"A pénztártól való távozás után..." - a vásárlás trükkösebb, mint gondolnánk

vásrálás, bevásárlás, bolt, nő vásárol, élelmiszer, élelmiszer vásárlás
Shutterstock - Jacob Lund
akció vásárlás szabályok
Előfordul, hogy véletlen hiba miatt 1 forintért árulnak egy értékes műszaki cikket, vagy egy adott termékre több ár van feltüntetve a boltban. Ilyenkor sokan azonnal lecsapnak a kedvezményes összegre, ám érdemes vigyázni – hívja fel a figyelmet Dr. Mezei-Rácz János, a D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt. jogtanácsosa.

A vásárlás is adás-vétel

Bár a mindennapi életünkben nem gondolunk a vásárlásra jogi szerződésként, azonban minden vásárlás egy adásvételi szerződés megkötését jelenti. Vásárlás során az "ajánlat"-ként a polcokon feltüntetett árat tekintjük. A vásárló ezt az ajánlatot fogadja el, amikor a kívánt terméket a pénztárhoz viszi, illetve a kasszaszalagra helyezi.

A polcra kiírt az igazi

Tehát, ha egy terméken meglátunk egy árat, akkor vásárlóként jogosan követelhetjük, hogy ezen a feltüntetett összegen vásárolhassuk meg a kívánt terméket. Ennek a szabályozásnak az az oka, hogy a vállalkozónak lehetősége volt ellenőrizni a kihelyezett árcédulák helyességét.

Több összeg is szerepel

Ha az üzletben ugyanarra a termékre több ár van feltüntetve, a vállalkozás köteles a feltüntetett legalacsonyabb eladási áron értékesíteni a terméket. Tehát nem elfogadható kifogás az üzlet részéről például az sem, hogy "a gépben ez az összeg van", mivel a legolcsóbb az irányadó.

A pénztártól való távozás után

Az üzletekben az árak gyorsan változnak, ezért gyakran előfordul, hogy nem sikerül követni a változást a polcok vagy termékek címkéin. Ha csak később, a kasszánál vagy a blokk ellenőrzésekor vesszük észre, hogy nem a boltban látható akciós áron számolták el a terméket, a bolt akkor is köteles a kiírt összegen eladni a terméket.

pénztár, bolt pénztára, fizetés, fizetés a pénztárnál, élelmiszerbolt
Forrás: Shutterstock

Véletlen elírás volt

Ha egy terméken feltűnően alacsony, irreális ár szerepel, például egy 500 ezer forint értékű nagyképernyős TV árcéduláján csupán 5 forint szerepel, akkor a vásárlónak kötelessége meggyőződni arról, hogy a kiírt összeg valós-e. Ha kiderül, hogy ez nyilvánvalóan tévedés, például elíráson alapul, akkor a kereskedő nem köteles azt a feltüntetett áron eladni.

Csakis a készlet erejéig!

Ha egy üzlet tévesen közölte az árat hirdetéseiben, például egy akciós újságban, nem köteles a feltüntetett összegen értékesíteni a terméket. Azon se csodálkozzunk, ha más árral találkozunk a boltban: ha az újságban szerepel, hogy csak a készlet erejéig érvényes, akkor a boltban, ha az már másik készletből származik, drágábban is árulhatják a terméket.

Vége lett az akciónak

Gyakori, hogy az akciós árat hirdető plakátokon apró betűkkel jelölik az akció időtartamát, ám még az akció lejárta után is kint marad a tábla. Ha nem vagyunk elég figyelmesek, csalódhatunk, mivel jelenleg nincs jogi precedens arra vonatkozóan, hogy a bíróság hogyan döntene ilyen esetekben.

Online más a szabály!

A webshopokban történt vásárlás némiképp eltér a személyes vásárlások szabályaitól. Ennek oka, hogy az elektronikus kereskedelmi gyakorlat során a vásárló az, aki ajánlatot tesz a megrendeléssel, azonban a szerződés csak akkor jön létre, ha a webáruház kifejezetten elfogadja azt.

online vásárlás, webáruház, onlone fizetés
Woman with computer shopping online
Forrás: Shutterstock/Copyright (c) 2015 Kaspars Grinvalds/Shutterstock.  No use without permission.

Elállási jog mindkét félnek

A vásárlásunk akkor lesz érvényes, ha az áruház a rendelés leadása után 48 órán belül visszaigazolást küld. Ha a megrendelésről a megadott időn belül nem küldenek ilyet, a vásárló nem köteles megvásárolni a terméket, de ugyanígy a kereskedő is visszavonhatja a termék eladását, például készlethiányra vagy elírt árra hivatkozva.

Automatikus üzenet érkezett

A rendelés megerősítése nem azonos az automatikus visszaigazoló levéllel, amelyben csupán arról tájékoztatják a vásárlót, hogy a rendelés feldolgozás alatt áll. Az eladónak megfelelő tartalmú üzenetben vagy más alkalmas módon kell értesítenie a vásárlót a rendelés teljesítéséről, vagy – attól függően, hogy melyik szállítási és fizetési módot választotta – a termék feladásáról vagy az átvétel lehetőségéről.

Erre nincs mentség

Ha a rendelés leadását követően a webshop a visszaigazoló e-mailben megerősítette a rendelést, akkor a szerződés jó eséllyel létrejött. Ennek megfelelően a terméket a feltüntetett áron kell értékesítenie, és a vállalkozás nem hivatkozhat rendszerhibára, még akkor sem, ha az Általános Szerződési Feltételeiben figyelmeztet a hibák lehetőségére.

Hiba csúszott a rendszerbe

A webáruházban történő vásárlás során is előfordulhatnak technikai hibák. Az egyik leggyakoribb jogeset az, amikor a vállalkozás webáruházában informatikai hiba miatt a vásárló egy nagy értékű elektronikai eszközt rendel 1 forintos áron. Hasonlóan a személyes vásárláshoz, a vállalkozásnak nem kell teljesítenie az olyan tévesen rögzített rendelést, amely nyilvánvalóan hibára vagy elírásra utal.

Első mindig a kötelesség!

Ha észrevesszük, hogy egy kereskedés szándékosan téves árakat tüntet fel azzal a szándékkal, hogy megtévessze az embereket, az már tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősülhet. Vállalkozóként tehát kötelességünk a pontos árfeltüntetés, és amennyiben hiba történik, az azonnali korrigálás. Fogyasztóként pedig érdemes körültekintőnek lenni, és alaposan tájékozódni.

Szabad reklamálni!

Panasz esetén mindig próbáljunk meg egyezségre jutni a kereskedővel. Ha nem sikerül megoldani a problémát, érdemes írásban panaszt tenni például a Vásárlók Könyvében. Utána lehetőség van az illetékes Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Hatóságánál eljárást kezdeményezni, valamint a Békéltető Testülethez is fordulhatunk - írja a Fanny.

Élet a plázák és szupermarketek előtt: megmutatjuk, hogy zajlott egy bevásárlás a 70-es, 80-as években

A szupermarketek, különféle bevásárlóközpontok világában sokan el sem tudjuk képzelni, hogyan zajlott egy bevásárlás akkor, mikor ezek a hatalmas boltok még nem léteztek. A fiatalabb generáció számára talán hihetetlen az a tény, hogy a nagyszüleik a 70-es, 80-as években több, kis üzletből, helyi termelőtől szerezték be a vasárnapi ebédhez a hozzávalókat. A mai cikkünken egy kicsit visszarepülünk az időben és megnézzük, milyen volt az élet a szupermarketek előtt.

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.