Amikor egy férfi láthatatlanul irányít és a vesztedbe hajszol – Julie kisasszony és a női naivitás tragédiája

A film ékes példája annak, hogyan működik a rejtett irányítás egy kapcsolatban — amikor a nő azt hiszi, ő irányít, pedig valójában csak eszköz egy bosszúban. Julie (Jessica Chastain) fölényes, kacér, magabiztosnak tűnik. Apja távol, anyja rég halott, és a magányos grófkisasszony unalmában flörtölni kezd apja inasával, Johnnal (Colin Farrell). Eleinte csak játszik vele. Kineveti, lekezeli, megalázza. Egy jelenetben még arra is rákényszeríti, hogy megcsókolja a csizmáját. Ahogyan az irodalom nagy tragikus nőalakjai — Lady Macbeth, Anna Karenina — Julie sem veszi észre időben, hogy a hatalom, amellyel él, valójában bomlásnak indul. A férfi szemében már nem nő, hanem célpont. És a célpont előbb vagy utóbb eltaláltatik.
John nem forrófejű, hanem rideg, mint egy jól megírt gonosz karakter egy Dosztojevszkij-regényből. Ő nem üt, hanem figyel és vár. Minden mozdulata kiszámított. Nem szerelemből, hanem bosszúból húzza magához Julie-t. A férfi megérzi a nő sebezhetőségét, az elfojtott vágyait, és pontosan ezeket használja ki ellene.
Julie olyan, mint egy balerinababa az üvegkupolában: mozdulatai szépek, de védekezésre képtelen. A női naivitás itt nem gyengeség, hanem az a belső ragyogás, amit egy férfi könnyedén kiolt, ha elég sötét a lelke hozzá.
Julie önmagát adja át — de nem tudja, hogy ez már nem szerelem. Ez már lehúzás, átformálás, egy nő lassú leépítése. Ahogy Sylvia Plath írta egy versében: „nem vertél meg — csupán elhalkítottál engem.” Ez történik itt is. Nincs hangos veszekedés, csak elhaló önbizalom, csak szégyenbe csúszó pillantások. Ez már toxikus kapcsolat, de Julie nem tudja még kimondani. Mert aki manipulálva van, az gyakran a saját érzéseiben sem biztos többé.
Christine (Samantha Morton), John menyasszonya látja a játszmát. Ő az egyetlen, aki kívülről figyel. Talán ő lenne Julie lelkiismerete — ha Julie meghallaná. De egy manipulált ember nem hall. Csak hinni akar, remélni, kapaszkodni. És ebben a világban már nem a valóság, hanem a vágy irányít.
Julie története egy balettmozdulattal indul — könnyed, kecses, lebegő. Aztán fokozatosan egy megterhelő, tragikus végkifejletbe torkollik. Mire a nő felismeri, hogy nem ő volt a ragadozó, hanem csak a préda, addigra már késő. A lelkét nem ellopták — önként adta oda egy férfinek, aki sosem kérte szívből.
A Julie kisasszony nem romantikus film. Ez egy intő mese. A manipuláció nem mindig harsány. Néha irodalmi, lassú, édes, szinte gyengéd — de ettől még végzetes.
Aki nem tanul Julie történetéből, lehet, hogy egyszer ugyanebbe a játszmába kerül. És lehet, hogy akkor már ő is csak azt kérdezi: mikor vesztettem el a saját hangomat?
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.