kritika film gyilkos mozi A martfűi rém sorozatgyilkos
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Csütörtök óta játsszák a mozik A martfűi rém című filmet, amely az ötvenes-hatvanas évek hírhedt sorozatgyilkossági ügye alapján készült – és amely egy magyar filmekben szokatlan zsánert és hangvételt bravúros erővel valósít meg. Kritika.

Nem lehet azt mondani, hogy a magyar mozinak erőssége lenne a bűnügyi műfaj: a második világháború előtt lényegében nem is létezett ez a zsáner a hazai filmgyártásban, a szocializmusban pedig egészen a nyolcvanas évekig csak komolytalan próbálkozások akadtak, persze azok is disszidens/külföldi elkövetőkkel, hisz épülő-szépülő társadalmunkban nem tűnhetett szokásos jelenségnek a bűnözés.

Az utóbbi évtizedekben ugyan rendszeresen, ha nem is túl gyakran nekifutnak a hazai filmesek az ilyen típusú történeteknek, de csak ritkán született ebből emlékezetes végeredmény. (Néhány kivétel: Dögkeselyű, Ötvös Csöpi-filmek, A nyomozó — a legutolsó is közel tízéves).

Csütörtök óta játsszák a mozik A martfűi rém című filmet Forrás: Facebook/A martfűi rém

Sorozatgyilkosos magyar bűnfilm végképp nem volt

— eddig, hiszen most az amúgy sem a vidám témákhoz való vonzódásáról nevezetes Sopsits Árpád (Torzók, A hetedik kör, Céllövölde) a hírhedt martfűi rém ügyét dolgozta fel, és milyen jól tette! Ráadásul az eddigi rendezéseihez képest kimondottan markáns műfaji keretek között, és ez kimondottan jól áll neki. A filmje pedig nemcsak azért rendhagyó, mert egy itthon eddig mostoha és érdemi hagyományok nélküli műfajban mutat nagyot, de abban is, hogy magyar filmben ritkán ábrázolt közeget és kort jelenít meg: egy vidéki kisváros világát az ötvenes-hatvanas években.

Ez a kisváros Martfű, aminek lakói közül szinte mindenki kötődött ekkoriban ilyen-olyan módon a helyi cipőgyárhoz, és ahol egy cipőgyári lány meggyilkolása miatt elítéltek valakit 1957-ben.

Csakhogy a hasonló gyilkosságok és támadások évekkel később folytatódtak, és így a hatóságoknak már nemcsak az volt a feladatuk, hogy az egyre nagyobb félelem és nyomás közepette elkapják a tettest, de hogy a saját korábbi (az '56-os forradalom után a „rendnek kell lenni” jegyében gyorsan, erőltetetten megszületett) döntésükkel is szembenézzenek.

A film ritkán ábrázolt közeget és kort jelenít meg: egy vidéki kisváros világát az ötvenes-hatvanas években Forrás: Facebook/A martfűi rém

Sopsits Árpád a valós (gyakran nem is teljesen rekonstruálható) történéseket némileg megváltoztatta, vagy inkább úgy mondhatnánk, hogy feldúsította. A lényegi események ugyanazok és ugyanolyanok maradtak, csak a hozzá kapcsolódó szereplők viszonyait és kapcsolódásait fűzte szorosabbra, néhány extra fordulatot is csempészve a sztoriba. (Végül a film szereplőinek neve nem is lett ugyanaz, mint a valódi történet résztvevőié.) Mindez azért is fontos, mert ennek a filmnek nincs egyetlen, központi főszereplője: több párhuzamos sorsot mesél el, melyek mindegyikére súlyos hatást gyakorolnak a sorozatgyilkos tettei. Ilyen a korábban ártatlanul elítélt, életfogytos börtönbüntetését töltő férfi és a helyiek megvetése közepette élő családtagjai; ilyenek az egykori ügyben és mostaniban is érintett nyomozók-ügyészek, a hátuk mögött az államhatalom (őket is) fenyegető árnyával —

A filmnek nincs egyetlen, központi főszereplője: több párhuzamos sorsot mesél el, melyek mindegyikére súlyos hatást gyakorolnak a sorozatgyilkos tettei Forrás: Facebook/A martfűi rém

Ha érheti kritika néhány vonatkozásban az amúgy remekül sikerült A martfűi rémet, azok pont ebből következnek: a sok párhuzamosan futó sors miatt egyikben sem merülünk el igazán mélyen, egyik szereplővel sem alakul ki igazi érzelmi kötődés, főleg, hogy esetenként hosszabb időre el-eltűnnek a szemünk elől a film elbeszélői szerkezetében. Kicsit „kívülről” nézzük így a filmet, amely ezen tulajdonsága és letisztultsága okán is leginkább David Fincher Zodiákusával rokonítható. Ahogyan a fojtogató atmoszférája és naturalizmusa miatt is: A martfűi rém különlegesen erős látványvilágot teremtve idéz meg egy kort, és még a magyar filmekben mindig kényes pontnak számító erőszakábrázolást is hatásosan oldja meg.

A remek színészek megjelenítette sorsok mozaikjaiból és a filmvásznon megteremtett atmoszférából pedig kirajzolódik egy hajdanvolt közeg és egy kor képe – amely lehetővé tette, hogy ilyesmi megtörténjen, és hogy így kényszerüljenek élni emberek (akár a gyilkosságoktól függetlenül is). Könnyen lehet, hogy ez a világ a film igazi főszereplője, és történetének fő bűnöse is egyben.

8/10

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.