Nem mindegy, hogyan dicsérünk egy lányt és egy fiút

kisfiú, kislány, játszik, épít, család, gyerek
Shutterstock/Copyright (c) 2016 FamVeld/Shutterstock. No use without permission. - FamVeld
önbizalom nemek lány megkülönböztetés fiú
Hogyan adjunk pozitív megerősítést gyerekeinknek?

A lányok kreativitását akár már egészen kicsi, ötéves korban korlátozza az elfogultság és a nyomás, hogy tökéletesek legyenek. Úgy érzik, hogy a felnőttek jobban elismerik a fiúk kreatív munkáját. A LEGO csoport friss tanulmánya szerint — amely a gyerekek kreatív önbizalmát befolyásoló társadalmi trendeket vizsgálja  — ebben elsősorban a dicsérethez választott szavaink játszanak fontos szerepet, amelyek nemek szerint sokszor eltérőek, hazánkban még inkább mint általában. Az eredményekből kiderült, hogy a tökéletesség nyomása és az, hogy milyen szavakkal dicsérjük gyerekeinket a hétköznapokban óriási jelentőséggel bírnak, különösen a lányok esetében, mert visszatartják őket abban, hogy szabadon kibontakoztathassák kreativitásukat. 

Óriási jelentősséggel bír az, hogy milyen szavakkal dicsérjük gyerekeinket a hétköznapokban

A 36 országban – köztük Magyarországon - több mint 61 500 szülő és 5-12 éves gyermek bevonásával készített tanulmány eredményei nagyon összecsengenek a hazai válaszokkal, és alátámasztják, hogy fontos társadalmi változás szükséges ahhoz, hogy a lányok valóban megvalósíthassák kreatív törekvéseiket. A résztvevők által adott visszajelzések alapján a kutatók azt találták, hogy lányok kreatív önbizalmát akár már ötéves korban korlátozzák. Ebben a fiatal korban háromnegyedük (76%) bízik saját kreativitásában, de ez az idő előrehaladtával csökken, és a lányok kétharmada gyakran aggódik, hogy megossza-e ötleteit. Ezt tetézi a perfekcionizmus és a hibázás miatti szorongás (72%). A szülők 71 százaléka szerint a lányok nagyobb valószínűséggel tartják vissza ötleteiket e nyomás miatt.

Jennifer Wallace, a Harvard neveléskutatója elmondta: 

Amikor a gyerekek félnek a kudarctól, az gátolja bennük a felfedezés és a kereteken kívüli gondolkodás iránti hajlandóságot. Ez hatással van a kreatív magabiztosságukra, amely kulcsfontosságú és a felnőttkorra is kihat. A kreatív magabiztosság önbizalmat jelent, hogy ötletekkel álljunk elő, kockázatot vállaljunk és egyedi megoldásokat keressünk a kudarctól való félelem nélkül. A Világgazdasági Fórum szerint ez a jóllét egyik fontos alapköve, mivel erősíti az önbecsülést, csökkenti a stresszt és növeli a boldogságot, továbbá a jövőben ez lesz az egyik legfontosabb készség a munkahelyeken. A lányok több mint háromnegyede kreatív iparágakban szeretne majd dolgozni, ami rávilágít arra, hogy sürgős változásra van szükség.

A tökéletességre való törekvés nyomása, és a fogalmazás fontossága

5-ből több mint 3 lány számol be arról, hogy nyomasztja, hogy a társadalom tökéletességet vár el tőle. Noha ez minden gyermek számára aggodalomra ad okot, a szülők és a gyerekek is elismerik, hogy a lányok fokozott nyomásnak vannak kitéve, hogy tökéletesek legyenek, és jobban aggódnak a hibák miatt. A jó hír, hogy a szavaink helyes megválasztásával hozzájárulhatunk a jövő megváltoztatásához. A tanulmány alátámasztja, hogy szavaink gátolják a lányokat abban, hogy szabadon mutassák meg kreativitásukat. Valójában az 5-12 éves lányok közel kétharmada azt állítja, hogy a felnőttek megfogalmazásukkal aggodalmat keltenek bennük, hogy hibáznak, úgy érzik, nem szabad kísérletezniük, emellett tovább erősíti bennük a tökéletesség iránti igényt.

