Ismerjük meg a befolyásolás technikáját, nehogy az áldozatául essünk

Forrás: Shutterstock -
meggyőzés manipuláció befolyásolás pszichológia
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Vajon milyen tényezők miatt mondunk igent egy másik embernek? Milyen technikákkal lehet ezeket a tényezőket a leghatásosabban felhasználni a beleegyezés megszerzéséhez? Robert Cialdini választ ad minden kérdésünkre a befolyásolás lélektanával kapcsolatban.

Robert B. Cialdinit a befolyásolás és a meggyőzés lélektanának elsőszámú szakértőjeként tartják számon. Egyik méltán híres könyve A befolyásolás lélektana: a megygyőzés pszichológiája (Influence: Influence: The Psychology of Persuasion) több mint egymillió példányban kelt el és 20 nyelvre fordították le.

A kölcsönösség szabálya minden kultúrában megfigyelhető, és azt jelenti, hogy amit csak kapunk, fizetnünk kell érte, legyen az ajándék, meghívás, bók vagy bármi más. Cialdini példaként a Hare Krishna mozgalom taktikáját hozta fel: utcákon, repülőtereken virággal könyvecskékkel ajándékozták meg az embereket. Ha nem szeretnénk, hogy hálátlannak tartsanak minket és viszonozzuk a ezeket a „szívességeket", akkor könnyen beleeshetünk bármilyen dörzsölt marketinges csapdájának. A befolyásolás lélektanának pontosabb címe ez lehetne: "Hogyan váltsunk ki automatikus reakciókat az emberekből, még mielőtt racionálisan átgondolhatnák a javaslatunkat? "Cialdini fő fegyverei, amellyel a meggyőzés szakemberei igenlő válaszra bírják ügyfeleiket, a következők:

kölcsönösség, elkötelezettség, következetesség, társadalmi bizonyosság, vonzalom, tenkintély, ritkaság.

A kölcsönösség szabálya minden kultúrában megfigyelhető, és azt jelenti, hogy amit csak kapunk, fizetnünk kell érte, legyen az ajándék, meghívás, bók vagy bármi más Forrás: Shutterstock

A befolyásolás mélyebb megértéséhez Cialdini könyvét ajánljuk, ahol sok hasznos és nemegyszer rémisztő leckét ad az olvasónak. A befolyásolás lélektana nagyszerű bevezetést nyújt a sikeres marketingmódszerek lélektanába, de végső soron a döntéseink meghozatalának módjáról szól. Azon az alapon döntünk-e, hogy milyen érzelmi húrt pendít meg bennünk valaki, avagy racionálisan gondolkodunk?

"Ilyen megvilágításban a szörnyű rend, a pánik hiánya, az a nyugalom, az a nyugalom, amivel az emberek a méreggel töltött hordóhoz járultak, majd a halálba mentek, érthetőbbnek látszik. Jones nem hipnotizálta, hanem meggyőzte őket, de ami nála is fontosabb, a társadalmi bizonyosság győzte meg őket, hogy az öngyilkosság a helyes cselekedet."

Forrás: Robert Cialdini - A befolyásolás lélektana: a megygyőzés pszichológiája (Influence: Influence: The Psychology of Persuasion)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.