Már a hazai mozikban Az éhezők viadala második része, amely az első film történetének folytatásaként lényegében ismét egy jövőbeli, kegyetlen, túlélős tévéműsor kulisszái mögé visz el minket. Filmkritikánk következik, ráadásnak pedig összegyűjtöttük a legdurvább valóságshow-kat a mozikból.

Ahogyan azt már az első rész kapcsán is megírtuk Az éhezők viadala érdekes kombinációja az ifjúsági kalandregény műfajának, a gyilkos médiaábrázolásnak és a jövőbe helyezett társadalomkritikának. Mindezt jó érzékkel variálja az alapjául szolgáló regénytrilógia, és ügyesen olvasztja egybe fogyasztható és szórakoztató moziélménnyé a filmváltozat is.

Forrás: www.thehungergamesexplorer.com

Persze a különböző részek között az arányok változnak kissé: az akciódús első film után az új epizódban a hangsúly a karakterekre és a társadalmi háttérre helyeződött. Tágul a kép Katnissék számára - és még hátra van két film, hisz a harmadik regényt már kettévágva, ezáltal persze még több bevételt remélve mutatják majd be a mozikban.

Az első rész történetének végén Katniss és Peeta jó nagy felfordulást keltettek a rendhagyó győzelmükkel, nem kis fejfájást okozva a jövőbeli disztópikus (negatív jövőképű) ország, Panem zsarnok irányítóinak. A győzteseket most körútra viszik az összes körzetbe, ami tovább fokozza a feszültséget, hisz a rakoncátlan és már eddig is a lázadás szimbólumává lett főhősnőnek nem igazán tetszik, amit lát... Így hát visszaküldik őket az Arénába egy ügyes trükkel: afféle All Star-gálát szerveznek a korábbi győztesekből egy új viadal erejéig. Csak éppen itt a nagy gálázás végére a résztvevők jó része halott.

Forrás: www.thehungergamesexplorer.com

Még több, még különlegesebb, még látványosabb és még nagyobb sztárokkal: a filmbeli második viadal egyértelműen megmutatja a szórakoztatóipar logikáját. Így akár a hollywoodi folytatásokra és saját magára való utalásként is értelmezhető - bár szerencsére a film alkotói azért nem estek át a ló túlsó oldalára, és bár széttartóbb lett, de azért nem puffasztották túl nagyra a Futótűz alcímet viselő második részt.

Kis változtatások történtek formailag is: az első epizód kézi kamerás, dokumentarista, „valóságshow-s” képi világát felváltotta egy letisztultabb, látványosabb vizuális stílus, ami valószínűleg a rendezőváltás (Gary Ross helyett Francis Lawrence) eredménye is.

Forrás: www.thehungergamesexplorer.com

No és a puszta életben maradáson kívül ezúttal már tudnak mással is foglalkozni a film főhősei: például egymással, aminek egy szépen kicsúcsosodó szerelmi háromszög lesz a végeredménye. Hiába, azért az ifjúsági regény műfajának is adni kell valamit...

Extrém valóságshow-k a moziban

A tizedik áldozat (1965)
A hatvanas években még a televíziózás is gyerekcipőben járt, és a valóságshow-kat sem találták fel, ebben a filmben mégis valami hasonlót láthatunk - a „távoli” 21. századba helyezve. Gyilkos játékában párokat sorsolnak össze, Vadászt és Áldozatot, azonban a főszerepet alakító Ursula Andress és Marcello Mastroianni úgy dönt: ezúttal változtatnak a szabályokon.

A menekülő ember (1987)
Ha Arnold Schwarzenegger játssza azt a szereplőt, akit ártatlanul elítéltek, majd a büntetésétől csak úgy tud megszabadulni, ha engedi, hogy egy tévéshow-ban őrá vadásszanak válogatott gyilkosok, akkor sejthetjük, hogy a film végére meg fog fordulni a szereposztás. A nyolcvanas évek akciófilmjeinek összes jellegzetességét felvonultató mozi a látvány és az erőszak irányába vitte el a témát.

Battle Royale (2000)
A magyarul is olvasható kultuszregényből készült ez a japán film, amely leginkább tekinthető Az éhezők viadala előzményének: itt is kamaszok kénytelenek egymást gyilkolni a túlélés érdekében, itt is természeti a környezet (egy sziget), és itt is a kormány áll az egész mögött. Csak minden sokkal, de sokkal véresebb, brutálisabb és horrorisztikusabb, mint az amerikaiaknál.

Rollerball – Könyörtelen játék (2002)
A mi Dobó Katánk is ott tündököl egy mellékszerepben ebben a hollywoodi akcióthrillerben, melynek tévéshow-ja kevésbé halálos, mint az eddig bemutatottak, inkább a sport a lényege - legalábbis az elején még ezt hisszük, a résztvevőivel egyetemben. Aztán szépen kiderül, hogy semmi sem az, aminek látszik... 

A halálraítélt (2007)
Listánk egyetlen olyan filmje, amelyik nem a jövőben játszódik - mára utolérték magukat a vészes jóslatok a média változásairól? A történetben itt már megjelenik persze az internet is: ezen közvetíti a milliárdos főszervező azt az illegális játékot, melynek keretében halálraítéltek ölik egymást egy szigeten a szabadságért. A végén persze csak egy maradhat.