Így használják a különböző generációk a social mediát: hatalmas eltérések vannak

boomer Facebook social média Generációk magazin
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Akár információszerzésről, szórakozásról vagy csak szimplán a szabadidőnk eltöltéséről van szó, az internet jelen van mindannyiunk életében, kinek többé, kinek kevésbé.

Vajon ebben a közegben is fellelhető a korosztályok közötti eltérés ugyanúgy, mint a hétköznapokban? A válasz igen, hiszen jól megfigyelhető, hogy a fiatalabb és az idősebb generációk más és más platformokat használnak, valamint azokat különböző mértékben részesítik előnyben. Az alábbiakban bemutatjuk a legfőbb eltéréseket.

A 18-23 év közöttiek, azaz a Z generáció!

Ők az a korosztály, akik beleszülettek a digitális világba. Az online felületek, a közösségi terek ekkor már léteztek, így el sem tudják képzelni, milyen az, amikor nem tudnak azonnal hozzáférni a korlátlan mennyiségű információhoz. Ez a generáció az, amelyik a leginkább közel áll a technológiához és ebből kifolyólag kijelenthetjük, hogy a közösségi média platformok aktív felhasználója.

Rájuk jellemző, hogy az influenszereket, azaz a véleményvezéreket követik nyomon, illetve kapcsolatot tartanak az ismerőseikkel különféle módokon. (pl. Messenger, WhatsApp)

A közösségi média platformok aktív felhasználói Forrás: Shutterstock/George Rudy

Mindezek mellett, ők az első korosztály, akik a társas interakciókat szívesebben folytatják le a virtuális térben, mintsem élőben. Ez teljesen természetes számukra, csak úgy, mint a mindennapos posztolás a social média felületeikre (pl. Instargram, TikTok) vagy saját blogot hoznak létre egy webtárhely segítségével, amely a nevük alatt fut általában, és ezeken a profilokon a különféle élethelyzetek vagy események megosztása lett a szokásuk.

Az Y, vagyis a Millenium generáció!

Az Y generációba azok tartoznak, akik 1980 és 1994 között születtek. Ők voltak az elsők, akiknek a fiatalkorát már érintette a digitalizáció. Magabiztosan kezelik az elektronikai eszközöket, és mindennapjaik jelentős részét kiteszi a használatuk. A közösségi média oldalakon megosztják a fontosnak tartott életeseményeket, lehet akár szó egy családi nyaralásról, a gyerekek első iskolai napjáról, vagy akár egy születésnapozásról az étteremben a barátokkal. Ők inkább a Facebookot vagy a Vibert részesítik előnyben a tapasztalatok alapján.

Ők voltak az elsők, akiknek a fiatalkorát már érintette a digitalizáció Forrás: Shutterstock/Girts Ragelis

Mindezek mellett munkával kapcsolatos online megbeszéléseken vesznek részt, kapcsolataikat ők is applikációk segítségével tartják fenn, és az internetet használják információszerzésre és tájékozódásra.

Az X generáció, azaz a baby boomerek!

Ők az a generáció, akik közt már jóval kevesebb a közösségi médiákat ismerő és használó személy. Ám nagy részük egyre jobban megbarátkozott a technológiával, és be-be csempészték az életükbe a modern eszközöket. Ha csak egyet kellene említeni, akkor a Facebook lenne az, amelyet előszeretettel használnak manapság az idősebb generációk is. Megosztják rajta a fontosabb családi eseményeket, vagy csak szimplán büszkélkednek vele, hogy milyen finomságot sütöttek aznap, és ez így van rendjén.

Ők az a generáció, akik közt már jóval kevesebb a közösségi médiákat ismerő és használó személy Forrás: Shutterstock/Kaspars Grinvalds

Az érdeklődési körök közti különbségek.

Természetesen a generációk közti különbségek megfigyelhetőek a preferált tartalommegosztás és az előnyben részesített platformok használatában is. Az utóbb említett X generáció tagjai inkább a gasztronómia, útleírások, életmód témájában érdekeltek, míg az Y generáció inkább az otthon, kert és zene témakörökben. A Z generáció pedig a filmek, mozik, videók és az informatika iránya felé mutat nagyobb érdeklődést.

Mivel jár a virtuális térben lévő élet?

Mint ahogyan az elején is szóba került, a Z generáció tagjai legfőképp az internet segítségével tartják a kapcsolatot az ismerőseikkel, barátaikkal. Mivel a kommunikáció legtöbbször csak a virtuális térben zajlik, sokkal passzívabb és felszínesebb kapcsolatok jönnek létre. Ezeknek számos negatív hatása lehet a fiatalokra, melyekkel több kutatás is foglalkozik. Fontos kiemelni közülük az önértékelési problémákat, a hangulati zavarokat, vagy azt a jelenséget, melyet "cyberbullying"-ként, azaz interneten történő zaklatásként ismerünk.

Az idősebb generációk ezekből kevésbé részesülnek, mivel ők más módon, más megvilágításban kezelik ezeket a felületeket és más hatásokat gyakorolnak rájuk a social media platformok.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.