Önmagában is isteni, vitamindús, viszont alig tartalmaz kalóriát, ráadásul az év nagy részében a rendelkezésünkre áll: a téli hónapok egyik sztárja a retek. Ez a zöldség sokkal több módon használható, mint gondolnád, és azt is eláruljuk, miért érdemes gyakran fogyasztanod!

Szerencsére a retek az a zöldség, amihez az év minden hónapjában hozzájuthatsz: tavasszal, és még nyáron is a hónapos retek a sláger, mellette pedig a vaj és jégcsapretek is gyakran kerül salátákba. Ősszel jön müncheni sörretek, télen pedig a fekete reteknek van szezonja. Szerencsére most, az immunerősítés időszakában sem kell nélkülöznöd a retket, a piacok tele vannak vele. Bemutatjuk két kedvenc téli retekfajtánkat, fogyaszd őket bátran!

Forrás: Thinkstock
Tudtad?

A retek már az ókorban is nagyon kedvelt étel volt: állítólag az egyiptomi piramisok építőmunkásai is szívesen fogyasztották vitamintartalma miatt, a görögök pedig megfázáskor ették. A források szerint Marco Polo hozta be Európába. 

Fekete retek - megfázáskor igazi jolly joker

Magas C-vitamin tartalma és a benne lévő mustárolaj-glikozidok teszik szuper immunerősítővé a kívül fekete, érdes külsejű zöldséget. Tudtad például, hogy majdnem háromszor annyi vitamin van benne, mint a fehér retekben? Kiváló megfázás, köhögés, torokfájás ellen - a mézes fekete retek hatását évszázadok óta ismerik. A benne lévő illóolajok miatt májvédő, javítja az epe és a gyomor működését, emellett nagyon magas az antioxidáns tartalma. A fogíny és fogbetegségek ellen is érdemes fogyasztani, káliumtartalmának köszönhetően pedig felveszi a harcot a magas vérnyomással. Ha fogyókúrázol, akkor is bátran eheted: 100 grammban körülbelül 15 kalória van. 

Így fogyaszd

A japánok imádják, mi azonban kissé hanyagoljuk, pedig a csípős fekete retek igazi enegiabomba. Mehet salátába, készülhet belőle retekchips is - itt találtunk is szuper recepteket. A mi kedvencünk azonban a joghurtos reteksaláta: hámozz meg és reszelj le 2 fekete retket, locsold meg egy kevés olívaolajjal, kis kanál mézzel. Mehet hozzá 1-2 gerezd zúzott foghagyma, egy pohár kefír. Hagyd, hogy összeérjenek az ízek! Kicsit megsózhatod, de megbolondíthatod például fetasajttal is!

Forrás: Thinkstock

 

Fotó: Hámori Zsófia/Life.hu
Ihász Katalin dietetikus

,,A fekete retek igazi téli vitaminbomba. Számos pozitív élettani hatással rendelkezik. Segíti az emésztési folyamatokat, szabályozza az epesav kiválasztását. Mivel megszünteti az epepangást, segíti az epebetegségek, így az epekő megelőzését is (már kialakult epekő esetén azonban nem tanácsolt alkalmazása).

Fogyasztása azonban egyéni tolerancia függő, illóolaj tartalmának köszönhetően puffadást, díszkomfortérzetet kelthet az arra érzékeny emberekben.

Akármennyire is egészséges, ha gyomorhuruttal, gyomorfekéllyes, epekővel küzdesz, lehetőleg egyáltalán ne fogyassz retket!"

Sörretek - nassolnivalónak is tökéletes

A salátát nagyon feldobja, de még vajas kenyérre is tökéletes a fehér, müncheni sörretek. Kalóriatartalma alacsony, a C-vitamin mellett tartalmaz még A és B vitamint, és van benne kalcium, magnézium, réz, vas és mangán. Rendszeres fogyasztása szépíti a bőrt, javítja a keringést, jót tesz a beleknek és vizelethajtó hatása is van. Magas a rosttartalma, ezért is fogyasztják szívesen a diétázók. 

Forrás: Thinkstock
Tudtad?

A retek, különösen a fekete retek sokáig eláll a hútőben, csak a tárolásra kell odafigyelni. Vágd le a szárát, és tedd a hűtőbe egy lehetőleg műanyag zacskóban, felhasználáskor pedig nagyon gondosan most át.

Így kóstold meg!

Nassolj retket, amikor csak kedved tartja, pár kocka sajttal délutáni csipegetésnek is tökéletes. Reszeld salátába, de belefőzheted a zöldséglevesbe is!

Ha még mindig nem elég a retekből

A csírák nagyon egészségesek, salátába, szendvicsekbe egyaránt - fogyassz minél több retekcsírát! Amellett, hogy természetes antibiotikumként működik, vértisztító hatású, ízületi betegséggel küzdőknek kiváló. A hatása nagyon intenzív, ezt az emésztéseden is érezheted, éppen ezért tisztítókúrák, fogyókúra kiváló kiegészítője. Érdekesség még, hogy a retekcsíra nemcsak a gyomrot, de például a száj és arcüreget is tisztítja, mert fogyasztásával könnyebben távoznak a testből a lerakódások. A retecsírának a testet melegítő hatása is van, így ha télen gyakran fázol, érdemes többet fogyasztanod belőle. Ha azonban epeköved van, lehetőleg hanyagold a retekcsírát.