Judit a tökéletes példa arra, hogy 40 felett is lehet egy nő csúcsformában. De hogy ehhez pontosan mire is van szükség? Erről faggattuk az athletic kategóriában versenyző sportolónőt.

Palecián Judit 43 éves elmúlt, 8 éve foglalkozik testépítéssel. Az Athletic Physique kategóriában indul versenyeken, izomtömege azonban jóval meghaladja a kategória tagjaiét. Kiskora óta sportol, így egyáltalán nem idegen tőle ez az életforma. ,,Mindent kipróbáltam, még fociztam is. 14 éves koromtól nyolc évig kézilabdáztam egy marosvásárhelyi másodosztályú csapatban, majd azt követték a küzdősportok. Gyerekkoromban vezetőtáncos voltam egy helyi néptánccsoportban, tehát a sport mellett kissé a művészetbe is belekóstoltam."

Forrás: Palecián Judit

Ez után jött Judit életébe a fitness, a testépítés, amiből nagy szerelem lett. ,,Miután szegre akasztottam a püfölő kesztyűm - két alkalommal szereztem meg a professzionális ökölvívó világbajnoki övet, méghozzá első magyarként a hölgyeknél -, úgy döntöttem, hogy megpróbálkozom ezzel a műfajjal is, annál is inkább, mivel alkati adottságaimat tekintve úgy éreztem, hogy itt is tisztességgel helytállok. Persze nem dédelgettem olyan merész álmokat, hogy a dobogó legfelső fokára állok majd egy világversenyen. Szerencsés voltam, hiszen a szakmai háttér biztosított volt a barátom által, aki már többszörös nemzeti és nemzetközi bajnok volt, majd Európa- és világbajnoki aranyat is nyert. Új kihívás előtt álltam, és azóta megtapasztaltam, hogy mennyire összetett sportág a testépítés. Itt a precízen összeállított táplálkozás még az edzések fontosságán is túlnő. Ez az életforma egy új világot tárt fel előttem."

Judit jó néhány sikert tudhat maga mögött: az említett két profi boksz világbajnoki cím mellett az elmúlt évben fitneszben is sikerült két Európa- és öt világbajnoki címet besöpörnie, mindezt különböző szövetségeknél. ,,Talán mindegyiken túlnő a Mumbaiban elhódított WBPF világbajnoki arany, amelyet decemberben szereztem egy sziklakemény mezőnyben, több világbajnok ellenféllel szemben. Az egzotikus India nem csupán az elért eredmény kapcsán marad örök élmény számomra, hanem a vendégszeretet és a sportolói megbecsülés miatt is, amely övezett bennünket. Gyakorlatilag Mumbait kiplakátozták a magyarok fotóival. Mindenképpen szeretném megismételni a 2014-es bravúrt, de nem titkolt vágyam, hogy visszatérjek a szorítóba és két fitneszsiker között beiktassak még egy profi boksz világbajnoki címet."

Forrás: Palecián Judit

Persze nem mindegy, mennyit edz versenyidőszakban és szezonon kívül. A két edzésritmus merőben különbözik egymástól: holtidőszakban heti 4-5 edzés, zömében alapgyakorlatok vannak terítéken. A felkészítő edzés a verseny előtt 3-4 hónappal indul: ilyenkor specifikus gyakorlatok jönnek az alapgyakorlatok mellé. ,,Egyre több koncentrációs és izolációs gyakorlat kerül előtérbe, szuperszettek, triszettek, óriássorozatok, magas ismétlésszám - persze mindez a fokozatosság elve mellett - ,hogy az izomzat tagolt, metszett legyen, ami a versenysiker elengedhetetlen eleme. Ebben az időszakban szinte minden nap tréningezek, és többnyire osztott edzéseket (délelőtt, délután) végzek, valamint hajnali kardióedzést éhgyomorra. A szabadtéri futást preferálom, amely a táplálkozás mellett a zsírégetés egyik leghatásosabb módszere."

Persze a pihenés is fontos a megterhelő időszakok között - Judit erre is odafigyel. ,,Erdély szülötte vagyok, rajongok a vadregényes erdős, lankás tájakért. Valahányszor hazalátogatok pihenni, szívesen barangolok a hegyek között, vagy a mezőség még érintetlen tájain. De színházba, balettelőadásokra is örömmel járok. A győri társulat több prominens tagja is jó barátom, gyakran meghívnak egy premierre."

Az edzés mellett az étkezés az, aminek kulcsfontosságú szerepe van a fitneszversenyzők életében - ez természetesen Juditnál sincs másként. ,,Versenyidőszakon kívül kissé lazábban étkezem, be-becsúszik valami nyalánkság, de felkészülési időben a lehető legszigorúbban figyelek az étrendre. Ilyenkor nincsenek kompromisszumok.

Forrás: Palecián Judit

 

Judit tippje

"Versenyen kívüli szezonban nálam is becsúszik néha egy kis édesség, de alapvetően megtapasztaltam, hogy ha az ízlelőbimbókat kordában tartjuk és hozzászoktatjuk a sajátos ízvilágunkhoz, nem hiányzik annyira a nasi, mintha a megszokott hétköznapi életmódot folytatnánk."

Az állati eredetű zsírok, egyszerű szénhidrátok (főleg a répacukorral készített ételek), túlzottan fűszerezett, sózott ételek, péksütemények, kenyér, teljesen eltűnnek a palettámról. Hogy mi marad? A magas rosttartalmú szénhidrátok: a kezdeti időben még rostos gyümölcsök - főleg alma, ananász -, zöldségfélék, saláták, az elmaradhatatlan reggeli zabpehely korpával, szezámmaggal dúsítva. Illetve nagyon rendszeresen fogyasztok magas fehérjetartalmú ételeket: csirkemellet, sovány halakat, tojásfehérjét."

Judit tippje edzéshez

,,A súlyzózás mellett érdemes kardiózni: gyakran használni az ellipszistrénert, kocogni, lépcsőzni, kerékpározni. Egysíkú módszerek alkalmazása helyett érdemes variálni mindig egy kicsit. De fontos tudni, hogy a kívánt alkat eléréséhez a mozgás önmagában nem elég, mindenképpen szükségszerű egy megfelelő - nem extrém - táplálkozás is. Gyakorlatok közül javaslom a guggolást, ez ugyanis kiválóan átmozgatja az egész testet. A combhajlító gyakorlatokat, a hátgyakorlatokat, például a csigán lehúzást, evezést, a deltaizom edzését, a vállról nyomást. Mindenből legalább négy sorozatban tíz feletti ismétléseket érdemes végezni. A hasizomgyakorlatokat se hanyagoljuk el - ez lehet hasprés, lábemelés. Így lesz szép, tónusos, tagolt az izomzat!"

Fitneszmodellek színpadon és a civil életben - nézd meg, hogy festenek a lányok a hétköznapokban!

/1501/Fitne2015123231110