Sok sót esznek a magyar gyerekek

Thinkstock -
óvoda cukor közétkeztetés felmérés
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Egy új, országos felmérés szerint az óvodák egy részében még mindig túl sok sós és cukros ételt adnak a kicsiknek. De vannak jó hírek is.

Ismét készült egy országos felmérés az óvodai közétkeztetésről – tudósít az index.hu. Legutóbb 2009-ben volt hasonló tanulmány, amelyet az Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet az Országos Tisztifőorvosi Hivatallal készített közösen. Íme, az új felmérés adatai:

Illusztráció Thinkstock

A konyhák háromnegyede vezetett be új ételeket és eddig nem használt nyersanyagokat az öt évvel ezelőtti menühöz képest, ami nemcsak növeli a változatosságot, de az egészséges étrend alapelveivel is összhangban van. A napi nettó nyersanyagnorma háromszori étkezésre 300 forint, de nagy különbségek vannak az ország egyes régiói között.

Nőtt a gyümölcs- és zöldségfelhasználás, nyers zöldséget vagy gyümölcsöt az óvodák 60 százaléka naponta legalább egyszer biztosít. Több óvoda tíz naponta legalább egyszer ad halat a gyerekeknek, ez javulás 2009-hez képest. Tejet és tejterméket még a 2009-es vizsgálathoz képest is kevesebbet kaptak a gyerekek: alig haladta meg a korosztályos élettani szükséglet felét.

Jó hír viszont, hogy kevesebbszer kapnak zsírral, tepertőkrémmel és margarinnal megkent kenyeret az apróságok, és egy kicsivel nőtt a teljes kiőrlésű pékáruk felhasználása, de még mindig elég rosszul teljesítenek az ovik ebből a szempontból.

A laboratóriumi mérések alapján az ételek sótartalma a korcsoportos ajánlás háromszorosa volt. Az ovik egyharmadában még mindig cukros szörpökkel és cukros teával itatják a gyerekeket. A speciális diétára szoruló gyerekek 69 százalékának tudott ételt biztosítani a közétkeztetés. 2009-ben ez az arány 50 százalékos volt.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.