önismeret munkahely név névadás pszichológia
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Még 2008-ban két belga kutató megfigyelte, hogy az országukban dolgozók nagyobb valószínűséggel választottak olyan munkahelyet, amelynek a neve ugyanazzal a betűvel kezdődött, mint a saját nevük. A pszichológusok ezt a jelenséget "implicit önzésnek" nevezik.

A Psychological Studies című folyóiratban megjelent cikk szerzői elvégezték ugyanezt a kísérletet Amerikában, és azt a következtetést vonták le, hogy a belgák megfigyelései nem minden esetben helytállóak. Uri Simonsohn, a Pennsylvania Egyetem tanársegédje kifejtette, hogy Walt Disney például nem azért dolgozott egy "D" betűvel kezdődő cégnél, mert különös vonzalmat érzett a betű iránt, hanem mert ő saját magáról nevezte el a céget.

Thinkstock
Thinkstock

Simonsohn a 2004-es kampány során zajló jótékonysági felajánlások adatait elemezte ki, ahol az adakozó neve és munkahelye is szerepelt az adomány összege mellett. Ő is azt találta, hogy az első betűk egyeztek, de utána összehasonlította az első három betűit is a neveknek, és azt vette észre, hogy az első betűk egyezése idővel elmaradt, helyette egyre gyakoribb lett az első háromnak a megegyezése. Ennek azonban az az egyszerű oka, hogy sok ember olyan cégnél dolgozik, amit ő nevezett el, vagy amelyet nagyszülei, testvérei alapítottak.

Azért Simonsohn sem számolt le teljesen az implicit önzés teóriájával. "Mivel nekem is kisgyerekeim vannak, tudom jól, hogy az emberek jobban szeretik a saját nevük kezdőbetűjét a többi betűnél" - nyilatkozta, majd hozzátette: "De a betűpreferencia sokkal inkább semleges, kevésbé fontos döntéseknél befolyásol, például, hogy melyik bort válasszuk. Amikor arról döntünk, hogy hol dolgozzunk, vagy kivel házasodjunk össze, ennél fontosabb szempontok alapján döntünk."

forrás: Medipress

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.