Táplálkozási tanácsok 50 fölött

2014.12.04. 19:10

Az idősödés, a változás új táplálkozási szokásokat is magával hozhat: a rendszeres, megfelelő tápanyagokban dús táplálkozás, esetenként a személyre szabott diéta sokat segíthet a krónikus betegségek megelőzésében, kezelésében. 

Nem minden esetben könnyű eldönteni, hogy a kímélő életmód pontosan mit is jelent idős korban. A legtöbben visszariadnak a különböző krónikus betegségek miatt előírt, vagy a súlyfelesleg leadásához szükséges szigorú diétáktól, ám új ételcsoportokat, hozzávalókat, konyhatechnikai megoldásokat megismerve és elsajátítva változatos, ízletes és egészséges ételeket készíthetünk.

Forrás: Thinkstock

Fekete Krisztina, az Országos Egészségfejlesztési Intézet dietetikusa a változatos étrend összeállításáról beszélt:

A tévhitekkel ellentétben az egészséges táplálkozás egyetlen étel teljes tilalmát sem jelenti, bár bizonyos diéták esetén vannak olyan élelmiszerek, melyekből csak keveset, vagy ritkán szabad fogyasztani. A kímélő ételkészítési módszerek segítségével még bizonyos problémák esetén is vitamindús, változatos étrendet állíthatunk össze, ami minden fontos tápanyagot biztosít a szervezet számára. 65 év felett általában 25%-kal kisebb az energiaigény, mint 25 évesen, így nincs szükség zsírokban gazdag ételek fogyasztására. A sütés-főzés során érdemes inkább növényi zsiradékot használni, és abból is csak kisebb mennyiségeket. Ugyanígy a cukor fogyasztását sem árt mérsékelni, elegendő hetente egy-három alkalommal édességet enni főétkezés után, befejező fogásként, de a sóval is bánjunk csínján: ne sózzuk túl az ételeket. Mivel a székrekedés elkerülése érdekében megfelelő rostmennyiségre van szüksége a szervezetnek, naponta fogyasszunk teljes kiőrlésű gabonából készült termékeket, melyek vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag táplálékot is jelentenek. A napi étkezéshez a tejtermékek, sovány húsok is hozzájárulnak, előbbiből fél liternyi sovány tej vagy vele egyenértékű kalciumtartalmú kefir, joghurt fogyasztása javasolt a csontritkulás megelőzése érdekében. Sovány húsféléből nyugodtan ehetünk naponta, fehérje- de főként élettani szempontból kedvező telítetlen zsírsav tartalma miatt a hetente legalább kétszeri tengeri hal fogyasztás is ajánlott. Tojásból heti három-négy, májból havi két-három alkalommal együnk, zöldségekből, gyümölcsökből viszont naponta többször is érdemes fogyasztani egy-egy adagot legalább 40 dkg-nyi mennyiségben.
Az ideális étkezés nyugodt körülmények között történjen: naponta legalább háromszor együnk, ha lehet, mindig hasonló időpontban, amire szánjunk elegendő időt, alaposan rágjunk meg minden falatot. A folyadékfogyasztásra az agyi szomjúságkeltő központ lassulása miatt különösen oda kell figyelnünk, de a napi kétliternyi folyadékot nemcsak vízzel, hanem teával, gyümölcslével, tejjel, joghurttal, levesekkel is pótolhatjuk.”

Az időskorú lakosság életmódváltását a Testnevelési Egyetem és az Országos Egészségfejlesztési Intézetegyedi programokkal, tanácsadással, és ingyenesen látogatható rendezvényekkel támogatja. December 13-án a Testnevelési Egyetem létesítményeiben az Egyetem tanárai, valamint végzős Rekreáció és egészségfejlesztő szakos diákjai nyújtanak szakmai segítséget az érdeklődőknek.
 

 

A Life.hu az időskori életmódváltás jelentőségére, a táplálkozás és a mozgás a betegségek megelőzésében játszott szerepére egy előző cikkben is felhívta már a figyelmet:

Magas koleszterin- és trigliceridszint is előfordulhat idős korban, de a csontritkulás és a memóriazavar kezelése is kardinális kérdés. Mindezekre az életmódváltás, az idős korra való felkészülés során találunk megoldásokat: fontos a megfelelő étkezési ritmus kialakítása, a természetes vitamin- és ásványianyag-pótlás, a rostokban, gabonafélékben, tejtermékekben gazdag táplálkozás. További problémát jelenthetnek a fogazat hiánya miatt kialakuló rágási illetve nyelési nehézségek. Legyen szó akár protézisről arra biztatunk mindenkit, hogy használja a fogait, és az ételeket különböző konyhatechnikai módszerekkel, például párolással, ha kell, pürésítéssel tegye könnyebben rághatóvá. A sóhoz hasonlóan érdemes a cukorfogyasztást is mérsékelni, illetve olyan süteményeket készíteni, melyek gyümölcsöt, túrót is tartalmaznak.

 

 

egészségbetegségtáplálkozásidőskor