Vigyázz, téged is véleménybuborékba zárhatnak a mágikus gondolatolvasó algoritmusok: légy tudatos

Forrás: Shutterstock/Copyright (c) 2021 blinkbear/Shutterstock. No use without permission./Blinkbear -
ajánlat platformhasználat ajánlás algoritmus véleménybuborék
Kezeljük fenntartással a személyre szabott hirdetéseket az online platformokon - hívta fel a figyelmet a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság. Az NMHH, mint az online platformok magyarországi digitális szolgáltatási koordinátora, kiemelte: az algoritmikus ajánlások mára egyet jelentenek a platformhasználattal, ugyanakkor az ilyen ajánlórendszerek közel sem hibátlanok. Az uniós szabályozás mellett a felhasználói tudatosság is elengedhetetlen ahhoz, hogy ne vesszünk el az ajánlórendszerek úvesztőjében - írták.

A Google-keresés "mágikus" módon eltalálja, hogy milyen típusú városi biciklit szeretnénk venni munkába járáshoz. A YouTube "véletlenszerűen" újabb meséket kínál, miközben az altatás fáradságos feladatát végezzük.

Az ajánlórendszerek ma már mindennapjaink részei, de érdemes ezeket fenntartásokkal kezelni ahelyett, hogy átadnánk magunkat az ajánlatok sodrásának

- figyelmeztet az NMHH.

A tájékoztatás szerint az algoritmikus torzítás lehetséges káros következménye lehet például, amikor egy HR-csoport által használt önéletrajzszűrő algoritmus egy idő után szisztematikusan kiveszi a női jelentkezőket.

Egy másik probléma a véleménybuborékok kialakulása, amikor az algoritmusok az adataink alapján eleve feltételezik, mi érdekel vagy érdekelhet minket, és utána csak néhány, specifikus témakört ajánlanak ki nekünk.

Ez persze nem minden esetben káros; például egy önkéntes kutyamentőcsoportnak kifejezetten hasznos lehet, hogy az algoritmus elveszett ebekről szóló posztokat ajánl. Ugyanakkor a politikai és előítéleteken alapuló

véleménybuborékok különösen károsak nemcsak az egyén, hanem a társadalmi diskurzus és a nyilvános vita egészére nézve is

- mutatott rá a médiatanács.

Ne hagyd, hogy az algoritmusok mondják meg, hogy neked mi a jó Forrás: Shutterstock/Copyright (c) 2021 blinkbear/Shutterstock. No use without permission./Blinkbear

A hatóság szerint nagyon jó dolog, amikor a kereső vagy egy közösségi oldal javaslatot tesz egy-egy termékre, de legyünk vele tisztában, hogy nem az összes jó lehetőséget kínálja fel, hanem azokat, amelyekért valaki fizetett, hogy megjelenítse nekünk. Hozzátették: mielőtt fontos döntéseket hoznánk meg, érdemes más keresőben, más szolgáltatásban is szétnéznünk.

Az ajánlórendszerek azokon az adatokon alapulnak, amelyeket a múltban tettünk, amilyen könyveket olvastunk, amilyen zenéket hallgattunk.

Próbálnak meg- és kiismerni bennünket, és ezek alapján kiszolgálni az igényeinket, amivel azonban csökkentik az új dolgok megismerésének esélyét.

A hírfogyasztásban például más emberek véleményének megismerésének, de akár új hobbik felfedezésének is gátat szabhat.

A hatóság azt ajánlja, hogy időnként próbáljunk ki másik szolgáltatást, nézzük meg annak választékát, keressünk egy másik böngészőben. Ha ajánlatot kaptunk egy termékre, vessük össze az árát más oldalak kínálatával. Ha olvasunk egy meglepő hírt, akkor nézzük meg, más weblapokon mit írnak róla, hogy teljesen képben legyünk az adott témával kapcsolatban.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.