Több kérdést is tisztázni kell a nyomozás folyamán a Hableány tragédiájáról: ezek merültek fel eddig. 

A Viking Sigyn szállodahajó május 29-én gyűrte maga alá a Hableányt, a turistahajót üzemeletető társaság ügyvédje szerint a tragédiáért mind a Viking kapitánya, mind a többi munkatárs felelős lehet.

A Hableány kiemeléseFotó: Polyák Attila - Origo

„A Hableányt maga alá gyűrő szállodahajót márciusban bocsátották vízre, a csúcstechnológiával méterre pontosan jelző radarokkal felszerelt, egyszemélyes kormányállású jármű, azaz egy ember is kormányozhatja biztonságosan a műszerek segítségével, ha odafigyel. A hajózás szabályai szerint azonban a Viking Sigyn 7-9 fős hajózási személyzetéből egy kormányos matróznak, különösen sötétben, szakadó esőben, a nagy sodrású, áradó folyón, egy hídpillér felé tartva kötelező lett volna az orrban szolgálatot tejesítenie. Az ő dolga lett volna többek között rádión jelenteni az esetleges veszélyt vagy akadályt a parancsnoki hídnak" – mondta a Blikknek dr. Sógor Zsolt. A rendőrség vizsgálja a szállodahajó kommunikációs eszközeit, radarképeit, és több mint 5 ezer fotót készítettek a hajóról.
Az észszerűség azt diktálta volna, hogy a hajótestet kiemelve is vizsgálódjanak, de legközelebb Pozsonyban van erre alkalmas dokk. Azt viszont még meg lehet, és meg is kell tenni, hogy újabb tanúkat hallgatnak ki a balesetet kiváltó okokról és a segítségnyújtás elmulasztásával kapcsolatban" – mondta még az ügyvéd. A gyanúsítás szerint a Viking Sigyn nem vett fel kapcsolatot előzéskor a Hableánnyal, és hídszűkületben próbált előzni, ami tilos. Sógor Zsolt azt is elmondta, a szállodahajó a baleset után nyolcszáz méterrel feljebb állt meg. „A felső fedélzeten tartózkodó utasok elmondták, hogy a vízben embereket láttak, tehát a személyzetnek is tudnia kellett erről, mégsem álltak meg azonnal, nem használták a mentőcsónakokat sem" – magyarázta, hozzátette, egy másik Viking hajó is volt a vízen 100 méterrel hátrébb. Ha a kapitány időben rádión átszól a kollégájának, minden bizonnyal több ember megmenthető lett volna.  A bizonyítási eljárás része lesz kideríteni azt is, hogy a 135 méteres hajó kapitányi hídjáról nézve milyen terület esik a holttérbe" – tette hozzá.