7000 méter magasan zuhant ki a kapitány a repülőgépből: hihetetlen, ami ezután történt

Forrás: NurPhoto via AFP/Nicolas Economou/NurPhoto/Nicolas Economou -
pilóta túlélő légiutas-kísérő szélvédő életmentés Vészhelyzet repülőgépbaleset másodpilóta pilótafülke
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Katasztrófafilmekbe illő jelenetnek volt tanúja annak a repülőgépnek a személyzete, melynek piótáját 23 ezer láb, azaz kb. 7000 méteres magasságban, a betört szélvédőn keresztül kiszippantotta a gépből légnyomás.

Bár a jelenet bármelyik katasztrófafilmben megállná a helyét, nem fikció, hanem maga a valóság: 1990-ben megtörtént.

Az esetnél csak az tűnhet valószínűtlenebbnek, hogy a British Airways pilótája, Tim Lancaster kapitány túlélte a megpróbáltatást, bár több törést és fagyási sérülést szenvedett, miután az ablakon lógva ki volt téve az időjárás viszontagságainak.

A British Airways Boeing 787-es Dreamlinere Forrás: NurPhoto via AFP/Nicolas Economou/NurPhoto/Nicolas Economou

A sokkoló incidens több mint három évtizeddel ezelőtt, 1990 júniusában történt, amikor Lancaster egy kereskedelmi járatot irányított az angliai Birminghamből a spanyolországi Malagába.

Ami meglehetősen rutinszerű napnak indult a járat személyzete számára, gyorsan katasztrófába torkollott: körülbelül fél órával a repülés után, amikor a gép hat pilótafülke-ablaka közül kettő betört Oxfordshire feletti utazás közben.

Lancastert a légnyomás kitépte az ülésből és kiszppantotta az ablakon, miközben a pilótafülke ajtaja is kiszakadt a helyéről, és majdnem a földre lökte Nigel Ogden légiutas-kísérőt.

Szerencsére Ogden be tudott rohanni a pilótafülkébe, hogy megragadja Lancaster lábát, éppen akkor, amikor kirepült az ablakon. Ogden is elkezdett kicsúszni a nyíláson, de a légiutas-kísérő személyzet egy másik tagja, John Heward berohant a pilótafülkébe, és az övénél fogva megragadta őt: egy harmadik légiutas-kísérő pedig bekötötte magát a pilótaülésbe, és segített lenntartani az emberek láncát.

Eközben Lancaster 7000 méter magasan, a gép külső oldalának tapadva ki volt téve az elemeknek, miközben Alistair Atchison másodpilóta vette át az irányítást, és azt kiáltozta a rdióba: „Mayday! Vészhelyzet!'

Ogden így nyilatkozott a Sydney Morning Heraldnak : „Körbenéztem, és láttam, hogy az első szélvédő eltűnt, Tim, a pilóta pedig kiszállt rajta – kiszippantódott a biztonsági övéből, és csak a lábait láttam. Átugrottam a vezérlőoszlopon és megragadtam a dereka körül, nehogy teljesen kirepüljön. Lábai beszorultak, lekapcsolták az robotpilótát, a fedélzeti ajtó a kezelőszerveken feküdt, így a gép közel 650 km/h-val zuhant le a világ legzsúfoltabb egén."

Így folytatta beszámolóját: „Azt hittem, hogy elveszítem őt, de végül U-alakban hajlott az ablakok köré. Az arca nekiütközött az ablaknak, az orrából és a feje oldaláról vér folyt ki, a karjai csapkodtak, és körülbelül 6 méter hosszúnak tűnt. A legfélelmetesebb, hogy a szemei tágra nyíltak. Soha nem fogom elfelejteni ezt a látványt, amíg élek" - mondta el az életmentő légiutas-kísérő.

Csodálatos módon Atchison másodpilótának sikerült irányítása alá vonnia a gépet, és a gép végül a Southampton repülőtéren landolt, ahol a személyzetet a mentőszolgálat fogadta. Még ennél is hihetetlenebb, hogy Lancaster túlélte a megpróbáltatást, bár több törést és fagyási sérülést szenvedett.

A megdöbbentő történetről dokumnetumfilm is készült, Air Crash Investigation - Blow Out címmel - írja a LAD Bible.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.