A kávéfogyasztás alapszabályai – Így idd a feketét!

2018.09.04. 12:00

A kávé az egyik legelterjedtebb drog, amit világszerte fogyasztanak az emberek, sőt függnek tőle. Nem kell azonban megijedned, semmiféle tartós károsodást nem okoz a szervezetben, sőt. Persze csak akkor, ha megfelelő keretek között és egészségi állapot mellett hódolsz a nemes szenvedélynek.

A WHO definiciója szerint drog minden olyan természetes vagy szintetikus kémiai anyag, amely pszichoaktív tulajdonságokkal rendelkezik, befolyásolja a központi idegrendszer működését, megváltoztatja a mentális és pszichés státuszt, az érzelmi reakciót, a hangulatot, tudatot, viselkedést. Kétféle drog létezik: a legális és az illegális. A kávé ez előbbibe tartozik, de ide sorolandó ital például a tea is.

A kávéban lévő koffein köztudottan csökkenti a depressziót és a béldaganat kialakulását, valamint növeli a fizikai és mentális teljesítő képességet, Túlzott bevitele azonban stresszessé tehet, ráadásul olykor még szívproblémákhoz is vezethet. A kávé nem szünteti meg a fáradtságot, csupán segít egy ideig felülemelkedni rajta. Egy igazán jó minőségű és megfelelően elkészített kávé azonban csodákra képes.

Egy igazán jó minőségű és megfelelően elkészített kávé csodákra képesForrás: Shutterstock

A kávé hatásai

Minél gyakrabban iszol kávét, hatása annál jobban csökken, mivel a szervezet hozzászokik és gyengébb válaszreakciót ad rá. Tehát azzal, ha óránként iszol egy erős feketét, szervezetedet annál ellenállóbbá teszed vele szemben. De akkor mégis mik az optimális kávézási alapszabályok? Minden ember másként reagál a koffeinre, de van pár alapgondolat, amit érdemes szem előtt tartani:

  • a legjobb hatást reggeli és késő délutáni fogyasztással érheted el
  • lefekvés előtt négy órával már ne igyál kávét
  • nem ajánlott éhgyomorra kávézni, hiszen a benne lévő csersavak kártékonyak lehetnek. Étkezés után azonban pluszban még az emésztést is elősegíted.
  • a kávé vízhajtó hatású, ezért egy csésze mellé mindig érdemes egy pohár vizet is inni
  • az orvosok azt javasolják, hogy a napi koffeinfogyasztás ne lépje túl a 300 mg-ot. Ez kb. 3 csésze eszpresszónak felel meg.
  • már említettük a csersavat, épp ezért mindig minőségi feketét igyál, hiszen az ellenőrizetlen gazdaságokból származó kávéban ez erőteljesebben, károsabban lehet jelen

Amikor gyakran kávézol, lényegében a fáradtsággal harcolsz. Ezt a csatát azonban nem nyerheted meg, előbb-utóbb kénytelen leszel pihenni, aludni azért, hogy tovább tudj „működni". Vannak persze olyan élethelyzetek, amik megkövetelik a hosszantartó figyelmet és koncentrációt – vizsgák, prezentáció... stb. Azonban próbáld meg minimalizálni ezen időszakok hosszát, hiszen a kávé sem csodaszer, és hamar a végkimerültség szélén találhatod magad.

Az orvosok azt javasolják, hogy a napi koffeinfogyasztás ne lépje túl a 300 mg-ot, ez kb. 3 csésze eszpresszónak felel megForrás: Shutterstock

A mértéktartó kávézás azonban segíthet a napi feladataid elvégzésében, és még a közérzeted is javulhat tőle. Nem beszélve a társasági életben betöltött szerepéről.  

Mikor ajánlott és mikor nem a kávézás?

Mivel fokozza a szív- és veseműködést, így az ezekkel a szervekkel kapcsolatos, valamint epe- és érrendszeri betegségekben szenvedők számára nem ajánlott. Ugyanakkor gyakran ajánlják például alacsony vérnyomásra.

alapszabálykávézáskávéfogyasztáskávé2018