Július 2-án, csütörtök reggel 9 órakor megkezdődött a Balaton egyik legnagyszabásúbb eseménye: elrajtolt a 47. Kékszalag vitorlásverseny.

 

A Kékszalag maga a balatoni vitorlázás. Egyesíti annak legnemesebb hagyományait, és versenylehetőséget nyújt a legmodernebb technológiával felszerelt hajóknak. Résztvevői egyszerre küzdenek meg az ellenfelekkel és az elemek kihívásaival, két napon át egyszerre teszi próbára a vitorlázni tudást, a kitartást és az akaraterőt. A Kékszalag a Balaton és a vitorlázás legkiemelkedőbb ünnepe, a Magyar Vitorlás Szövetség legnagyobb  eseménye. 

Július 2-án, reggel kilenc órakor elrajtolt a 47. Kékszalag ÁRKÁD Nagydíj 540 hajóból álló mezőnye, hogy a rendelkezésre álló 48 óra alatt teljesítse Európa leghosszabb tókerülő versenyének távját. A meteorológiai előrejelzések szerint gyenge-közepes szél várható, így a Fifty-fifty nevű hajó tavaly elért 7 óra 13 perc 57 másodperces időrekordja valószínűleg nem forog majd veszélyben.

Légi felvétel a 46. Kékszalag Audi Nagydíj Balaton-kerülő vitorlásverseny balatonfüredi rajtjárólForrás: MTI/Szantó Áron

A hajók egy ágyúlövés jelére indultak el a Balatonfüred előtt kitűzött, közel hét kilométer hosszú rajtvonalról. Az első pályajel Balatonkenese előtt található, innen Siófokra, majd a Tihanyi-szoroson keresztül Keszthelyre kell vitorlázni. A célvonal ismét a balatonfüredi hajóállomás előtt lesz, az első befutó hajókat késő délután-kora estére várják a célba. A verseny teljes távja légvonalban 155 kilométer. A magyarok mellett lengyel, német, svájci és szlovák hajók is rajthoz állnak.

Az abszolút kategória győzelmére több hajónak is komoly esélye van. Így a Józsa Márton vezette Fifty-fifty, ez az 50 láb hosszú high-tech katamarán mindenképpen nyerhet idén is. De jó esélye van erre Litkey Farkasnak is, aki már tizenegy alkalommal nyerte meg ezt a versenyt, és idén egy Svájcban vásárolt, sikeres 35 lábas katamaránnal indul, amelyet a Cellum névre kereszteltek.

De a 47. Kékszalag ÁRKÁD Nagydíj egyre több nemzetközi vitorlázót is vonz: a magyarok mellett lengyel, német, svájci és szlovák hajók is rajthoz állnak. Így a verseny győztese lehet például a Safram nevű svájci csapat egy Ventilo M1 típusú katamaránnal, amely a Genfi-tavi nagy versenyeken már kiváló eredményeket ért el. Az 540 hajó között 14 többtestű vitorlást találunk.

Ám a Kékszalag nemcsak a profi vitorlázók versenye. Önmagában rendkívüli teljesítmény a tó körbevitorlázása, amely a lassúbb hajók számára akár két vízen töltött éjszakát is jelent. Néha hőségben és nagyon kis szélben, néha viharos, hideg időben kell kitartania a közel háromezer résztvevőnek, ami mindenképpen elismerést érdemel.

Egy igazi különlegesség
A Friss Víz 33 láb hosszú, narancssárga rohanógép, akár a szélsebesség kétszeresével is képes száguldani a vízen. A Szigetközi Friss Víz követeinek eltökélt szándéka, hogy legnagyobb vágya felé, egyenesen a 47. Kékszalag dobogójának csúcsára repítsék a fantasztikus hajós élményeket nyújtó katamaránt, amely minden eddigi eredményt felülírhat hazánk legnagyobb vitorlásünnepén. Korábban USA vizeken vitorlázott, a német tókerülő versenyen pedig harmadik helyezést ért el a hajó, amelynek kormányosa a vitorlázás nagy szerelmese, Petrányi Zoltán. A fedélzeten lesz továbbá Csetényi Csaba, akivel Zoli 2011-ben a balatonfüredi F18 katamarán világbajnokságon is elindult, valamint a legénységhez tartozik Andreas Labek, Kaltenecker Károly és Brencsán Dávid is. Andreas Labek 2012-ben járt először a Balatonon hasonló típusú hajóval, ám azóta olyan új anyagok kerültek be az építési technológiába, melyek amellett, hogy biztosítják az erőt és a merevséget, még könnyebbé tették a katamaránt, segítve a Friss Víz vezethetőségét. A 2012-es négyfős csapat 2015-ben ismét egymásra talált, sőt Brencsán Dáviddal kiegészülve az idei Kékszalagon is bizonyítják rátermettségüket. Az edzések már javában zajlanak, az ellenfelek mellett viszont az elemekkel is meg kell küzdeniük a fiúknak.

Kezdődik: Július 02 - reggel 9 óra

Véget ér: Július 05 - este 23 óra
A verseny menetét ITT követheted nyomon.