Amikor az arc volt a jellem térképe – Lépj be a középkori fiziognómia bizarr világába!

személyiség jellemvonás arc
Arcunk a lélek tükre – tartotta a középkor embere, és ezt nem csupán költői képként értette. A fiziognómia nevű, ma már áltudománynak tartott irányzat a középkorban rendkívül fontos szerepet töltött be: hitték, hogy az arc, a szem, a száj, az orr vagy éppen a fül formája alapján megismerhető az ember jelleme, erkölcse és sorsa.

A fiziognómia, mint a személyiségelemzés tudománya ma már csak történelmi érdekesség, de üzenete nem tűnt el: az ember mindig is vágyott arra, hogy megértse önmagát és másokat. Lehet, hogy ma már nem az orr formájából vagy a fül méretéből próbálunk következtetni, de a tekintet, a mosoly, a mimika még mindig, mindent elmond, ha tudunk olvasni belőlük.

A középkori tudomány, a fiziognómia szerint az arcunkra van írva jellemünk: minden vonásunk a lelkünk térképe.
A középkori tudomány, a fiziognómia szerint az arcunkra van írva jellemünk: minden vonásunk a lelkünk térképe.
Forrás: Shutterstock

A fiziognómia szerint arcunkból elemezhető a személyiségünk 

Bár a fiziognómia gyökerei az ókorba nyúlnak vissza, igazi virágkorát a középkorban élte. A korszak embere úgy gondolta, a test és a lélek szoros egységet alkot, így a belső tulajdonságok szükségszerűen megmutatkoznak a külsőben is. A középkori fiziognómia nem puszta babona volt: erkölcsi iránytűnek számított, az emberi természet feltérképezésének eszköze. Nemcsak orvosok, hanem papok, bírók és tudósok is tanulmányozták az arcot, hogy kiolvassák belőle az igazságot. Egyes szerzetesrendek például a belépni kívánó novíciusok arcát vizsgálva döntötték el, mennyire méltók a hivatásra, hogy engedélyezik-e a rendbe való belépésüket. A bíróságokon is bevett gyakorlat volt, hogy valakit arcvonásai alapján ítéltek meg, és kapta meg sok évi börtönbüntetését.  A fiziognómusok szerint az igaz ember arca harmonikus, arányos és nyugodt – míg a bűnösé szögletes és nyugtalan.

A gonosz arc jelei a középkorban, ami alapján bűnösnek ítélt a bíró 

Az erkölcsileg romlott embert általában diszharmonikus arcvonásokkal írták le: az aránytalanság, az aszimmetria, a túlzott vagy torz formák a belső zavar, a lélek deformáltságának tükrei voltak. Néhány tipikus bűnözői vonás, amelyet a korabeli fiziognómusok kiemeltek:
   • A sanda, szúrós tekintet: a rosszindulat és a ravaszság jele. Azt mondták, aki nem tud őszintén a másik szemébe nézni, annak valamit titkol a lelke.
   • A vastag, lefelé görbülő száj: a durvaság, kapzsiság és élvhajhászat jele. Az ilyen ember a test rabja, mondták.
   • A hegyes, kampós orr: a megtévesztés és a kapzsiság jelképe volt, különösen, ha az orr aszimmetrikusnak tűnt.
   • A sötét, bozontos szemöldök és összenőtt szemöldökvonal: a düh és az agresszió jele. Úgy hitték, hogy a vad arcú ember vad természetű is.
   • A kiálló állkapocs és a túlzottan erős áll: makacsságra, erőszakra és önfejűségre utalt – ezeket a jellemeket gyakran kapcsolták bűnözői hajlamhoz.
   • A hegyes, keskeny arc: a ravasz, alattomos természet jele volt, míg a telt, kerek arc inkább jámborságot és jóindulatot sugallt.

A fül, mint jellemtükör

A kor fiziognómusai szerint a fül volt az egyik legárulkodóbb testrész. Úgy tartották, hogy a nagy, kiálló fülek a bátorságot, a kíváncsiságot és a nyíltságot jelzik. Az ilyen ember szívesen hallgat meg másokat, mer kérdezni, és nem riad vissza az újtól. Ezzel szemben a kicsi, fejhez simuló fülek a visszafogottság, óvatosság, sőt a titoktartás jelei voltak. Az ilyen ember hűséges, de nehezen enged közel magához másokat. A vastag, húsos fülcimpa jókedvet és életörömöt mutatott, míg a hosszúkás, vékony fül érzékenységet és kifinomultságot sugallt. Ha valakinek a két füle nem volt egyforma, az már gyanúsnak számított: a középkori gondolkodás szerint ez a jellem kiegyensúlyozatlanságát, sőt a bűnre való hajlamot is jelenthette. 

 A fiziognómusok szerint az „igaz ember” arca harmonikus, arányos és nyugodt – míg a bűnösé „töredezett”, szögletes és nyugtalan.
 A fiziognómusok szerint az „igaz ember” arca harmonikus, arányos és nyugodt – míg a bűnösé szögletes és nyugtalan.
Forrás: Shutterstock

Az orr, mint erkölcsi barométer 

Az orr a fiziognómia szerint az emberi jellem középpontja volt – az akaraterő, a határozottság és a méltóság tükre.
   • A hosszú, egyenes orr a bölcsességet, a józan ítélőképességet és a megbízhatóságot jelképezte. A nemes származásúakat gyakran ilyen orral festették meg, hogy hangsúlyozzák szellemi fölényüket.
   • A sasorr – az ívelt, markáns forma – a vezetői ambíció és az erős akarat szimbóluma volt. Az ilyen emberről azt mondták, született parancsnok.
   • A rövid, tömzsi orr a gyakorlatias, földhözragadt természetet mutatta, aki szereti az élet örömeit, de nem törekszik a szellemi magaslatokra.
   • A pisze, felfelé kunkorodó orr vidámságot, könnyedséget jelzett, ugyanakkor felszínességet is.
   • A széles orr a nagylelkűség, míg a keskeny, hegyes orr a szigor és a számító gondolkodás jele volt.
A fiziognómusok még az orrnyílások méretét is figyelték: a tág nyílás a szenvedélyesség, a szűk viszont az önuralom jele volt. Úgy hitték, az orr arányai a lélek egyensúlyát tükrözik – ha arányos, az ember kiegyensúlyozott, ha aránytalan, belső feszültségekkel küzd. 

Mit gondolunk ma?

Ma a fiziognómiát már nem tekintjük tudománynak. A pszichológia és a viselkedéskutatás cáfolta, hogy az arcvonások alapján megbízhatóan következtethetnénk a jellemre. Sőt, a 19. században a fiziognómia torz folytatásai – mint a koponyaméretekre építő frenológia – gyakran szolgáltattak alapot előítéletekhez és kirekesztéshez. Mégis, ha visszatekintünk a középkor emberére, megérthetjük, miért hitt benne. Egy olyan korban, amikor kevés eszköz volt a lélek megismerésére, a fiziognómia az emberi természet megértésének legkézenfekvőbb próbálkozása volt. A hit, az erkölcs és a megfigyelés különös elegye – egy kísérlet arra, hogy a külsőből kiolvassuk a belsőt.

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.