Puffadás, hasfájás, rossz közérzet, hasmenés és szorulás felváltva, az orvos mégsem talál semmilyen szervi elváltozást, ami indokolná a tüneteket? Akkor valószínűleg irritábilis bél szindróma okozza a gondot, röviden az IBS.

Mi az az IBS és mik a tüneteiAz irritábilis bél szindróma az emésztőrendszer funkciózavara, amely nagyon sok embert érint, pontos okát, kialakulásának menetét azonban nem ismerni, ráadásul a tünetei sok más betegségével hasonlóak (pl. tejcukor-érzékenység, ételallergiák), így diagnosztizálása sem egyszerű.

A táplálék az emésztőrendszerben a bélfal ritmikus összehúzódásának, azaz a perisztaltikának köszönhetően halad előre. Az IBS azonban görcsösen összehúzza a beleket, így a mozgása rendszertelenné válik, ennek köszönhetően pedig a béltartalom vagy túl lassan vagy túl gyorsan fog mozogni, ami szorulást, hasmenést, puffadást és hasi fájdalmakat eredményez.

Az IBS görcsösen összehúzza a beleket, ami szorulást, hasmenést, puffadást és hasi fájdalmakat eredményezForrás: Shutterstock

Azzal kapcsolatban, hogy mi okozza a belek görcsös összehúzódását az orvosok is csak feltételezésekbe bocsátkoznak, de leginkább a bélflóra és a bél áteresztőképességének megváltozása illetve az agy és a bél közötti információcsere állhat a probléma hátterében.

Az IBS-t általában a hasonló tüneteket okozó betegségek kizárásával diagnosztizálják. Tehát, ha nem bélgyulladásról (divertikulitisz), Chron-betegségről, laktózintoleranciáról, gyümölcscukor- vagy gluténérzékenységről, különféle bélrendszeri fertőzésekről, esetleg rákos megbetegedésről van szó, akkor nagy valószínűséggel az IBS okozza a gondot.

Mit lehet tenni ellene?Tartós és végleges gyógyulásról azért nem lehet beszélni, mivel a pontos kiváltó okot nem ismeri jelenleg az orvostudomány, így a kezelés során leginkább a megelőzésre illetve a panaszok enyhítésére lehet koncentrálni.

Tanácsok a megelőzéshez

  • igyunk sok folyadékot
  • próbáljuk kerülni a stresszt, vagy csökkenteni a hatását valamilyen módon, például jógával vagy meditációval
  • mozogjunk naponta minimum 20 percet
  • növeljük a rostbevitelt
  • ne fogyasszunk olyan ételeket, amelyek után az IBS tüneteit észleljük
  • naponta többször, kis adagot együnk
A megelőzésre, illetve a panaszok enyhítésére lehet koncentrálni, többek között napi 20 perc mozgás ajánlottForrás: Shutterstock

Táplálékkiegészítők
Bizonyos természetes táplálékkiegészítők hatékonyan enyhítik az irritábilis bél szindróma tüneteit, így érdemes őket kipróbálni.

  • borsmentaolaj kapszula: napi 1-2 kapszula az étkezések között szedve enyhíti a bélgörcsöket és így a hasi fájdalmakat – fontos, hogy olyan készítményt válasszunk (kapszula), amely nem a gyomorban, hanem a bélben oldódik fel.
  • probiotikumok: napi 2-3 adag (kapszula vagy fiola) támogatja a belekben élő hasznos baktériumokat, amelyek gátolják a betegségeket okozó mikroorganizmusok elszaporodását, valamint segítik a táplálék hatékony megemésztését.
  • bolhamag útifű: napi 1-2 evőkanálnyi, folyadékban feloldva, megszünteti a székrekedést és a hasmenést egyaránt, mivel megköti a bélcsatornában található vizet, ezzel növeli a széklet tömegér és egyben puhítja is. A készítmény mellett fontos, hogy megfelelő mennyiségű - legalább napi 2 liter – vizet igyunk.

Az IBS nem veszélyes betegség, inkább az életminőséget befolyásolja, mivel sok esetben nagyon hosszú ideig fennáll, netán egy egész életen át végigkíséri a beteget, így fontos, hogy aki az irritábilis bél szindróma tüneteitől szenved, az – a szervi okok kizárása érdekében is – konzultáljon szakorvossal, valamint folyamatosan figyelje magát és zárjon ki minden olyan tényezőt, amely fokozza a problémát.