Nincs olyan ember, akin ne lenne időről időre úrrá a feszültség. Mindannyiunk életében vannak olyan helyzetek és időszakok, amelyek megterhelőek, szorongással és stresszel járnak. Ha azonban ez nem csak egy rövid periódus, és a feszültség nem enyhül, azt komolyan kell venni. A tartós stressznek ugyanis számos nagyon komoly negatív hatása van a szervezetre, depresszióba is átcsaphat, ezért nem szabad félvállról venni. Legyünk úrrá rajta, mielőtt az uralkodna el rajtunk.

A stressz az élet velejárója, elkerülni nem, de kezelni lehet és kell is, főleg abban az esetben, ha a feszültség és a szorongás állandósul. A folyamatos stressz sok negatív következménnyel lehet mind a fizikai, mind a mentális egészségünkre. Növeli a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát, felboríthatja a hormonrendszerünket, ráadásul depresszióhoz is vezethet. Az állandó stressz tehát nagyon komolyan igénybe veszi a testünket és a lelkünket, ezért nagyon fontos, hogy ne vegyük félvállról.


Kiváltó okok

Stresszes helyzeteket és feszültséget számos esemény előidézhet. A szorongás következhet külső elvárások, vagy belső bizonytalanság miatt, de okozhatja rossz egészségi állapot, magánéleti problémák, pénzügyi vagy éppen munkahelyi nehézségek. Ha a gondok nem szűnnek, vagy nem találjuk rájuk a megoldást, a stressz könnyen eluralkodhat az életünkön, és átcsaphat egy sokkal súlyosabb állapotba, a depresszióba.

A szorongást okozhatja pénzügyi vagy éppen munkahelyi nehézségForrás: Shutterstock

Depresszió
Ezt a hangulatzavart gyakran összekeverik azzal, ha valaki átmenetileg valamilyen negatív esemény miatt szomorúvá vagy levertté válik. A depresszió ennél jóval komolyabb: ez tartósan, hosszabb időn át fennálló hangulatzavar, melyet többek között az életkedv hiánya, az érzelmek megélésére való képtelenség jellemez. Nagyon nehéz felismerni, mivel a lelki gondokat sokan még mindig tabuként kezelik, és inkább elrejtik a betegségüket. Pedig kulcsfontosságú, hogy időben felismerjük, beismerjük, és tegyünk ellene.


KezeléseA depresszió kezelését általában a gyógyszeres terápia jelenti, melyet szakorvos ír elő. Ha az állandó stressz a depresszió kiváltó oka, mindenképp érdemes valamilyen stresszkezelő technikát is elsajátítani. A saját lelki és testi egészségünk megóvása érdekében tegyük meg a folytonos szorongás és feszültség ellen mindent, amit csak lehet!

Orvosi segítség

A súlyos, hosszú ideje fennálló feszült, szorongó állapot esetén mindenképpen szakorvos bevonása szükséges. Az egyik legfontosabb, hogy ne féljünk orvoshoz fordulni. Ha a stressz befolyásolja a munkahelyi teljesítőképességünket, hatással van a társas kapcsolatainkra és a hangulatunkra, ha úgy érezzük, nem tudunk tőle szabadulni, akkor érdemes szakember tanácsát kérni. Számos olyan módszer van ugyanis, ami segít felismerni és kezelni a stresszes helyzeteket.

Társas kapcsolatok

A társas kapcsolatoknak alapvető hatása van az életünkre, ezért természetesen akkor is nagyon fontosak, amikor nehéz, feszültségekkel teli időszakba kerülünk. A szeretteink, barátaink támogatása segíti a feszültséggel, stresszel való megküzdést.

A szeretteink, barátaink támogatása segíti a feszültséggel, stresszel való megküzdéstForrás: Shutterstock

Mozgás

Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy a rendszeres testmozgásnak mennyi pozitív hatása van mind a lelki, mind a fizikai egészségünkre. Az edzés egyrészt növeli a magabiztosságot és az önbizalmat, másrészt a mozgás hatására endorfin szabadul fel, ami hozzájárul a jó közérzethez, az idegrendszer hatékony működéséhez és a boldogságérzethez is.


Gyógynövények

A feszültség és a stressz oldására gyógynövényeket is használhatunk. Számos olyan vény nélkül kapható készítményt érhetünk el a patikában, amelyek segítenek egy nyugodtabb, kiegyensúlyozottabb élet elérésében, de természetesen fontos, hogy szakértővel konzultáljunk.