A fiziognómia, mint a személyiségelemzés tudománya ma már csak történelmi érdekesség, de üzenete nem tűnt el: az ember mindig is vágyott arra, hogy megértse önmagát és másokat. Lehet, hogy ma már nem az orr formájából vagy a fül méretéből próbálunk következtetni, de a tekintet, a mosoly, a mimika még mindig, mindent elmond, ha tudunk olvasni belőlük.

Forrás: Shutterstock
A fiziognómia szerint arcunkból elemezhető a személyiségünk
Bár a fiziognómia gyökerei az ókorba nyúlnak vissza, igazi virágkorát a középkorban élte. A korszak embere úgy gondolta, a test és a lélek szoros egységet alkot, így a belső tulajdonságok szükségszerűen megmutatkoznak a külsőben is. A középkori fiziognómia nem puszta babona volt: erkölcsi iránytűnek számított, az emberi természet feltérképezésének eszköze. Nemcsak orvosok, hanem papok, bírók és tudósok is tanulmányozták az arcot, hogy kiolvassák belőle az igazságot. Egyes szerzetesrendek például a belépni kívánó novíciusok arcát vizsgálva döntötték el, mennyire méltók a hivatásra, hogy engedélyezik-e a rendbe való belépésüket. A bíróságokon is bevett gyakorlat volt, hogy valakit arcvonásai alapján ítéltek meg, és kapta meg sok évi börtönbüntetését. A fiziognómusok szerint az igaz ember arca harmonikus, arányos és nyugodt – míg a bűnösé szögletes és nyugtalan.
A gonosz arc jelei a középkorban, ami alapján bűnösnek ítélt a bíró
Az erkölcsileg romlott embert általában diszharmonikus arcvonásokkal írták le: az aránytalanság, az aszimmetria, a túlzott vagy torz formák a belső zavar, a lélek deformáltságának tükrei voltak. Néhány tipikus bűnözői vonás, amelyet a korabeli fiziognómusok kiemeltek:
• A sanda, szúrós tekintet: a rosszindulat és a ravaszság jele. Azt mondták, aki nem tud őszintén a másik szemébe nézni, annak valamit titkol a lelke.
• A vastag, lefelé görbülő száj: a durvaság, kapzsiság és élvhajhászat jele. Az ilyen ember a test rabja, mondták.
• A hegyes, kampós orr: a megtévesztés és a kapzsiság jelképe volt, különösen, ha az orr aszimmetrikusnak tűnt.
• A sötét, bozontos szemöldök és összenőtt szemöldökvonal: a düh és az agresszió jele. Úgy hitték, hogy a vad arcú ember vad természetű is.
• A kiálló állkapocs és a túlzottan erős áll: makacsságra, erőszakra és önfejűségre utalt – ezeket a jellemeket gyakran kapcsolták bűnözői hajlamhoz.
• A hegyes, keskeny arc: a ravasz, alattomos természet jele volt, míg a telt, kerek arc inkább jámborságot és jóindulatot sugallt.
A fül, mint jellemtükör
A kor fiziognómusai szerint a fül volt az egyik legárulkodóbb testrész. Úgy tartották, hogy a nagy, kiálló fülek a bátorságot, a kíváncsiságot és a nyíltságot jelzik. Az ilyen ember szívesen hallgat meg másokat, mer kérdezni, és nem riad vissza az újtól. Ezzel szemben a kicsi, fejhez simuló fülek a visszafogottság, óvatosság, sőt a titoktartás jelei voltak. Az ilyen ember hűséges, de nehezen enged közel magához másokat. A vastag, húsos fülcimpa jókedvet és életörömöt mutatott, míg a hosszúkás, vékony fül érzékenységet és kifinomultságot sugallt. Ha valakinek a két füle nem volt egyforma, az már gyanúsnak számított: a középkori gondolkodás szerint ez a jellem kiegyensúlyozatlanságát, sőt a bűnre való hajlamot is jelenthette.

Forrás: Shutterstock
Az orr, mint erkölcsi barométer
Az orr a fiziognómia szerint az emberi jellem középpontja volt – az akaraterő, a határozottság és a méltóság tükre.
• A hosszú, egyenes orr a bölcsességet, a józan ítélőképességet és a megbízhatóságot jelképezte. A nemes származásúakat gyakran ilyen orral festették meg, hogy hangsúlyozzák szellemi fölényüket.
• A sasorr – az ívelt, markáns forma – a vezetői ambíció és az erős akarat szimbóluma volt. Az ilyen emberről azt mondták, született parancsnok.
• A rövid, tömzsi orr a gyakorlatias, földhözragadt természetet mutatta, aki szereti az élet örömeit, de nem törekszik a szellemi magaslatokra.
• A pisze, felfelé kunkorodó orr vidámságot, könnyedséget jelzett, ugyanakkor felszínességet is.
• A széles orr a nagylelkűség, míg a keskeny, hegyes orr a szigor és a számító gondolkodás jele volt.
A fiziognómusok még az orrnyílások méretét is figyelték: a tág nyílás a szenvedélyesség, a szűk viszont az önuralom jele volt. Úgy hitték, az orr arányai a lélek egyensúlyát tükrözik – ha arányos, az ember kiegyensúlyozott, ha aránytalan, belső feszültségekkel küzd.
Mit gondolunk ma?
Ma a fiziognómiát már nem tekintjük tudománynak. A pszichológia és a viselkedéskutatás cáfolta, hogy az arcvonások alapján megbízhatóan következtethetnénk a jellemre. Sőt, a 19. században a fiziognómia torz folytatásai – mint a koponyaméretekre építő frenológia – gyakran szolgáltattak alapot előítéletekhez és kirekesztéshez. Mégis, ha visszatekintünk a középkor emberére, megérthetjük, miért hitt benne. Egy olyan korban, amikor kevés eszköz volt a lélek megismerésére, a fiziognómia az emberi természet megértésének legkézenfekvőbb próbálkozása volt. A hit, az erkölcs és a megfigyelés különös elegye – egy kísérlet arra, hogy a külsőből kiolvassuk a belsőt.


