A téli időszakban nehéz megfelelő mennyiségű vitaminhoz jutni a friss zöldségek és gyümölcsök illetve készételek fogyasztása által, de nem lehetetlen. Most megmutatjuk, mely vitaminok fogyasztása lenne kiemelten fontos ezekben a hónapokban, és melyiket miben találod meg. 

 

Miért van szüksége a szervezetnek vitaminokra?
A fényhiány, a zsíros ételek fogyasztása miatt télen is fontos, hogy szervezetünket hozzájuttassuk az olyan vitaminokhoz, amelyeket ilyen feltételek mellett gyorsan felhasználunk. A vitaminok részt vesznek minden fontos anyagcsere-folyamatban és immunrendszerünk erősítőiként segítenek bennünket a fertőző légúti betegségek kivédésében is.

Támad a nátha – a C-vitamin lesz segítségedre!

A téli hónapokban gyakrabban kell szembenéznünk felső légúti megbetegedéssel, náthával, influenzával. Mivel a C-vitamin erősíti az immunrendszert, hozzájárul a vírusok és baktériumok elleni küzdelemhez, nagy segítség lehet ilyenkor a szervezet számára.

Forrás: Thinkstock
A legjobb C-vitaminforrások
citrom, narancs, mandarin, grépfrút, kivi, homoktövis, csipkebogyó, piros gyümölcsök. Fontos: a hőkezelés hatására – sütés, főzés – drasztikusan csökkenhet az egyes ételek vitamintartalma, ezért érdemes ezeket mindig nyersen, friss állapotában fogyasztani.

Stresszhelyzet van – a B1-vitamin kötelező ilyenkor

Manapság ki az, aki nem stresszel? Persze, az nem mindegy, mennyire. Ha te is naponta különböző stresszhelyzeteknek vagy kitéve, mindenképpen érdemes B1-vitamint juttatni a szervezetedbe – ez segít leküzdeni a nehéz pillanatokat, kedvező a hatása az idegrendszerre és a szellemi teljesítményre.

A legjobb B1-vitaminforrások
sertés- és csirkehús, szárított élesztő, hántolatlan rizs, korpás búza, zabliszt, amerikai mogyoró. Sok B1-vitamin található továbbá a gabonafélék csírájában, az olajos magvakban, a müzlikben, a szalámifélékben, a tejben és a tojásban illetve a legtöbb zöldségben is. Legnagyobb ellenségei a sütés-főzés, a koffein, az alkohol, a tartósítási eljárások, a gyomorsavat közömbösítő szerek.

Éleslátás szürkületben is – A-vitamin nélkül lehetetlen

Az autóvezetés, a számítógépezés, az olvasás nagyon megerőltető a szemnek, különösen a téli hónapokban, amikor rövidek a nappalok. A szem egészséges működéséhez A-vitaminra van szükség.

Forrás: Thinkstock
A legjobb A-vitaminforrások
sárgarépa, sárgadinnye, spenót, tojás, hal, máj

Úgy kell a napfény, mint egy falat kenyér – a D-vitaminban ez is benne van

A D-vitamin azon kevés vitaminok egyike, amit szervezetünk nem tud előállítani. Ezért napi húsz percet napfényen kell tartózkodnunk, hogy szervezetünk kellően feltöltődhessen D-vitaminnal, ez azonban a téli hónapokban szint lehetetlen. Érdemes tehát ezt is pótolnunk valahogyan. A D-vitamin csökkenti a cukorbetegség kockázatát is.

A legjobb D-vitaminforrások
lazac, gomba, kakaóbab, máj, tojássárgája
Jó tudni!
A vitaminhiányos táplálkozás következménye enyhébb esetben vitaminszegénység, súlyosabb esetben vitaminhiány lehet, ennek tünetei: fáradékonyság, hajhullás, repedezett ajkak. Súlyos következményekkel járhat ugyanakkor a hipervitaminózis, azaz a túlzott vitaminbevitel is, például a vitaminkészítmények mértéktelen szedése esetében.