Less be a Frankenstein kulisszái mögé: Guillermo del Toro a film különleges színkódjairól árult el titkokat

Guillermo del Toro színkódolása
Netflix -
rendezés Guillermo del Toro színpárosítás filmművészet Frankenstein
A filmművészet vizuális világa sokkal többet nyújthat, mint amit elsőként a szemünkkel érzékelünk. A díszlet és a jelmezek nemcsak a történet atmoszférájáért felelősek, de a karaktereket is többdimenzióssá varázsolják. Guillermo del Toro a filmek különleges színkódolását is előszeretettel vonja be a rendezői koncepcióba. A Frankensteinben is fontos szerepet kaptak.

Guillermo del Toro új filmjét, a Frankenstein 2025-ös adaptációját november 7-én mutatták be a Netflixen. Az internet felrobbant, a film minden apró kulisszatitkát hatalmas érdeklődés övezi.

Guillermo del Toro új Frankensteinje – a vörös kesztyű
Guillermo del Toro új filmjében, a Frankenstinben a kesztyű is szrepet kapott.
Forrás: arhiv

Guillermo del Toro új Frankensteinje

Azt már biztosan hallottad, hogy a Frankenstein 2025-ös verziójában a Teremtményt játszó Jacob Elordi 10-11 órát ült a sminkszékben, hogy elkészüljön a forgatásra, hiszen del Toro mindent autentikusan, CGI nélkül akart megvalósítani. Arról is beszámoltunk már, hogy milyen elképesztő jelmezekkel dolgoztak a filmben, hogy Mary Shelley könyvének gótikus világát hűen tükrözzék. De most egy egészen új kulisszatitoktól robbant fel az internet.

Guillermo del Toro színkódolás-koncepciója

A rendező egy interjúban bevallotta, hogy a film mélyebb rétegét a vizuális világ, vagyis a színek és a formák kompozíciója alkotja. 

Ha jól odafigyelünk a film nézése közben, akkor észrevehetjük, hogy egy adott szereplő szinte elbitorol egy-egy színt, és az csak az ő karakterét mélyíti a történet folyamán.

Del Toro elmondása szerint a film korlátozott színekkel kezdődik és végződik. A nyitójelenetben a sarkvidéki fehér és kék színek dominálnak, és ahogy haladunk előre a történetben, a szemeink előtt úgy nyílnak meg a színek is. 

Piros és fekete

Az első epizódot Victor szemszögéből halljuk, aki a gyermekkorát feketének, fehérnek és pirosnak érzékelte. A sötét szín az apja karakterét jellemezte, ezt végső búcsújánál a koporsója is alátámasztotta, hiszen ő Victor életébe csak komorságot és erőszakot hozott.

A piros szín viszont csak az anyjáé, akivel szoros kapcsolata volt Victornak, és aki ezt a színt halála után továbbadta a fiának. 

Victor életében csak pár dolog lesz piros ezek után: a missziója kiindulópontjának számító álombeli arkangyal, a véres kezet szimbolizáló piros kesztyű, és maga a vér, ami a filmben legtöbbször a Teremtményből folyik.

vérvörös szín Guillermo del Toro filmjében
A vérvörös és a periférián lévő lángok végigkísérik a történetet.
Forrás: arhiv

Amikor Victor felnőtt férfi lesz tele álmokkal, akkor nemcsak a színek kapnak többletjelentést, hanem a kamera mozgása is. A kamera ugyanis vele együtt mozog, leereszkedik és aktív lesz. Minden szín megelevenedik ekkor, kivéve a pirosat.

Zöld

Mia Goth ekkor lép be Elizabeth Levenzaként zöld színben pompázva. Guillermo del Toro a természetet akarta ezzel ábrázolni, aminek az akkumulátorokhoz is köze van. Hiszen a természetfeletti, vörös angyal által sugalmazott újjáélesztés a piros színnel van összekötve, míg a lekapcsolt akkumulátornál, ahol a halál a természet velejárója, ott a zöld szín győzedelmeskedik.

a zöld színt képviselő Elizabeth
Elizabeth zöld színben jelent meg, a Teremtmény is zöld palettában ismerte meg őt.
Forrás: arhiv

Kék és a földi tónusok

A kék szín Harlanderrel és Williammel jelenik meg, de a Teremtmény bőre is a halott állapothoz köthető kék színben tűnik fel. A Teremtmény megjelenése és emberré válása a második epizódban ismét megváltoztatja a kameramozgást és a színeket. Itt már a földi tónusok és az arany kerülnek előtérben, hiszen hirtelen egy idilli, vidéki mesébe csöppenünk.

Formák

A körkörös formák adják a színeken felül a film keretét. A végén mint egy önmagába futó kör, visszatérünk a nyitójelenethez, és a színek is visszatérnek a beszűkült fehér-kék palettába. 

Az élet körforgását szimbolizáló köralak egyébként a filmben végig jelen van, akár az életet adó hangeres akkumulátoroknál, akár a laboratórium fókuszát képező óriási körablaknál, vagy a menekülést jelentő cső alakú csatornáknál.

a körkörös formák a Frankensteinben
Az új Frankenstein filmben a körkörös formák a laboratóriumban voltak a legszembetűnőbbek.
Forrás: Netflix


A film keretét pedig egy absztrakt körforgás zárja: a nyitóképben ugyanis a sarkvidéken a kapitány mögött kel fel a Nap, a zárójelenetben viszont az életét elfogadó Teremtmény előtt.

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.