5 ok, amiért érdemes tojást enned

2014.04.18. 22:35

Noha a tojás az elmúlt években negatív PR áldozata lett a koleszterintől való rettegés következtében, a British Medical Journal szerint a mérsékelt tojásfogyasztás a jelek szerint semmilyen szinten nem hozható összefüggésbe a szívbetegségekkel és a stroke-kal. Sőt: számos áldásos hatása miatt a tojás bátran lehet az egészséges étrend része.

1. A terhesség alatt a tojás kimondottan ajánlott

A tojásban jelentős mennyiségű kolin található, ami a magzat agyfejlődése szempontjából elengedhetetlenül fontos B-vitamin. A kolin tartalmú étrend-kiegészítők bizonyítottan csökkentik a mentális zavarok kialakulásának az esélyét a babák esetében, sőt: a Down-szindróma és a demencia is kisebb valószínűséggel jelenik meg rendszeres tojásfogyasztás esetén.

Forrás: Thinkstock

2. Aki tojást eszik, kevesebbet nassol

Egy 2013-as tanulmány szerint ha reggel tojást eszünk, a nap folyamán kisebb a valószínűsége annak, hogy nassolni támad kedvünk. Ha szeretnél megszabadulni néhány kilótól, a legjobb, ha kora reggel néhány tojással indítod a napot, így valószínűbb, hogy este nem jut eszedbe felfalni egy egész tábla csokoládét.

3. A tojás fejleszti a reflexeket

Egy 2014-es kutatás szerint a tirozin nevű, tojásban fellelhető aminosav jobb hatással volt a reakcióidőre, mint a placebo. A tirozin hatása olyannyira erős, hogy a kutatók szerint a jelenléte a szervezetben akár komoly autóbalesetek elkerülését is lehetővé teheti.

4. A tojás fontos fegyver a rák elleni harcban

A tojásban található antioxidánsok csökkentik nemcsak a rák, de a szívbetegségek kialakulásának esélyét is egy 2011-es kutatás szerint. Noha a főzési folyamat során a tojásban lévő antioxidánsok száma a felére csökken, még így is marad épp annyi antioxidáns, amennyi egy almában van.

Forrás: Thinkstock

5. A tojás vérnyomáscsökkentő hatással bír

Egy 2009-es tanulmány szerint a tojás proteintartalma segít abban, hogy a vérnyomás csökkenjen, ráadásul ne feledd, nemcsak a vérnyomás tartható kordában a tojás segítségével, de a szívbetegségek kialakulásának az esélye is csökken - így két legyet üthetsz egy csapásra. A szakértők szerint nem szükséges a reggeli órákra korlátozni a tojásfogyasztást, akár este is bátran ehetsz rántottát vagy tükörtojást, nem is beszélve az egyéb tojásos ételekről.

Ihász Katalin, dietetikus

Úgy vélem, azt túlzás lenne kijelenteni, hogy ha tojást eszünk, nem leszünk rákosak, és elkerüljük a szív- illetve érrendszeri megbetegedéseket. Úgy tudom, eddig csak azt bizonyították, hogy nem ront az állapotunkon a tojásfogyasztás, mivel mind az LDL, mind a HDL koleszterint szintjét növeli, így az egyensúly elvileg tartható - azt azonban, hogy javítja ezt a szintet, én nem jelenteném ki. 

Szerintem a tojással kapcsolatban inkább azt fontos megemlíteni, hogy minden az elkészítés módjában rejlik. A szalonnás tojásrántottában az állati eredetű, telített zsírok hízlalnak és emelik a rossz (LDL) koleszterin szintjét. Zsírszegény készítési módokat alkalmazva, az ajánlások szerint egészséges embernek heti 4-7 db tojás fogyasztása javasolt, amibe az ételkészítés során felhasznált tojást is bele kell számolni, gondolok itt tésztafélékre, süteményekre, rakott ételekre stb.

 

húsvét 2014egészséges életmódtojás