A szén-dioxid-kibocsátás, a vegyszeres szennyezés és a felfoghatatlan mértékű vízfogyasztás a második legszennyezőbb iparággá tette a divatipart, így közvetlenül az olajipar mögé zárkózott fel. Nem árt tisztában lenni ezzel, és elindulni a tudatos fogyasztóvá válás útján.

A fogyasztói társadalom lassan a vesztébe rohan. Órákig lehetne sorolni, hogy mi minden hozhatna változást, de mi most a divatipar kapcsán szeretnénk ötleteket adni ahhoz, hogy tudatos fogyasztókká avanzsálhassunk. Előtte azonban következzen néhány adat, ami biztosan téged is elgondolkodtat.

Tudtad például, hogy egy egyszerű póló előállításához 2700 liter vízre van szükség? Azt tudtad, hogy mennyire kicsi százalékát hasznosítják újra a kidobott ruháknak, amelyek így csak tovább növelik a Földön felhalmozott szemét mennyiségét? Tudtad, hogy csak az Egyesült Államokban 11 millió tonna textilhulladék keletkezik évente? Tudtad, hogy a Távol-Keleten szinte éhbérért dolgoztatnak kislányokat a fast fashion üzletek varróüzemeiben? És azt, hogy a génmódosított gyapot termeléséhez mennyi permetszerre van szükség, és hogy a vizskóz előállításával mennyi vegyszer kerül a környezetbe? Ha fontosak számodra az emberi jogi kérdések, ha szíveden viseled a bolygónk sorsát és szeretnéd csökkenteni az ökológiai lábnyomodat, akkor a tudatos fogyasztás a te utad.

NÉZD MEG A THE TRUE COST CÍMŰ FILM TRAILERÉT!

  • Trendek jönnek mennek

Az üzletek már nemcsak őszi-téli és tavaszi-nyári szezonokkal dolgoznak, hónapról hónapra jönnek ki új kollekciók, amelyek a fogyasztást hivatottak növelni. Állandó körforgás van, jönnek az újabb darabok, amihez olcsón és gyorsan tudunk hozzájutni. Alig használtuk a legutóbb vásárolt ruhánkat, amikor már új szerzeménnyel gazdagodunk, és tényleg nagyon tudatosnak kell lenni ahhoz, hogy a szép dolgok szerelmeseként, vagy akár vásárlásmániásként nemet mondjunk ezekre az új szerzeményekre. Ehhez fontos, hogy tisztában legyünk azzal, milyen ruhák vannak a szekrényünkben. Feleslegesen ne vásároljunk. Keressük azokat a darabokat, amiket időtállónak gondolunk, és nem csak egyetlen szezonban állják meg a helyüket.

A WHO MADE MY CLOTHES KEZDEMÉNYEZÉS A VISSZAKÖVETHETŐ DIVATIPART TÁMOGATJA.

Fashion Revolution (@fash_rev) által megosztott bejegyzés,

  • A tervezőtől a vásárlóig

Egy-egy darabra megéri kicsivel több pénzt is áldozni. Ha kevesebbet vásárolunk, meg is tudjuk engedni magunknak, hogy ne mindent a fast fashion üzletekben szerezzünk be. Így ugyan kevesebb ruhánk lesz, de minőségi, és visszakövethető darabok. Ha például magyar tervezőnél vásárolsz, akkor biztosan tudod, hogy ki készítette a ruhádat, és ha egy picit alaposabban utánajársz, olyan tervezőket is találhatsz, akik kifejezetten újrahasznosított vagy organikus, vegyszermentes anyagokkal dolgoznak. Bizony, Magyarországon sem új keletű dolog már a fair fashion, azaz a fenntartható divat. 

A PRINTA AZ EGYIK KEDVENC HAZAI ÜZLETÜNK.

Printa (@printa_budapest) által megosztott bejegyzés,

  • Újrahasznosítás

Az újrahasznosításon belül is sokféle opció létezik, bár hozzátesszük, hogy ez is kevés, ha a fogyasztás csökkentését nem tudjuk elérni. Nézzük először az újrahasznoítást vásárlói oldalról. Először is érdemes a már egyébként is legyártott ruhák között nézelődni, ha új darabra van szükséged. Turkálókban néha még új, címkés darabokkal is lehet találkozni. A ruhacserecsoportok is nagyon jó kezdeményezések, ahol a megunt, de jó állapotban lévő ruháitoknak új gazdát keríthettek.

Szeméthegyek helyett újrahasznosítás. Részlet a The True Cost című filmből.Forrás: Youtube

Ha meg szeretnél szabadulni a már nem hordott daraboktól, akkor elsősorban érdemes a ruhákra adományként gondolni, és szeretetszolgálatnak, különböző szervezeteknek felajánlani. Ha teljesen hordhatatlan darabokról van szó, akkor pedig marad az újrahasznosítás. Semmiképpen ne dobjátok az elhasznált ruháitokat a szemétbe, ez is olyan hulladék, mint a papír, a műanyag és az üveg. Teljesen külön gyűjtendő. Hazánkban a legnagyobb textil-újrafeldolgozó üzem a Textrade Kft. Nekik országosan több konténerük is van, sajnos adatbázisuk azonban nincs erről. Ma már fast fashion üzletekben is megjelentek a újrahasznosítást célzó, üzletben kihelyezett ládák, amikről csak remélhetjük, hogy valóban ezt a célt szolgálják.