Te is számtalanszor elhatároztad már, hogy kiiktatod az étrendedből a cukrot, mégsem jártál sikerrel? Korábban írtunk már arról, mivel édesítheted cukor helyett az ételeket, most azonban szakértő segítségével utánajártunk, milyen trükkökkel lehet leszokni a cukorról. Próbáld ki te is!

Az első és legfontosabb lépés, hogy ismerd fel saját viszonyodat a cukorhoz, és állapítsd meg, vajon nálad csupán az a helyzet, hogy a kelleténél több cukrot fogyasztasz, vagy már függőségről van szó. Előbbi esetben elég, ha jobban odafigyelsz, és visszaszorítod a fogyasztást, utóbbi esetben azonban ennél drasztikusabb lépésre kell elszánnod magad. 

Forrás: Thinkstock

Óvatosan a gyümölcsökkel!

Az egyik legfontosabb szabály, hogy hasonlóan a többi függőséghez, a cukor esetében is csak az segíthet, ha végleg szakítasz vele, nem teszel engedményeket, és egyik napról a másikra eldöntöd, soha többé nem nyúlsz hozzá. De mi van a gyümölcsökkel? Sajnos azokban is van cukor, és bár a fruktóz még mindig jobb, mint a glükóz, korlátlan mennyiségben ebből sem ehetsz. Vedd figyelembe, hogy minél több lé van egy gyümölcsben, annál kisebb a cukortartalma - a narancs tehát jobb a banánnál, sőt a mangónál is. A gyümölcsök mellett néha fogyassz magvakat, dióféléket is.

Tedd le a poharat!

Ha a cukortól akarsz megszabadulni, bizony az alkoholfogyasztással is fel kell hagynod, mert azokban is rengeteg cukor van. Sokan, akik rendszeresen isznak, azt állítják, hogy ők nem édesszájúak, pedig csak arról van szó, hogy a cukorigényüket kielégíti az ital. Ha azonban pár napig nem innának, hamar rájönnének, mennyire vágynak az édes dolgok után.

Vigyázz a szénhidrátokkal!

A szénhidrátok is bővelkednek cukorban. Minél kívánatosabb egy étel, valószínűleg annál több glükózt tartalmaz. Ha cukor-elvonókúrára szánod magad, minden finomított szénhidrátra úgy tekints, mint a cukorra, vagyis tulajdonképpen készülj fel rá, hogy mindent el kell hagynod, amit szeret.

Sütemények, másképp

A cukor azonban nemcsak az édes ízét adja egy-egy ételnek, hanem az állagát is. Ezért ha olyan süteményt akarsz enni, ami sem búzalisztet, sem cukrot nem tartalmaz – márpedig igazi hatást csak így érhetsz el -, akkor valamit ki kell találni, ami miatt mégis összeáll az étel. Gabona helyett használhatsz dióféléket, cukor helyett pedig gyümölcsöt, kókuszolajat vagy agavét. Az édes íz is elérhető cukor nélkül, hiszen számos édesítőszer áll rendelkezésre, azonban ezek legtöbbje mesterséges anyag, így nem mindenki fogyasztja szívesen. Nekik ajánlják a szakemberek a steviát, mint a cukor természetes helyettesítőjét.

Ez zsír! Így szokj le a cukorról!Forrás: Thinkstock
Tudtad?

Talán az egyik legjobban ajánlott diéta azok számára, akik elhatározták, hogy száműzik életükből a cukrot, a paleo étrend. Ennek a követői úgy étkeznek, mint az ősemberek, akik köztudottan sokkal egészségesebbek voltak nálunk, sem az elhízással, sem a rákkal, semmilyen egyéb modern kori betegséggel nem küzdöttek.

Erre figyelj!

Ügyelj a kiegyensúlyozott táplálkozásra, nehogy olyan helyzetbe kerülj, hogy a vércukorszinted drasztikusan leesik. Ha odafigyelsz, látni fogod, hogy egy-két napi cukormegvonás után az addig felgyűlt cukor elkezd távozni a szervezetedből és egy idő után meg fog szűnni az édesség utáni sóvárgás. Csak kellően elszántnak és kitartónak kell lenned!

Dadda Noémi, táplálkozási tanácsadó:

"Először is azt tudnám tanácsolni, hogy folyamatosan csökkentsük az általunk elfogyasztott cukor mennyiségét, majd szép lassan el is lehet hagyni. Elsősorban itt a hozzáadott cukorról beszélek, amit minden nap a kávénkba vagy a teánkba teszünk. Az ajánlások szerint hetente 2-3 alkalommal tanácsolt édességeket fogyasztani, ez pedig lehetőleg a főétkezések után legyen, hogy hamarabb feldolgozhassa a szervezetünk. Az édes ízt ajánlott friss, idény jellegű gyümölcsökkel, természetes édesítőszerekkel, esetleg nyírfacukorral pótolni. A kristálycukornál még mindig egészségesebb a méz, mivel egy kicsivel lassabban emeli a vércukorszintünket és az ásványianyag-tartalma is magasabb."