A Malév Tu-154-esének borzalmas balesetére minden résztvevő emlékezni fog, habár szinte mindenkinek meg kellett volna halnia: de csodával határos módon mind a 92 ember túlélte azt, hogy Prágában, 40 évvel ezelőtt a repülőgép a betonnak csapódott, és kettétört. 

Borzalmas baleset történt 40 évvel ezelőtt a Malév Tu-154-es járatával: 15 méterről csapódott a betonba, a törzse pedig kettétört. Az utasok több mint 250 kilométer/órás sebességgel csúsztak végig a betonon. A gép tartályában még több liter kerozin volt, szörnyű tragédia történt volna, ha az berobban. Így is csoda, hogy a gépen utazó mind a 92 ember életben maradt, persze voltak sérülések: húsz utas könnyebben megsérült, tizenketten ambuláns ellátást kaptak.

40 éve történt a repülőgép-szerencsétlenség - Képünk illusztrációForrás: Thinkstock

"Jól emlékszem az esetre, a tanulságai idővel bekerültek a Malév kiképzési tematikájába is. Felfoghatatlan szerencse kellett ahhoz, hogy mindenki épségben megússza a repülőgép földhöz csapódását" - mondta a Blikknek a 77 éves Nagyváthy Sándor, a ferihegyi Aeropark Repülőmúzeum idegenvezetője, aki maga is sokat utazott ilyen típusú gépen.

"Ez volt a világ egyik legbiztonságosabb repülőgépe, nem volt semmilyen műszaki hiba. Nem tisztem ítélkezni a személyzet felett, de a vizsgálat is megállapította, hogy a pilóta hibázott" - mondta az egykori repülőtiszt.

A vizsgálatok fényt derítettek arra, mi vezetett a repülőgép-szerencsétlenséghez: tévesen ítélték meg a helyzetüket leszálláskor. 265 kilométer/órás sebességgel haladt a repülő, amikor meredeken süllyedni kezdtek és több szabálytalanságot is elkövettek. A kapitány kinyitotta a szárnyon lévő áramlásrontó féklapokat, a hajtóműveket visszahúzta alapra, így pedig elfogyott a tolóerő és túl gyorsan ereszkedtek.  Ezért csapódott a földhöz a repülő, és tört ketté. A roncs mintegy 1220 métert csúszott.

"Az eset után találkoztam egy utassal, ő szólított meg, látva a maléves egyenruhámat. Ő azon a gépen ült, a hátsó sorokban. Döbbenetes volt, ahogy elmesélte: »Hatalmas csattanás hallatszott, a repülő törzsének teteje szétnyílt, láttam az eget, miközben még csúsztunk«" - mondta Nagyváthy Sándor.

A gép parancsnoka a hibájáért felfüggesztett börtönbüntetést kapott, de később, az ellenőrzések után újra a levegőbe szállhatott kollégáival együtt.