Az egészséges életmód egyik szerves része a rostban gazdag étrend - ezt a magazinokból és a reklámokból az is jól tudja már, aki mereven elzárkózik a helyes táplálkozástól. Ha azonban te odafigyelsz arra, mit is viszel be a szervezetedbe, akkor jó, ha tudod, milyen szerepe van a rostoknak. 

Az étrendi rost az emberi szervezet számára megemészthetetlen szénhidrátokból és a növényi sejtek falát alkotó ligninből épül fel. A közelmúltig a kutatók két fő csoportra osztották a rostokat: vízben oldható és vízben nem oldható rostokra. A szakértők ma már más osztályozási rendszereket is alkalmaznak, amelyek a természetes élelmiszerekben fellelhető rostokat (étrendi rostok) és a kivont vagy mesterségesen előállított rostokat (funkcionális rostok) különböztetik meg. A rostanyagokban gazdag étrend egészségügyi előnyei azonban függetlenek attól, hogyan csoportosítják azokat a kutatók. Lássuk, melyek is ezek az előnyök.

Forrás: Thinkstock

Csökkenti a koleszterinszintet

A viszkózus rostok vízzel keveredve zselészerű anyagot alkotnak a gyomorban. Több klinikai kísérlet is kimutatta, hogy a viszkózus rost fogyasztása a totál és a rossz LDL koleszterin szintjét is csökkenti. Ezekben a kísérletekben például babféléket, borsót és lencsét használtak fel.

Csökkenti a szívbetegség előfordulását

A rostban gazdag élelmiszerek nagy mennyiségű fogyasztása csökkenti a szívroham előfordulását és a szívbetegség kialakulását.

Segít a vércukorszint kontrollálásában

Mivel a viszkózus rost az ételekhez hozzáadva zselészerű anyagot alkot a gyomorban, ennek eredményeképpen a tápanyagok lassabban szívódnak fel és kerülnek a véráramba. Ezáltal egyenletesebb az inzulinelválasztás, amely a vérben lévő cukor szállításában játszik szerepet. Ez különösen a cukorbetegek számára jelentős, de egészséges emberekben is gátolja a hirtelen vércukoremelkedést, valamint hosszabban tartó teltségérzetet biztosít.

A székrekedés kezelésére és megelőzésére is kiváló

A rost nem szívódik fel a gyomor-bélrendszerben, ezért a rostban gazdag élelmiszerek növelik a széklet tömegét, és csökkentik a salakanyagnak az emésztőszervrendszeren történő áthaladásához szükséges időt.

Forrás: Thinkstock

Szabályozza a testsúlyt

A magas rosttartalmú élelmiszerek azért okoznak teltségérzetet, mert vizet vonnak magukhoz, kidagadnak a bélrendszerben, ezáltal lassabban haladnak keresztül az emésztőrendszeren, lassabban szívódnak fel, így hosszabb időn keresztül dolgozik a szervezet. A kutatások azt mutatják, hogy a rostdús étrendet követő emberek nagyobb valószínűséggel őrzik meg az egészséges testsúlyt, mint azok, akik nem ilyen étrenden élnek.

Ihász Katalin dietetikus azonban felhívja a figyelmet még egy nagyon lényeges dologra, ez pedig a megfelelő mennyiségű folyadék elfogyasztása. "Az egészséges táplálkozás elengedhetetlen részét képezik a diétás rostok. A napi ajánlott mennyiség 40-50 g. Pozitív hatásaikat csak megfelelő mennyiségű folyadékbevitel mellett fejtik ki, mivel vizet vonnak magukhoz. Ha magas rosttartalmú táplálkozás mellett nem fogyasztasz 2-3 liter folyadékot, ellenkező hatást érhetsz el."