Spirituális ébredésre vágysz? - A transzlégzés titka

2011.06.06. 22:37

Ha kizökkennél a stresszes hétköznapokból, úgy érzed, az életed elakadt valahol, esetleg szeretnéd mélyebben megismerni önmagadat, lélegezz teljes erőből és módosítsd a tudatodat!

New Age transztechnika 

A nyugati pszichoterápiás világban kialakított transzlégzési módszer a hatha yogából is ismert nagy jóga légzés technikájához hasonló, csak felgyorsítva és sokkal hosszabban végezve. Az ehhez hasonló munkamódok már évezredek óta megtalálhatóak más kultúrák lelki gyakorlataiban, pl. a sámánoknál, a szúfi misztikusoknál és az indiai jógahagyományokban is. A transzlégzés módszerét a 70-es évektől világszerte biztonsággal alkalmazzák a holisztikus gyógyításban, technikái azonban az elméleti keretek függvényében változhatnak.

Thinkstock



A módszer használható egyéni és csoportos üléseken, ám különösen nagy létszámú csoportokban hatékony, ahol az átélt élmények rendkívül erősek lehetnek. A transzlégzés olyan meditációs és intenzív terápiás módszer, amely a módosult tudatállapot mélyebb lehetőségeit használja ki a transzállapot elérésére, a tudat, a lélek, a szív megnyitására és mélyebb önismeretre - tájékoztat Gánti Bence transzperszonális és integrál szemléletű pszichológus.

Oldd fel a személyes elakadásokat!

A transzlégzéshez kapcsolódó élmények egyénenként változóak és előre nem megjósolható, hogy pontosan ki mit fog átélni. Az így kapott élmények terápiás és spirituális jellegűek lehetnek: a terápiás hatás személyesebb, mélyebb felismeréseket és emlékeket idéz elő, bontogatja az egót és a személyes elakadásokat, valamint gyakoriak a születés körüli vagy méhen belüli élmények újraélései is. A transzperszonális (személyesen túli) hatásnál az énen túlról jövő érzetek, víziók és tudatállapotok jelennek meg (pl. fényélmények, transzcendens béke, nyugalom és szeretet átélése stb.).

Thinkstock



A transzlégzés technikája egyszerű és helyben elsajátítható, amely kísérővel vagy anélkül, de minden esetben csoportvezető felügyelete mellett történhet. Amikor nincs külön páros légzés, akkor mindenki egyszerre lélegzik, és a csoportvezető valamint a segítői felügyelik a folyamatot, ám van, amikor minden résztvevő egy párt választ magának a többiek közül, és ilyenkor a csoport egyik fele lélegzik, míg a másik fele figyel, majd cserélnek. Ezzel egymás transzállapotban való kísérését is gyakorolhatjuk, amely fontos része a segítővé válás folyamatának - fűzi hozzá szakértőnk.

Irányítsd a tudatodat

A munkában kiemelten fontos a facilitátor szerepe, aki a transzlégzések során mindig a realitást képviseli, ám a belső önismereti munka irányát nem akarja meghatározni, csak facilitálni. A transzlégzés hanyatt fekve, sámándobra és a célnak megfelelő, tudatállapotot vezető zenére történik. A transz felkészítő gyakorlatokkal (minimum 3 óra), a csoport szereplői közötti bizalomépítéssel, vezetett és elgondolkodó meditációkkal kezdődik. A meditatív átgondolás során egyéni kérdések, célok fogalmazódnak meg a bal agyfélteke strukturálására, ám ezek a légzés megkezdése előtt elengedésre kerülnek. A kérdések lehetnek gyógyító jellegű, hétköznapi problémákra irányuló, múltbéli elakadást segítő vagy önismereti válaszkeresések egyaránt.

Thinkstock



Meditálj és lélegezz mélyeket!

Az első 10-20 percben a légzés előtt vezetett relaxációt végzünk, majd megtanítjuk az egyszerű légzéstechnikákat, s utána belekezdünk az intenzív gyors légzésbe. Egy fél óra után az akaratlagos légzés irányítását átveszi a test, az idegrendszer, s eközben már meg is változik a tapasztalás természete. A következő fázisban a légzés hatására különféle élmények állnak be, egyeseknél kivilágosodik a tudat, megszűnik az időérzék és időtlenségbe lép, illetve a váltakozó érzelmi és tudatállapotok (pl. sírás, nevetés, béke) átélésével létrejön a terápiás vagy spirituális jellegű élmény.
A foglalkozásokon gyakoriak a születéssel, szüléssel kapcsolatos élmények, a súlytalanná vált testélmény, a környező hangok megváltozott észlelése, illetve a transzcendensre való ráérzés és az intuíció működése. A módosult tudatállapot hatására kioldódnak az ego berögzült fixációi, az erős katartikus élményektől megnyílik a lelkünk és a tudatunk - mondja szakértőnk.
Ez a mély, intenzív élmény önismerethez, személyes és spirituális tapasztalatokhoz vezet. A légzés után feltápászkodunk, papírt, színeseket veszünk kézbe és mandalát rajzolunk. Ezt követően egy megosztókörbe összeülve megbeszéljük, hogy az átéltek során milyen fontos és érdekes dolgokat viszünk magunkkal az utunkon, s a módosult tudatállapotban kapott élményeket miképp tudjuk a hétköznapi tudatállapotunkhoz kötni. Az átélés hatására bizonyos problémákra döntést is hozhatunk, így a transz egy nagy energiájú, ünnepi pillanata az életünknek - vélekedik Gánti Bence.

Kiknek nem javasolt ez a módszer? 

A transzlégzés csak ép személyiséggel rendelkezőknek ajánlott és különösen azoknak, akik szeretnék harmóniába hozni személyiségüket, jelentős önfejlődésen átmenni, jobban megnyílnának a világ előtt vagy egyszerűen megtapasztalnák a módosult tudatállapot élményét. A transzlégzés nem pszichoterápia, nem is orvosi kezelés, hanem ez életünk kinyitása, személyiségünk fejlesztése, valamint segítségnyújtás bizonyos életvezetési és önismereti problémák feloldására.
Keringési, szív-, ér-, idegrendszeri problémák, szem- és tüdőbetegségek, magas vérnyomás, diagnosztizált pszichiátriai betegségek, drog- és alkoholfüggőség illetve terhesség vagy bármilyen súlyosabb akut belső szervi probléma esetén ez a fajta légzés ellenjavallt.

Life-tipp: Ha kedvet kaptál a módszerhez, jelentkezz te is a június 10-i Nagy Nyári Transzlégzésre a http://bencelap.hu/ vagy a transzlégzést is tartalmazó, Integrál Nyári Táborba a http://www.integralakademia.hu/ oldalon.



 

jógaszemélyiségspiritualitástranszlégzés