Egykor a plakát nemcsak hirdetés volt, hanem műalkotás is, ami ott feszített a villanyoszlopokon és kávéházi falakon. A grafikusok nem csupán terméket adtak el, hanem életérzést, hangulatot, egy egész világot.
Egy jól sikerült rajz vagy szlogen évekre beleégett a kollektív emlékezetbe. És hogy mennyire? Elég csak felidézni néhány ikont, és azonnal időutazásra indulunk.
Kezdjük a klasszikus klasszikusával: a „vizesember” Unicum-plakát. A férfi, aki frissen mártózott meg a Duna habjaiban, majd egy jóízű korty gyógynövénylikőrrel állítja helyre a lelki egyensúlyt – nos, ő az egyik legikonikusabb alakja a magyar reklámtörténelemnek. Az Unicum amúgy sem szorul bemutatásra, de ez a plakát tette igazán emberközelivé. Nem csillogó üvegpoharak, nem aranyozott logó – csak egy átlagos férfi, aki a fürdés után a legtermészetesebben emeli ajkához a kupicát. Ez a kép egyszerre volt humoros, hiteles és végtelenül magyar. Nem véletlen, hogy máig az egyik legtöbbet emlegetett darab.
Konecsni György műve, a „Budapest fürdőváros” plakát egyfajta nyári csábításként működött már a harmincas években is. A színek, a hullámok, a napsütés mind arra invitálták a városlakót és a turistát, hogy fedezze fel a főváros fürdőinek kincseit. Nem egyszerű brosúra volt ez, hanem igazi vizuális meghívó, amelyik azt súgta: „Budapest nem csak főváros, hanem wellness-paradicsom is” Mindezt még azelőtt, hogy a wellness szót ismerték volna.
A technika csodája, amit plakátba öntve hirdettek: az Orion rádió. Bottlik József munkája egyszerre volt elegáns és futurisztikus, mintha azt sugallta volna, hogy aki Oriont hallgat, az lépést tart a világgal. Akkoriban a rádió maga volt a Netflix, a Spotify és a breaking news egyben, így egy jó reklám nemcsak terméket, hanem jövőképet is árult. És valljuk be, egy Orion-rádióval az asztalon valóban úgy érezhette magát az ember, mintha egy lépéssel közelebb került volna a modernitáshoz.
Ha már modernitás, akkor ugorjunk egy nagyot az időben: Traubi. A nyolcvanas években gyakorlatilag nem létezett olyan nyár, amihez ne kapcsolódott volna a Traubi szőlőíze. A reklám, amiben a fiatalok nevetve kortyolták a buborékos italt, maga volt a boldogság folyékony formában. Nemcsak italt vettek az emberek, hanem hangulatot is. A Traubi volt a baráti beszélgetések, a diszkók előtti bemelegítések és a „nyár, amikor minden jobb volt” esszenciája.
És ha már szlogenek: a Bedeco örökzöld kérdése, a „Mi az, amit iszol?” a magyar reklámtörténelem egyik legjobban tapadó mondatává vált. Rövid, frappáns, egyszerű – de pont ettől lett zseniális. Nem magyarázott túl semmit, csak belénk égette, hogy a válasz valahogy mindig ugyanaz: Bedeco. Ha ma hallod, szinte automatikusan folytatod fejben a reklám képsoraival együtt, mintha még ma is ott futna a tévé esti blokkjaiban.
A régi plakátok és reklámok valójában többet adtak, mint egy termék vagy márka ismertségét. Közös emlékeket, idézhető szlogeneket, vizuális kódokat, amelyek generációkon átívelően is működnek. Lehet, hogy ma már TikTokon pörgetjük a 15 másodperces hirdetéseket, de valahol mindannyian vágyunk arra a korra, amikor egyetlen plakát egy egész történetet mesélt el.
És igen, néha jólesik újra rácsodálkozni ezekre a kincsekre, mert a nosztalgia, akárcsak az Unicum, néha keserű, de mindig jólesik.
Fedezze fel a múlt és a jelen találkozását: az immerzív vetítés varázsa, a régi lepárló eredeti hangulata, a pince mélye és a hordóból kóstolás élménye, valamint a múzeum egyedi gyűjteménye együttesen alkotnak különleges atmoszférát. Íz, élmény, örökség. Ez az Unicum Ház!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.