Marilyn Monroe parfüm illat Coco Chanel Elizabeth Taylor sztár
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Ismered, szereted, használod őket, vannak régi kedvenceid, amelyek mára talán több emlékkel is összeolvadtak, mégsem tudsz eleget róluk. Pedig a parfümök az életünk részei évezredek óta. Már az ókorban is használták, de iparrá, mint olyan sok minden, csak a huszadik században vált - ekkortól beszélhetünk legekről is. Az egyik legmeglepőbb 'leg' Liz Taylor nevéhez köthető.

Tipp! Exkluzív képek a csinos műsorvezetőről. Kattints a galériáért!


A legrégebbi parfüm

Kicsit közhelyesnek tűnhet, pedig igaz: a vágyakat felkorbácsoló parfümök első, ismert ősét Aphrodité, a szépség és a szerelem görög istennőjének szülőhelyén, Ciprus szigetén találták meg. Több mint 4000 év távlatból lehetetlen megmondani, hogyan illatoztak a ciprusi nők (vagy férfiak), de a szakértők azt feltételezik, hogy valószínűleg a környezetükben lévő természetes anyagokat használták fel. Nem is akárhogyan: a leletek alapján rekonstruálható a gyártási folyamat, amely első ránézésre is döbbenetesen aprólékos és összetett lehetett. Nagyjából ugyanez mondható el a Krisztus előtt háromezerben, Egyiptomban készült parfümökről is, amelyeket az uralkodók sírjában találtak.

Thinkstock
Thinkstock

Sok ismerettel ellentétben az illattudomány a középkorban sem veszett el, bár a készítményeket gyógyszernek tartották és így is forgalmazták - nem meglepő, tekintve a vallásos világképet. Érdekesség, hogy ekkor - pontosabban a tizennegyedik század végén - készült az első alkohol alapú parfüm is, méghozzá Lengyelországban. Valódi üzletté azonban csak a huszadik század elejének polgári világában vált - ekkortól beszélhetünk legekről is.

A világ legdrágább illatkompozíciója

A világ legdrágább parfümjét mindössze öt férfi vagy nő élvezheti a világon, így valóban csekély az esély arra, hogy valaha is megtudd, milyen a Clive Christian Imperial Majesty névre keresztelt illat. (A parfümből egyébként tíz üveg készült, de ötöt a cég megtartott saját magának.) A leírások szerint királyi, mámorító és annyira jellegzetes, hogy messziről megismerjék és ezzel együtt viselője anyagi, ezzel együtt társadalmi helyzetét is. Piacra dobása után 215 ezer dollárba kerül, nemcsak összetétele és presztízse, hanem kiszerelése miatt is: a nem is kicsi üveg ötkarátos fehér gyémántra épül és 18 karátos aranyszegéllyel díszítik. Ez önmagában 175 ezer dollárt ér.

http://clive.com
http://clive.com

Tipp! Különleges virágékszerek. Kattints a galériáért!


A legnépszerűbb illat

A választ szinte mindenki tudja, mivel a legnépszerűbb parfümöt te is ismered - ha nem is az illatáról, akkor a nevéről biztosan. A Chanel No.5 sikere 1921-es bemutatása óta töretlen. Ernes Beaux dolgozta ki, természetesen Coco Chanel szárnyai alatt; eleinte "csupán" világsiker volt, igazi ikonná pedig 1953-ban vált, Marilyn Monroe-nak hála, aki arra a kérdésre, mit visel az ágyban, odabúgta a kíváncsi újságíróknak, hogy természetesen csupán néhány csepp Chanel No.5-öt. A kifejezetten érett nőknek való, felnőtt illatot 2007-ben újították meg, hogy megfeleljen a modern ízlés igényeinek is. Nicole Kidman már az új változat, a Chanel No.5 Eau Premiere arca volt, amely sokkal lágyabb, kevésbé nehézkes, eltelítő illat, mint klasszikus elődje.

www.chanel.com, AFP
www.chanel.com, AFP

A világ legnépszerűbb parfümjei közé tartozik még a CK One 1994-ből, amelynek legfőbb titka, hogy uniszex illatként hirdették, a kampány pedig tarolt. Sikerült elérniük, hogy férfiak és nők körében is ugyanolyan ismert és szeretett legyen. A titkuk az volt, hogy bár mindkét nemnek szólt, nem érezték magukat kevésbé férfiasnak a férfiak és nőiesnek a nők. Ez azóta is minden uniszex parfüm etalonja. Hatalmas népszerűségnek örvend még a Calvin Klein Eternity, a Chaneltől a Coco és a Dior Poison illatcsaládja is.

www.calvinkleinfragrances.com, www.chanel.com, www.dior.com
www.calvinkleinfragrances.com, www.chanel.com, www.dior.com

Tipp! Ő lett az év előadója. Kattints a galériáért!


A legtöbbet eladott sztárillat

Nem Jennifer Lopezhez, Sarah Jessica Parkerhez vagy Britney Spearshez kötödik a legtöbbet eladott sztárillat, hanem meglepő módon Liz Taylorhoz. A legendás színésznő önmagában megtestesítette azt, amiért az ember parfümöt vásárol. Csillogás, luxus, tehetség, hedonizmus - és persze az elkerülhetetlen vég. Azt azonban kevesen tudják, hogy a parfümök több pénzt hoztak neki, mint az összes filmje együttvéve. Különösen igaz ez az Esteé Lauderrel kötött megegyezésére, mely után piacra dobták a Liz nevével fémjelzett White Diamonds parfümöt. Csak ez az egy fajta 60 millió fontot hozott a konyhára, Liz többi illata pedig még hetvenet.

AFP, www.imagesdeparfums.fr
AFP, www.imagesdeparfums.fr

A legkülönlegesebb üveg

Egy-egy parfüm illata sok esetben nem az első, amivel találkozunk: a kampányarc vagy az üveg megelőzi azt. Az üvegcsékért a művészek és a legjobb formatervezők felelnek. Bár a közönségnek fogalma nincsen, ki tervezte azt az üveget, ami elcsábította, a parfümiparban dolgozók ismerik a művészeket és pontosan számon tartják az alkotásokat. Számukra a design ugyanolyan fontos, mint maga az illat, ha az egyik nincs rendben, a másik sem működik. Erre nagyszerű példa a parfümösüveg-tervezés etalonjának számító "Chanel-négyszög". Maga Coco állítja, hogy egy laposüveg lebegett a szeme előtt, belső informátorok viszont esküsznek rá, hogy az ihletforrás egy a laborban használt egyszerű fiola volt. Megannyi erről szóló fórumot átolvasva rengetegen voltak, akik az Alexander McQueen Kingdom illatához készült üveget istenítették, a másik, sokszor előkerülő nagy kedvenc a Lolita Lempicka parfümjeinek cirádás üvegcséi voltak. Arról, hogy melyik a legszebb üveg, sokat lehetne vitatkozni, hiszen az illathoz hasonlóan ez is ízlés kérdése.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.