Márciustól szigorítás várható: változás a műszaki cikkek vásárlásakor

Forrás: MTI/Balázs Attila -
elektronikai cikk műszaki cikk változás
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Az energiahatékonysági címkék bővebb adattartalommal és átláthatóbb besorolással segítik a fenntartható és környezettudatos vásárlói döntéseket.

2021. március elsejétől e tájékoztatási eszköz a boltokban is megkönnyíti a legkelendőbb háztartási nagygépek, fényforrások és elektronikus kijelzők összehasonlítását. A fogyasztóvédelmi hatóság már tavasszal ellenőrzi a címkék megfelelőségét a hagyományos és online kereskedelemben.

Nyíregyháza, 2014. december 7. Vásárlók egy áruházban Nyíregyházán 2014. december 7-én. Több ponton is változtatna két fideszes módosító indítvány az üzletek vasárnapi nyitva tartását korlátozó KDNP-s törvényjavaslaton. MTI Fotó: Balázs Attila Forrás: MTI/Balázs Attila

Az energiacímkézés az elmúlt 25 évben a fogyasztók tájékoztatásának egyik legfontosabb eszközévé vált, miközben hathatósan ösztönözte a gyártói innovációt. A folyamatos fejlesztések nyomán a készülékek egyre hatékonyabbak lettek, idővel már egyetlen árucikk sem tartozott az alsóbb osztályokba. A vásárlók számára követhetetlenné váltak az A kategóriát követő további – A+, A++, A+++ stb. – jelölések, egyre nehezebben tudtak különbséget tenni az egyes készülékek között.

Az átláthatóság érdekében az egységes uniós szabályozás 2021. március 1-jével visszatér az A-tól G-ig terjedő energiaosztályokhoz. A változás oka a jelölési rendszer egyszerűbbé tétele. Fontos tudni, hogy ha egy korábban pl. A+++ besorolású termék az új jelölés alapján C vagy D osztályba kerül, attól még nem lesz „rosszabb".

Az új energiahatékonysági címkéket a háztartási mosogatógépeknél, mosó- és mosó-szárító gépeknél, hűtőkészülékeknél (beleértve a borhűtőket is), fényforrásoknál és elektronikus kijelzőknél (köztük a televízióknál és monitoroknál) kell használni. A termékek energiacímkéin az összehasonlíthatóság és a megalapozott fogyasztói döntések érdekében a villamosenergia-fogyasztáson túl további információkat is fel kell tüntetni. Így például a mosógépek esetén a vízfogyasztást, a ruhatöltet mennyiségét, a zajkibocsátást, vagy a hűtők űrtartalmát, a kijelzők képernyőjének átmérőjét. A megújult címkék képei innen érhetők el.

A beszállítóknak már tavaly november óta rendelkezésre kell bocsátaniuk a címkéket, azokkal a termékek csomagolásában tehát már találkozhattak a vevők. Márciustól az új energiahatékonysági címkéket az üzletekben és a webshopokban is kötelező kihelyezni.

A tapasztalatok szerint még mindig előfordul, hogy a kereskedő elmulasztja kihelyezni a gyártó által biztosított színes energiacímkét, vagy helyette csak fénymásolt, fekete-fehér tájékoztatást tesz ki. A nem megfelelő tartalmú címke ritka, viszont egyes esetekben a megadott adatok eltérnek a termékismertető adatlapon és a műszaki dokumentációban szereplőktől. Az új szabályok miatt különösen időszerű aktív fogyasztóvédelmi jelenlét is azt szolgálja, hogy a fogyasztók megfelelő információk birtokában választhassák ki az igényeiknek leginkább megfelelő, környezetkímélő eszközöket.

Forrás: fogyasztovedelem.kormany.hu

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.