Az eredmények rámutatnak egy fontos társadalmi előítéletre is, amely aránytalanul érinti a lányokat: a szülők azt a tendenciát figyelték meg, hogy más szavakkal dicsérjük a fiúk és más szavakkal a lányok kreatív teljesítményét. Pontosabban, a társadalom körülbelül hétszer nagyobb valószínűséggel használ a lányok esetében olyan kifejezéseket, mint az „édes”, „csinos”, „aranyos” és „szép”. Ez a jelenség hazánkban még erőteljesebb: az olyan lányosnak ítélt jelzőket, mint az „édes” 13-szor, a „csinos” 17-szer, vagy a „gyönyörű” 22-szer gyakrabban használjuk, amikor a lányokat dicsérjük. Ezzel szemben az olyan elismeréseket, mint a „bátor”, „menő”, „zseniális” és „innovatív”, kétszer, mi magyarok pedig háromszor nagyobb valószínűséggel tulajdonítjuk kizárólag a fiúknak.

Az adatokból az is kiderül, hogy a gyerekek több mint fele úgy gondolja, hogy a felnőttek jobban hallgatnak a fiúk kreatív ötleteire, mint a lányokéra. A szülők 68 százaléka egyetért azzal is, hogy a társadalom komolyabban veszi a férfi kreatívokat, mint a női kreatív szakembereket.

A More than Perfect („Több mint tökéletes”) című rövidfilmben a cég a lányok kreatív képességeit és viselkedésbeli különbségeit vizsgálja, amikor a lányokat különböző szavakkal dicsérik. Azt is látjuk, hogy a szülők megértik a szavak megválasztásának jelentőségét és befolyását, és felismerik a játék milyen jótékony hatással van lányuk kreatív önbizalmára.

„Amit kiskorban mondunk, az mélyen beépül. Az elfogult szóhasználat erősíti a hagyományos nemi szerepeket, korlátozza a lányok kreativitását és állandósítja a rendszerszintű egyenlőtlenségeket. Szűk kategóriákba szorítja őket, és az esztétikát értékeli az innovációval szemben. Ez gátolja a lányok önbizalmát, és korlátozza lehetőségeiket a férfiak által uralt területeken. Ezen elfogultságok megkérdőjelezése elengedhetetlen egy olyan befogadó társadalom előmozdításához, ahol a lányok teljes mértékben felfedezhetik kreatív potenciáljukat. Minden lány megérdemli a szabadságot, hogy félelem és nyomás nélkül kibontakoztathassa tehetségét” – mondja a kutató.

A lányok tízből nyolcan azt mondják, hogy kevésbé félnének új dolgokat kipróbálni, ha a hibákat inkább tanulási lehetőségként fognák fel, 89 százalékuk magabiztosabban mutatná meg munkáját, és jobban értékelné a fejlődést mint a tökéletességet. Tízből kilencen úgy gondolják, hogy az önbizalmukat megerősítené, ha a felnőttek a végső eredmény helyett inkább a munkájuk kreatív folyamatára összpontosítanának – 86 százalékuk elismerte, hogy ilyenkor kevésbé aggódnának a hibák miatt. Pontosabban, a lányok arról számolnak be, hogy felvillanyozták őket az olyan fejlődésorientált dicséretek, mint például a „fantáziadús”, „bátor” és „inspiráló”.

A játék fontossága

„A tökéletességcentrikus gondolkodásmód arra ösztönöz bennünket, hogy maradjunk a saját helyünkön, féljünk a kudarctól és könnyen adjuk fel. Ezzel szemben a fejlődésorientált gondolkodásmód arra biztat, hogy legyünk bátrak, fogadjuk el a kudarcot, és újra meg újra építsünk. Ezáltal szeretni fogjuk magát a tanulás folyamatát és rugalmasabbak leszünk, ami elengedhetetlen a nagy teljesítményhez" – magyarázza Dr. Anika Petrella, kutató és pszichoterapeuta. „Amikor forgattuk a More than Perfect kisfilmet, lenyűgöző volt megfigyelni szavaink fiziológiai hatását. A lányoknak megtanítani, hogy a kísérletezés győzedelmeskedik a tökéletesség felett, továbbá kulcsfontosságú ahhoz, hogy kreatív énjüket megerősítsék, és mi lehet ennek jobb módja, mint a játék?”.

Tízből kilenc szülő azt mondja, hogy a játék segíti gyermekét az önkifejezésben, növeli a vállalkozó kedvet, erősíti a kreatív önbizalmat, és biztonságos teret biztosít a felfedezéshez és a kísérletezéshez a kudarctól való félelem nélkül. Tízből nyolc gyerek úgy érzi, hogy valóban önmaga lehet játék közben – kevésbé aggódik amiatt, hogy hibázik és emiatt elítélik őt, továbbá magabiztosabban osztja meg ötleteit és kreatív munkáját játék közben.

 

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.