Hamarosan változik a KRESZ – ezekre figyelj!

Thinkstock -
gyerekülés KRESZ gyerekszállítás változás módosítás
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Kismértékben módosul a KRESZ szeptember közepétől, amely megtiltja az álló gyermekszállító buszok melletti elhaladást, pontosítja a gyerekülések első ülésre szerelésének szabályait, viszont megengedi az autósoknak, hogy az oktatási intézmények előtt bizonyos időszakokban ne kelljen csökkentett sebességgel hajtaniuk.

Az új szabályok szerint a Gyermekszállítás jelzéssel ellátott buszok mellett a párhuzamos közlekedésre nem alkalmas utakon (tehát például a sima, kétszer egysávos utakon) teljes mértékben tilos lesz elhaladni, még a szemből jövő sávban haladóknak is – számol be a hvg.hu.

Iskolabusz Amerikában Forrás: MTI/Varga György

A buszokon elől és hátul is jelezni kell, hogy gyermekeket szállít, és a sofőrnek a ki- és beszállás alatt elakadásjelzővel kell figyelmeztetnie a többi közlekedőt.

Egy másik módosítás némi enyhítés az autósoknak, ez arról szól, hogy az oktatási intézmények környékén megszokott sebességkorlátozás ezután adott esetben csak bizonyos napszakra szól. Ez esetben a Gyermekek tábla alatt kiegészítő tábla jelzi majd, hogy a 30 km/h-s korlátozás mely időszakban lesz érvényben. A táblák így a tanítás kezdetének és végének reggeli és kora délutáni óráiban védhetik fokozottan a gyermekeket. A nap egyéb időszakaiban az autósok a megszokott tempóban közlekedhetnek az érintett útszakaszokon.

Thinkstock

Abban is módosul a KRESZ, hogy egyértelművé teszi, hogy a gyermekbiztonsági rendszer az első utasülésbe is szerelhető, háttal azonban csak akkor, ha az üléshez nincs légzsák, vagy ki van kapcsolva.

"2008-as KSH adatok szerint a halálos közlekedési balesetet elszenvedők közül a sofőrök fele, az első ülésen ülők fele, valamint a hátsó ülésen ülők háromnegyede nem volt bekötve. A hátsó ülésen ülő gyerekek sem!" Erről szóló cikkünket IDE kattintva olvashatod el részletesen!

Az uniós szabályozás új elemként bevezeti az ún. i-Size (integrált univerzális ISOFIX) gyermekbiztonsági rendszerek használatának lehetőségét. A korszerű ülések előnye, hogy fokozott védelmet nyújtanak az oldalirányú ütközésekkel szemben, rögzítési módjuk miatt beépítésük is könnyebb, kevésbé hibázható el.

Egyszerűsödik az osztályba sorolás, a megfelelő terméket a gyermek magassága szerint választhatják ki a vásárlók. Az üléseken kötelezően fel kell tüntetni a magasságtartományt és maximális testsúlyt. Ezt a szabályt szeptember közepére kell átültetni a hazai szabályozásba.

Az új, pontosított szabályok a módosítás közeljövőben várható kihirdetése utáni napon lépnek hatályba – közölte a minisztérium.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.