Október 20-a a csontritkulás világnapja! Tudtad hogy Magyarországon már minden tizedik embert érinti és egyes előrejelzések szerint a következő harminc évben két-háromszorosára is nőhet a betegek száma? A hatékony terápiás lehetőségek ellenére a kezelőcentrumokban mégis csak az érintettek kevesebb, mint 20%-a fordul meg. 

Harmincöt éves kor felett a szervezet kevesebb csontszövetet termel, mint amennyit lebont: minél nagyobb csonttömegre tett szert valaki korábban, annál kevésbé valószínű, hogy az időskori csontvesztés a csontritkulás stádiumáig fokozódik és ennek következtében törés alakul ki. A megelőzés és a megfelelő terápia kiemelt fontossággal bír, hiszen az első csonttörés megsokszorozza a későbbi törések valószínűségét, a csípőtáji és csigolyatörések pedig könnyen végzetes kimenetelűek is lehetnek. 

Forrás: Thinkstock

Az elmúlt hét évben közel felére (88 ezerről 48 ezerre) csökkent a csontritkulás miatt bekövetkezett törések száma Magyarországon. Ilyen jelentős mértékű csökkenést más országban még nem regisztráltak, a társadalom elöregedésével azonban a pozitív fejlemények ellenére is egyre fenyegetőbb probléma a csontritkulás.

„Miközben a várható élettartam nő, tehát az osteoporosis potenciálisan még több embert érint, a kezelt betegek aránya tíz év alatt 150 ezerről 100 ezerre csökkent. A már törést szenvedett betegek csupán kevesebb, mint 20%-át kezeljük, pedig a csontritkulás miatt bekövetkezett törés megduplázza, sőt, akár ötszörösére is emelheti a következő csonttörés kockázatát” – fejtette ki Dr. Szekeres László, a Magyar Osteoporosis és Osteoarthrológiai Társaság elnöke.

A marihuána óvja a csontokat? Igen!
Számos amerikai államban legális lett a marihuána használata, persze kizárólag gyógyászati célokra. Egy új tanulmány szerint a marihuána nem pszichoaktív összetevője, a kannabinoid segítheti a csontsérülések gyógyulását.

Nem vagyunk elég tájékozottak? Most leszünk!

A szakemberek szerint az lenne a leghatékonyabb, ha közvetlenül az első törés után elkezdhetnék az kezelést, sok beteg azonban úgy távozik a kórházból, hogy nem kap megfelelő tájékoztatást arról, hogy a törés a csontritkulás talaján alakulhatott ki. Emellett az is hatalmas kihívást jelent, hogy a szájon át szedhető osteoporosis elleni gyógyszert mindössze az érintettek harmada (20-40%-a) szedi a kezelés első évének végén, és ez a szám a második év végéig 10-20%-ra csökken. Pedig a legmodernebb terápiák csonttörés-kockázatot csökkentő hatása is csak a teljes, azaz kétéves, de legalább másfél évig tartó kezelés után jelentkezik.

Forrás: Thinkstock
Tehetünk a megelőzésért!
„Minden ötödik magyar súlyos D-vitaminhiányban szenved a tél végére, és a szükséges kalciummennyiség (napi 100mg) csupán felét fogyasztja. Pedig a kalciumban és D-vitaminban gazdag étrend, valamint a mozgás (például kocogás, evezés, kerékpározás, tánc) nagymértékben elősegíti a csontszerkezet állapotának megőrzését. A prevenció mellett minden menopauzán áteső nőnek és hatvanévesnél idősebb férfinak javasoljuk, hogy rendszeresen vegyen részt szűrővizsgálaton, hiszen csontritkulás esetén megfelelő terápiával ma már hatékonyan csökkenthető a törés rizikója" – hangsúlyozta Dr. Takács István.

A Tovább Ne Törj! elnevezésű kampányt ennek kapcsán tavasszal indították el, amellyel a betegek és az egészségügyi dolgozók figyelmét szeretnék felhívni az újbóli törések fokozott kockázatára, és a megelőzés lehetőségére. A programhoz számos szakmai szervezet mellett az Országos Alapellátási Intézet is csatlakozott, hiszen a betegek kivizsgálásának megkezdéséhez és későbbi gondozásához elengedhetetlenül szükséges az alapellátásban dolgozók közreműködése. 

Forrás: Thinkstock
A csontritkulás megelőzhető és kezelhető!

A csontritkulás kezelése elsősorban gyógyszerekkel, alendronsavval történik, amelyet a betegnek évekig, vagy akár élete végéig szedni kell. Az alendronsav közvetlenül a csontokra hat, erősebbé teszi őket.

 

Rendkívül fontos a kálcium és D-vitamin tartalmú táplálék-kiegészítők szedése és természetesen az egészséges életmód, egészséges, kálciumban gazdag táplálkozással. Az ajánlott napi bevitel legalább 770 mg kálcium, fél liter tejben van ennyi. Ezen kívül fogyassz zöld leveles zöldségeket, tormát, kelkáposztát, aszalt gyümölcsöket, ribizlit, konzerv halat, a szardínia a legjobb választás.

 

A mozgás kulcsfontosságú. Minden nap sportolj valamit, sétálj, fuss, teniszezz! A sport által erősödnek az izmok, az ínszalagok és az ízületek, nem engedik szétesni a csontokat. Nyáron pedig - ésszerű határokon belül - a lehető legtöbbet tartózkodj a napon, hogy még télire is maradjon egy kis D-vitamin.