Biztosan ismerjük a kínzó éhség jeleit, amikor korog a gyomrunk és a legkisebb ingerre is harapni tudnánk.

Testünk étel iránti vágya akkor jelenik meg, amikor energiatartalékaink kezdenek lemerülni. Nézzük, hogy testi síkon mit jelent az üresség. Sokszor úgy eszünk, mintha félnénk attól, hogy éhesek maradunk. A három fő étkezésünk között rágcsálnivalókat vagy italokat fogyasztunk. Talán csak akkor nem gondolunk az evésre, ha szerelmeskedünk vagy alszunk. 

Sejtjeink azért kiáltanak ételért, azaz tüzelőanyagért, hogy melegen tartsanak bennünket, és biztosítsák a túlélésre való késztetést. Amikor fázunk, akkor a testünknek égetni való kalóriára van szüksége, hogy felmelegítsen. Télen sokszor éhesebbek vagyunk, és ilyenkor néhány kiló zsír is felszaladhat ránk hőszigetelésképpen.

Az éhség folyamata a következőképpen zajlik: a gyomrunkban ghrelin nevű hormon termelődik, mely jelzést küld az agynak, hogy ételre van szükségünk. A hormon szintje evés előtt megnő, de miután ettünk, lezuhan, és egy másik, zsírsejtek által előállított hormon, a leptin azt üzeni az agyunknak, hogy nincs szükség több ennivalóra, és elegendőt ettünk ahhoz, hogy legyen energiánk.

Testünk étel iránti vágya akkor jelenik meg, amikor energiatartalékaink kezdenek lemerülniForrás: Shutterstock

Az étel egyfajta üzemanyagként funkcionál, amire a szervezetünknek szüksége van.

Nézzük, mikor vagyunk a legéhesebbek:

  • ha nem fogyasztunk elég fehérjét, zsírt és rostot: nemcsak akkor vagyunk éhesek, ha hosszú ideig nem eszünk, hanem akkor is, ha nem azokkal az ételekkel tápláljuk a szervezetünket, amelyekre szüksége lenne. Mindannyiunknak olyan kiegyensúlyozott táplálékra van szüksége,melyben fehérje, zsír vagy rost is található.. Fontos, hogy jó minőségű zsírokat vigyünk a szervezetünkbe, amely eltelít, segíti a teltségérzet jelzését leadó hormon termelődését és lassítja az emésztést, így tovább kitart a jóllakottság érzése.
  • várandósak vagyunk, vagy szoptatunk: ebben az esetben a testünknek sokkal több kalóriára és tápanyagra van szüksége, hogy megfelelően tudjuk táplálni a magzatot.
  • valamilyen betegséggel küzdünk: a pajzsmirigy túlműködése esetén testünk több hormont termel, mint amennyire szükségünk van. Ehhez társulhat folyamatos éhségérzet. De más betegségek tünetei is járhatnak folyamatos éhségérzettel: például a kettes típusú diabétesz, vagy bélférgesség
  • felborult a hormonháztartásunk egyensúlya: egy átbulizott éjszaka után szénhidrátban gazdag ételre vágyunk, ami egy teljesen normális válaszreakció, de ez azt is jelentheti, hogy hormonjaink nem úgy működnek, ahogy kellene. 
Egy átbulizott éjszaka után szénhidrátban gazdag ételre vágyunkForrás: Shutterstock
  • amikor stresszesek vagyunk, akkor is tapasztalhatjuk, hogy legszívesebben folyton édességet vagy más cukros, zsíros ételt ennénk, hogy azzal vigasztaljuk magunkat. Ez a kortizol hormon miatt van, amit a stressz miatt termel a testünk.

  • étkezési rendellenesség esetén: a különböző étkezési rendellenességek, mint az anorexia, bulimia vagy más testképzavarok jelentkezhetnek egészségtelen étkezési mintázat formájában is. 
  • edzés után: testünk egy kiadós edzést követően alig várja, hogy újra együnk, mivel rengeteg kalóriát és tápanyagot használunk a testi erőfeszítésekhez. Ez pedig éhséghez vezet. 
  • ha nem aludtunk jól az éjszaka: miközben alszunk és az immunrendszerünk erősödik, képes lesz a szervezetünk a ghrelin hormon megfelelő szabályozására. Amennyiben az éjszaka folyamán gyakran felébredünk, az étvágyat irányító hormon szintje magasabb lesz, így folyton éhesnek érezzük magunkat.
  • nem ettünk egy ideje: ilyenkor az emésztőrendszerünkben kellemetlen érzetek keletkeznek és gyengének érezzük magunkat a tápanyaghiánytól. Testünk így válaszol a fogyatkozó energiára. Egyénenként eltér, ki mennyire érzékeny ezekre az jelzésekre, és számos tényező befolyásolhatja. Az emberek általában 3-5 óra után érzik az éhséget, ám ez hosszabb idő is lehet, mondjuk, miután valakinek kiadós étkezésben volt része.