Ha valaki fogyni szeretne, hamar rájön, hogy nem olyan egyszerű, mint ahogy azt elsőre gondolta. Néhány kisebb változtatás elég lehet ahhoz, hogy szép lassan meginduljanak a kilók, azonban akadnak hullámvölgyek és megtorpanások. A legbosszantóbb, amikor hetekig nem mozdul a mérleg, ám ahelyett, hogy feladnád, érdemes kideríteni, mi áll a "mérleg stop" hátterében. 

Ha szépen haladsz célod elérése felé, felejtsd el, hogy egy kis stagnálás miatt feladod. Van, hogy a mérleg megmakacsolja magát, és minden erőfeszítés ellenére sem hajlandó megmozdulni. Jogosan érzel ilyenkor dühöt, elégedetlenséget és csalódottságot, ám ahelyett, hogy magadra rántod a hűtőt és az összes otthon fellelhető nasit megeszed, inkább tárd fel a háttérben meghúzódó okokat.

Kitartás nélkül nincs eredmény. Elcsépelt, de mégis így van, pláne, ha a fogyásról beszélünk. Amikor sikerült leadnod pár kilót, az olyan, mintha megnyertél volna egy háborút. De vajon mi az oka annak, hogy bár sportolsz, tartod a diétát, és nem "csalsz", egyszerűen megmakacsolja magát a mérleg, és bármit teszel, nem mozdul? Ennek jártunk utána.

1. 2-3 kiló mínusz még nem biztos, hogy valós fogyás

Senkit nem szeretnénk elszomorítani, de amikor szó szerint csak pár kilóval mutat kevesebbet a mréleg, az még nem biztos, hogy valós fogyás. Amikor elkezdünk odafigyelni arra, hogy mit, és mennyit eszünk, többet mozgunk és több vizet iszunk, automatikusan beindul a fogyás. 

Az elején azonban a szervezet nem a zsírból veszít, hanem a felesleges vizet és salakanyagokat adja le. Ezért van az, hogy egy hét után már megmozdul a mérleg nyelve, az igazi fogyás azonban csak ezután indul be.

2. Az izom nehezebb, mint a zsír  

A stagnálás oka sok esetben maga az új életmódprogram. Tegyük fel, hogy eddig heti kétszer edzettél, most pedig heti négyszer. A zsírtömeged lassan elkezd izommá alakulni, és bár formára jobban tetszik az, amit a tükörben látsz, a súlyod vagy stagnál, vagy ami még ijesztőbb, felfelé kúszik.

Forrás: Shutterstock

 

 

Ez azért van, mert az izom nehezebb, mint a zsír, és a fogyással egyetemben az izmok növekedése igencsak lelassíthatja a fogyás ütemét.  

3. Változtass az étrendeden!

A szervezet idővel a rendszeres sporthoz és az új étrendhez is hozzászokik. Lehet, hogy a súlyvesztésed elején elég volt a változáshoz egy 1800 kalóriás étrendet tartanod, ám a súlycsökkenéssel egyenes arányban változik a kalóriaszükséglet is. Érdemes tehát a fogyás mértékétől függően a bevitt kalóriákat is csökkenteni, hiszen egy kisebb test kevesebb étellel is beéri.

Ha megtorpan a fogyás, csökkentsd 300-400 kalóriával a bevitt étel mennyiségét, ezzel jobb esetben újra lendületbe hozható a súlyveszteség.

4. Változtass az edzési szokásaidon!  

Amellett, hogy az étkezési szokásaidon változtatsz, érdemes növelni a kardioedzések számát, időtartamát, és beújítani valami új mozgásformával. A lényeg a változatosság, hiszen a szervezet egy idő után alkalmazkodik, és nem fejlődik tovább.

5. Ne add fel!

Nagyon fontos, hogy amikor hetekig, esetleg hónapokig stagnál a súlyod, akkor sem szabad visszatérni rossz szokásaidhoz, és feladni a plusz kilókkal folytatott küzdelmet. Nem megoldás, ha bánatodban minden egészségtelen ételt megeszel, és az eddigi kőkemény munkával elért eredményedet semmibe veszed. Próbálkozz a fent említett változtatásokkal, de ne legyél türelmetlen, ezek sem egyik napról a másikra fognak eredményt hozni. Mérd a változást 3-4 hetes periódusokban, és gondold végig, mi változott az életedben azóta, hogy nem fogysz. A stagnálásnak lelki oka is lehet, ezért érdemes olyan tevékenységeket végezni, amelyek örömmel töltenek el, felhagyni a felesleges idegeskedéssel, és elegendő időt fordítani az alvásra.

Ha mégsincs változás, érdemes felkeresni egy dietetikust, vagy táplálkozási tanácsadót, aki egy egyénre szabott étrenddel segít további céljaid elérésében.