Tudtad, hogy tavasszal, a kerti munkák és az otthoni nagytakarítás beindulásával ugrásszerűen megnő a derékfájós, porckorongsérves betegek száma? A jóga azonban segíthet!

Óvd a gerincedet!

A kertben ugyanis a legtöbb dolog lent található, amivel foglalkozni kell, így muszáj „közelebb kerülni" hozzájuk. Benti nagytakarításnál sem lehet megkerülni a hajolgatást. Ezt sokan helytelenül, hajlott háttal-derékkal teszik, ám ez a testhelyzet kifejezetten kedvez a porckorongsérv kialakulásának. A porckorong belső magja ugyanis akkor tud hátrafelé utat törni magának, ha a gerinc előre hajlik. Ha ezt sokszor-sokáig teszed, ráadásul még erőkifejtés is történik, akkor előbb-utóbb meg is találja az utat kifelé az a belső mag – ez pedig már a porckorongsérv különböző stádiumaihoz vezet.

Forrás: Thinkstock

Törzshajlítás helyett törzsdöntés!

Itt is, mint minden egyéb tevékenységnél, igyekezz megtartani gerincedet a fiziológiás, természetes helyzetében. Tartsd a hátadat egyenesen, ahhoz pedig, hogy ez könnyebben menjen, használj segédeszközöket!

A földön végzett tevékenységeknél (ültetés, gyomlálás) mindenképpen kerülj közelebb az ágyáshoz! Például egyszerűen térdelj le az egyik lábaddal, a másikkal talpon támaszkodj, hogy biztos alátámasztás legyen a törzsnek - ez a testhelyzet kevesebb munkát igényel a hátizmoktól. Vagy szerezz be egy kis kerti ülőkét, amin ülve egyenes törzzsel dőlj előre a munka végzése közben. A lényeg, hogy NE állásból hajolgass! 

Gyakorold a helyes testtartást!

Az állásban végzendő tevékenységeknél szintén nagyon fontos odafigyelni a testtartásra, hiszen itt még nagy erőkifejtés is történhet, ami megnöveli a porckorongra ható erőket (itt jön ki a legtöbb sérv). Tehát egyenes háttal és ha lehet, minél szélesebb terpeszben állva végezd a munkát. Akár oldalirányba, de harántterpeszben állva is biztonságos, minden erőkifejtésnél (pl. ásás) megfeszítve a hasizmokat. Ami még nagyon fontos, az az, hogy a törzs mindig előrefele mozduljon, ne legyen benne csavarás, mert az különösen nyíró erővel hat a porckorongokra. Tehát a kiásott földet NE gerincből csavarva dobd odébb, hanem egyenes törzzsel felemelkedve csípővel-lábakkal fordulva hajítsd oldalra!

Forrás: Thinkstock
Life.hu tipp
Ahhoz, hogy a törzsizmaid elég erősek legyenek, rendszeresen végezz stabilizáló gyakorlatokat. Ezek nélkül hiába minden óvatosság. Az e heti ingyenes, otthon végezhető 30 perces jógavideó rendszeres gyakorlásával elkerülheted a derékfájást. A videó nem csak panaszokkal végezhető, célja a megelőzés és a gyógyulás utáni rehabilitáció. Súlyos sérvvel azonban inkább hanyagold ezt a pár gyakorlatot!