Ideges, feszült vagy? A segítség bőrön át érkezik

2013.01.30. 16:23

A magnézium az egyik legfontosabb ásványi anyag, melyet szervezetünk nem nélkülözhet. Ellentétben azonban a reklámokkal, szájon át szedve a legtöbb esetben egyszerűen hatástalan. Pedig nagy szükségünk lenne rá - főleg a nőknek.

Nem csak a stresszt csökkenti

Bár a reklámokban főleg feszültségcsökkentő hatását hangsúlyozzák, a magnézium ennél sokkal többre képes. Ez ugyanis az egyik legsokoldalúbb ásványi anyag, pozitív hatásait egyszerre felsorolni szinte lehetetlen: központi szerepet játszik a szív- és érrendszer működésében, a fehérje-, zsír-, szénhidrát-anyagcserénkben, de részt vesz többek között az idegrendszer és az izmok működésében, az energiatermelésben, a csontok és a fogak felépítésében is. Jelentős szívritmus-szabályozó hatása van, elősegíti az inzulintermelést és -felhasználást is, oldja az izomgörcsöket, hatásosan csökkenti a vérnyomást. Enyhíti a premenstruációs tüneteket, a menstruációs görcsöket, növeli a csontok sűrűségét, és tágítja a légutakat, tehát időnként az asztma kezelésénél is hatásos lehet.

Forrás: Thinkstock

Szervezetünknek minden nap szüksége van - vagy lenne - rá, de csak keveset képes tárolni belőle. A stressz, a fizikai munka, illetve néhány betegség és gyógyszer pedig azonnal csökkenti magnéziumszintünket, ráadásul a hiányt egyre nehezebben pótolhatjuk a táplálékokkal: többségük mára elveszítette magnéziumtartalma jelentős részét.

Nem ajánlott a koffein, a cukor és az üdítőitalok

A  mindennapi kávé- és cukorfogyasztás is csökkenti a magnéziumszintet: a koffein és a finomított cukor ugyanis fokozza a magnézium-kiválasztást, ahogyan a sötét színű üdítőitalokban található foszfátok is. Így könnyen kialakulhat a magnéziumhiány, amire idegesség, alvászavarok, izomgörcsök, fáradékonyság, de akár szívritmuszavar is figyelmeztethet.

Nőknek különösen fontos

Nőként két dolog keseríti meg általában a mindennapjainkat: a munka és a család közti zsonglőrködés okozta stressz és a hormonális változások. A jó hír az, hogy mindkettőre megoldást nyújthat a magnézium: valóban csökkenti ugyanis a feszültséget és az ebből fakadó kóros állapotokat, ezenkívül oldja a menstruációs görcsöket, és javítja a nyomott hangulatot. Terhesség alatt szinte kötelező pótolni: nemcsak nagyobb szükségünk van rá a baba miatt, de a méh keményedéseit, görcseit is természetes megoldásként oldja - nem véletlenül alkalmazzák a kórházakban is spontán vetélés, koraszülés gyanújánál, vagy terhességi magas vérnyomás esetén. Változókorban a fenyegető csontritkulás visszaszorításában is szerepe van: ha a szervezetünk nem jut elég magnéziumhoz és kalciumhoz a táplálékból, akkor a csontokból vonja ki: emiatt kiemelten figyelni kell  pótlására.

Forrás: Thinkstock

Miért nem jó a tabletta?

A legtermészetesebb magnéziumpótlást a táplálkozással érhetjük el: legalábbis ötven vagy száz évvel ezelőtt biztosan így is volt. Azóta azonban annyira lecsökkent az ételek vitamin- és ásványi anyag szintje, hogy akkor is magnéziumhiányosak lehetünk, ha változatosan és egészségesen táplálkozunk - ennek ellenére nem árt próbálkozni a zöld leveles növényekkel, a hüvelyesekkel, teljes kiőrlésű gabonákkal, az olajos magvakkal, a kagylóval, a banánnal, a mazsolával. A tablettáknál azonban már érdemes odafigyelni: a piacon kapható termékek háromnegyede magnézium-oxidot tartalmaz, melynek csupán négy százaléka szívódik fel. Át kell hát böngésznünk az apróbetűs részt, mely alapján kiválaszthatjuk a magnézium-citrát tartalmú készítményeket: ott már ötven százalékos a felszívódási arány - de így is 12 óra kell, mire érezteti is hatását. Mindazonáltal a magnézium bevitele szájon át sosem lesz a leghatásosabb az emésztőrendszerünk miatt, így érdemes kipróbálni a bőrön át hatékonyan felszívódó, transzdermális kezeléshez alkalmas magnézium-klorid tartalmú krémeket, fürdősókat - a magnézium így pont oda jut megfelelő mennyiségben, ahol leginkább szükségünk van rá.

Már pár perc alatt oldódnak az izomgörcsök

A transzdermális kezeléseknél lényegében a bőr felszívó képességét használják ki, hiszen nemcsak a testápolók, de az ásványi anyagok is felszívódnak bőrünkön át. A túladagolástól sem kell tartanunk, hiszen bőrünk pontosan szabályozza, mennyit vesz fel az adott ásványi anyagból. A tabletták mellékhatásait is elkerülhetjük: sokaknál ugyanis a magnéziumtartalmú pirulák hasmenést, puffadást, álmosságot váltanak ki. A transzdermális magnéziumterápiát izomgörcsök vagy -fájdalmak esetén is hatásosan alkalmazzák: a masszázs során nemcsak ellazítják a fájós részt, de a magnézium bejuttatásával még a gyulladást is képesek csökkenteni.

Forrás: Organity.hu

Jobban kedvelik a dundi nőket a stresszes férfiakhttp://www.life.hu/ez-zsir/eljegeszsegesen/20120905-a-tulsulyos-nok-vonzobbak-a-stresszes-ferfiak-szamara-mint-a.html Ilyen, amikor felőröl a munkahelyi stresszhttp://www.life.hu/gyogyulj/egeszseghirek/20120829-munkahelyi-stessz-okozta-kovetkezmenyek.html "Nem mertem nemet mondani a főnökömnek" - Így kezdődik a stresszorexia!http://www.life.hu/gyogyulj/egeszseghirek/20120629-uj-etkezesi-zavar-terjedt-el-a-stresszorexia.html A stressz miatt hullott ki Tyra Banks hajahttp://www.life.hu/gyogyulj/egeszseghirek/20111024-a-stressz-miatt-hullott-ki-tyra-banks-haja.html Shodeinde Dorka: A stresszhelyzetek felpörgetnekhttp://www.life.hu/gyogyulj/egeszseghirek/20110530-rizikofaktor-shodeinde-dorka-a-stresszhelyzetek-felporgetnek.html Mit okozhatja a gyerekeknél a stresszt?http://www.life.hu/anyaskodj/ovisoklettetek/20110114-mit-okozhat-a-gyerekeknel-a-stressz.html
stresszkezelésbőrmagnéziumásványi anyagokhiánybetegség