A Dal: plagizálással vádolják a Szabó Ádám által alapított YesYes nevű zenekart

2018.02.08. 08:03

Az Eurovíziós Dalfesztivál hazai válogatóján újabb botrány tört ki: felmerült a gyanú, hogy az egyik zenekar plagizált. 

Idén is sokan szeretnének kijutni az Eurovíziós Dalfesztiválra, sokan jelentkeztek a hazai válogatóra, ami ebben az évben tele van botrányokkal. Először Tolvai Reni fakadt ki nagyon a zsűri, pontosabban Schell Judit rossz értékelése miatt, most pedig plágiumbotrányba keveredett az egyik zenekar. Nem ez az első, hogy lopás gyanúja merül fel, tavaly a Jetlag nevű zenekart kizárták A Dalból plágium miatt.

Plagizálással vádolják a YesYes nevű zenekartForrás: Youtube/A Dal

Ezúttal a Szabó Ádám által alapított YesYes slágerét, az I let you run away-t találják nagyon hasonlónak egy világslágerhez, vagyis Alan Walker Faded című számához. Az egyezésre egy Kram Berev nevű producer jött rá, aki egyébként korábban tagja is volt a zenekarnak, melyet a Csillag születikben és az X-Faktorban feltűnt harmónikás Ádám alapított. Ehhez a dalhoz azonban már nem volt köze a producernek, csak annyi, hogy ő hívta fel a figyelmet a hasonlóságra, melyről egy videót készített és közzétette Facebook-oldalán. Hamar elárasztották a kommentelők, ezért gyorsan le is került a videó, de a lavinát ezzel már nem lehet megállítani. A Comment:com sok producert megkérdezett arról, hogy plagizálás-e a két dal közti egyezőség.
Nóniusz Gábor producer-hangmérnök volt az egyetlen aki névvel vállalta véleményét a dalról. Szerintem kaptafa-effekt van. Nem egymástól lopnak, hanem megvannak a törvényszerű slágerfordulatok, amiket a hallgató azonnal befogad. A rádiók meg eszik, mert a reklámblokk előtt a júzer nem vált másik csatornára. Viselkedéskultúra-alapú ipari zeneszerzés, pontosan meghatározott piacra. A magyar versenyző dalában pontosan érvényesül minden, ami egy standard eurovíziós dal esetében ki kell, hogy legyen pipálva, de ezeknek a daloknak, mindkettőnek van kb. 1000 alternatívája jelenleg, ami hasonlít. Egyszerűen a kortárs megoldásokat alkalmazzák, nem is nagyon térhet el tőlük, és nem is az a szerepe, hogy meglepjen vagy innovációkat vonultasson fel. Átlagközönséget kell kiszolgálnia, akik nem olyan mélységben vizsgálják a zenét, mint egy szakújságíró vagy egy zenész. Ha ők, mint közönség szeretik ezt, akkor elérte a dal a célját" - mondta a producer. Szerintem nem egy az egyben másolata, de a hangszerelése nagyon hasonló. Viszont más az akkordmenet, más a verze, miközben a refrén és a hangszín majdnem teljesen ugyanaz" - mondta egy másik producer, de a harmadik szerint sem egy az egyben másolat. "Ebben az esetben az énekdallam - habár fontosabb dallam pontokon valóban hasonlít - eléggé eltér ahhoz, hogy védhető legyen. Az igazi probléma az énekkel párhuzamosan hallható magas szintetizátor szólam, aminek a dallamvezetése és ritmikája viszont legalább 90%-ban stimmel és csak hab a tortán, hogy szinte tökéletesen sikerült a sound design szempontból is lemásolni. Habár az Alan Walker-dal jóval gyorsabb, bevett gyakorlat tempóváltoztatással kikerülni a plágium kockázatát. Összességében nagyon kevés esélyt látok arra, hogy az alkotók nem ismerték ezt a dalt, és teljesen véletlenül írták meg nagyjából ugyanazt a vezérdallamot ezzel a hangszínnel, ezzel a ritmizálással" - mondta a szakértő, aki videón szemléltette a hasonlóságot.

Szabó ÁdámlopásplágiumA DalYesyes (zenekar)