Sajnos még mindig hajlamosak vagyunk arra, hogy ne vegyük elég komolyan a stresszt, és azokat a jelzéseket, amiket a testünk közvetít egy-egy nehezebb időszakban. Pedig ha tartósan nyomás alatt állunk, állandó stressznek vagyunk kitéve, ez az egyik legkárosabb dolog, ami az emberi szervezetet érheti.

Minden ember életében vannak stresszes időszakok. Ilyenkor a nyugtalanság és a szorongás miatt csak nagyon nehezen tudunk megfelelni a mindennapok kihívásainak. A helyzet manapság többeknek lehet ismerős, hiszen a járványhelyzet okozta bizonytalanság, a betegségtől és az egzisztenciális összeomlástól való félelem, a családtagjainkért való aggódás jó ideje az életünk része. De hogyan vehetjük észre, ha túl sok a bennünket érő stressz?

Figyelmeztető jelek

Sokunkban nem is tudatosul, hogy állandó stresszhatás alatt állunk, egyszerűen csak érezzük, hogy valami nincs rendben, és mintha nem is mi irányítanánk az életünket. Állandóan aggódunk valamin, döntésképtelenek vagyunk, hamar felhúzzuk magunkat apróságokon is, esetleg a szokottnál többször nyúlunk a borospohár után.

Sokunkban nem is tudatosul, hogy állandó stresszhatás alatt állunkForrás: Shutterstock

Ezt teszi velünk a tartós stressz

Ha a figyelmeztető jeleket nem vesszük komolyan, esetleg folyton azzal nyugtatjuk magunknak, hogy „hamarosan úgyis jobb lesz", de nem teszünk semmit, azzal komoly veszélynek tesszük ki az egészségünket. A szervezetünk könyörtelenül jelezni fog, és állandó fáradtsággal, feledékenységgel, étvágytalansággal, alvászavarral akar majd bennünket jobb belátásra bírni. A tartós stressz konkrét betegségek okozója is lehet, a fizikai tünetek közé sorolható többek között a fejfájás, a szív- és érrendszeri betegségek kialakulása, az emésztési zavarok, az állandó hányinger, a gyomorpanaszok, a hát- és ízületi fájdalmak, a herpesz, illetve a depresszió.

A tartós stressz konkrét betegségek okozója is lehet, a fizikai tünetek közé sorolható többek között a fejfájásForrás: Shutterstock

Mi a lehet megoldás?

Aki a kezdeti, figyelmeztető jeleket tapasztalja magán, ne lőjön rögtön ágyúval verébre, azaz semmiképp se nyúljunk rögtön a legerősebb gyógyszerek után. Elvégre a természet patikája erre a problémára is csodálatos gyógymódokat kínál. A szintetikus nyugtatószerek amúgy is számos mellékhatással rendelkeznek: másnap kábaságot okoznak, illetve könnyen hozzájuk is lehet szokni. Ezzel szemben a növényi altatók és nyugtatók természetes összetevőket tartalmaznak, nem okoznak függőséget, ráadásul vény nélkül beszerezhetők. Stresszoldásra a legjobb a macskagyökér, a komló, a citromfű vagy a levendula. Külön-külön is hatásosak, de kombinált formában még jobb eredményeket érhetünk el a stresszkezelésben és az alvászavarok leküzdésében.