szponzorált tartalom HUNGARIKUM plakát retró
Van valami egészen meghatóan kedves abban, amikor régi plakátok és reklámok kerülnek elő a fiókok mélyéről vagy éppen egy az interneten felbukkanó videóban. Az ember szinte hallja a papír sercegését, érzi a kissé megsárgult felület illatát, és persze azon kapja magát, hogy félmosollyal bólogat: „Na, ez még reklám volt!” – nem olyan, mint manapság, amikor három másodperc alatt átugrod a hirdetést a telefonodon.

Egykor a plakát nemcsak hirdetés volt, hanem műalkotás is, ami ott feszített a villanyoszlopokon és kávéházi falakon. A grafikusok nem csupán terméket adtak el, hanem életérzést, hangulatot, egy egész világot. 

Egy jól sikerült rajz vagy szlogen évekre beleégett a kollektív emlékezetbe. És hogy mennyire? Elég csak felidézni néhány ikont, és azonnal időutazásra indulunk.

A vizesember és az Unicum

Image: 991467592, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: no
Forrás:  Profimedia

Kezdjük a klasszikus klasszikusával: a „vizesember” Unicum-plakát. A férfi, aki frissen mártózott meg a Duna habjaiban, majd egy jóízű korty gyógynövénylikőrrel állítja helyre a lelki egyensúlyt – nos, ő az egyik legikonikusabb alakja a magyar reklámtörténelemnek. Az Unicum amúgy sem szorul bemutatásra, de ez a plakát tette igazán emberközelivé. Nem csillogó üvegpoharak, nem aranyozott logó – csak egy átlagos férfi, aki a fürdés után a legtermészetesebben emeli ajkához a kupicát. Ez a kép egyszerre volt humoros, hiteles és végtelenül magyar. Nem véletlen, hogy máig az egyik legtöbbet emlegetett darab.

hirdetés

Budapest fürdőváros – 1936

 

Konecsni György műve, a „Budapest fürdőváros” plakát egyfajta nyári csábításként működött már a harmincas években is. A színek, a hullámok, a napsütés mind arra invitálták a városlakót és a turistát, hogy fedezze fel a főváros fürdőinek kincseit. Nem egyszerű brosúra volt ez, hanem igazi vizuális meghívó, amelyik azt súgta: „Budapest nem csak főváros, hanem wellness-paradicsom is” Mindezt még azelőtt, hogy a wellness szót ismerték volna.

Orion rádió – Bottlik József, 1930 körül

20220430 Budapest 

Art Deco plakátkiállítás Magyar Nemzeti Galéria

Fotó: Németh András Péter NAP
Szabad Föld
Forrás: Szabad Föld

A technika csodája, amit plakátba öntve hirdettek: az Orion rádió. Bottlik József munkája egyszerre volt elegáns és futurisztikus, mintha azt sugallta volna, hogy aki Oriont hallgat, az lépést tart a világgal. Akkoriban a rádió maga volt a Netflix, a Spotify és a breaking news egyben, így egy jó reklám nemcsak terméket, hanem jövőképet is árult. És valljuk be, egy Orion-rádióval az asztalon valóban úgy érezhette magát az ember, mintha egy lépéssel közelebb került volna a modernitáshoz.

Traubi – A szőlő friss szava

Forrás:  Facebook 

Ha már modernitás, akkor ugorjunk egy nagyot az időben: Traubi. A nyolcvanas években gyakorlatilag nem létezett olyan nyár, amihez ne kapcsolódott volna a Traubi szőlőíze. A reklám, amiben a fiatalok nevetve kortyolták a buborékos italt, maga volt a boldogság folyékony formában. Nemcsak italt vettek az emberek, hanem hangulatot is. A Traubi volt a baráti beszélgetések, a diszkók előtti bemelegítések és a „nyár, amikor minden jobb volt” esszenciája.

Bedeco kakaó – „Mi az, amit iszol?”

Forrás:  YouTube 

És ha már szlogenek: a Bedeco örökzöld kérdése, a „Mi az, amit iszol?” a magyar reklámtörténelem egyik legjobban tapadó mondatává vált. Rövid, frappáns, egyszerű – de pont ettől lett zseniális. Nem magyarázott túl semmit, csak belénk égette, hogy a válasz valahogy mindig ugyanaz: Bedeco. Ha ma hallod, szinte automatikusan folytatod fejben a reklám képsoraival együtt, mintha még ma is ott futna a tévé esti blokkjaiban.

Mi maradt belőlük?

A régi plakátok és reklámok valójában többet adtak, mint egy termék vagy márka ismertségét. Közös emlékeket, idézhető szlogeneket, vizuális kódokat, amelyek generációkon átívelően is működnek. Lehet, hogy ma már TikTokon pörgetjük a 15 másodperces hirdetéseket, de valahol mindannyian vágyunk arra a korra, amikor egyetlen plakát egy egész történetet mesélt el. 

És igen, néha jólesik újra rácsodálkozni ezekre a kincsekre, mert a nosztalgia, akárcsak az Unicum, néha keserű, de mindig jólesik.

Fedezze fel a múlt és a jelen találkozását: az immerzív vetítés varázsa, a régi lepárló eredeti hangulata, a pince mélye és a hordóból kóstolás élménye, valamint a múzeum egyedi gyűjteménye együttesen alkotnak különleges atmoszférát. Íz, élmény, örökség. Ez az Unicum Ház!

 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.