyalogolj, mintha egy picit fájna a sarkad. A rövidebb lépéseknek több haszna van: megdolgoztatják az izomzatot és kímélik az ízületeket, mert a sarok alig érintkezik a talajjal.

Mit tehetsz túlsúly esetén?

- Az ízület terhelését csökkentheti a nordic walking bot vagy a futóbabakocsi, amelyre támaszkodni is lehet. Kipróbálhatod az aqua joggingot is.
Ne feledd: bármilyen sportolást a gyaloglás/futás helyes technikájának elsajátításával kezdj, amelyet következő írásomban bővebben is kifejtek majd neked.



Zsírpárnákkal küzdesz? Erre figyelj!http://www.life.hu/sztarszerzok/20130919-mozgas-kaloria-zsiregetes-zsirparnakkal-kuzdesz-erre-figyelj.html Szoptatás után bombaformában!http://www.life.hu/sztarszerzok/20130917-mozgas-kaloria-zsiregetes-igy-karcsusodj-szoptatas-utan.html Így fogyj, ha még pici a babahttp://www.life.hu/sztarszerzok/20130912-kaloria-futas-fogyokura-zsiregetes-a-babaval.html Ezért mérd a pulzusod edzés közben!http://www.life.hu/sztarszerzok/20130910-mozgas-zsiregetes-kaloria-ezert-merd-a-pulzosod-edzes-kozben.html Így hozd magad bombaformába!http://www.life.hu/sztarszerzok/20130905-mozgas-zsiregetes-kaloria-kropko-peter-igy-hozd-magad-bombaformaba.html Profi zsírégetés futássalhttp://www.life.hu/sztarszerzok/20130903-fogyokura-edzes-kaloria-kropko-peter-profi-zsiregetes-futassal.html