Ikonikus ruhadarabok, amik évtizedek óta slágerek - mi a titkuk?

Forrás: AFP/Rachel Murray -
fashion week napszemüveg öltözködés ruha stílus pilóta szemüveg farmer tornacipő
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Tornacipő, farmer, pilótaszemüveg - ma már nemcsak a férfiak, de a nők számára is az alapruhatár kellékeit képezik ezek a darabok. De vajon miben rejlik a hihetetlen siker titka? 3 ikonikus márka biztosan tudja a titkot!

Egy tornacipő mindenkinél ott lapul a szekrényben

A fiatalkoromból teljesen kimaradt a tornacipő, tűsarkús lány voltam egész életemben. Tavaly azonban kellett egy kényelmes lábbeli, így megvettem életem első, fehér tornacipőjét, és azóta minden megváltozott...Valószínűleg nem csak én járok - szó szerint - ebben a cipőben, hiszen a tornacipő ma az alapruhatár elengedhetetlen kelléke, pláne, amióta elegáns ruhákkal is trendi kombinálni. Ha pedig tornacipő, akkor mindenkinek a klasszikus Converse darabok ugranak be.

Forrás: Converse, lookbook.nu

,,Ezek az alaptermékeink, az alacsony és magas szárú vászoncipők, tulajdonképpen „A Converse cipő", amit mindenki ismer. A legeladottabb szín világszerte és itthon is a fehér Chuck Taylor All Star cipő, jelenleg az alacsony szárú verzió kelendőbb, főleg a lányoknál" - meséli Kalovits Gábor, a Converse Magyarországi Képviselet menedzsere. De vajon miben rejlik a siker titka? ,,Ez egy lázadó márka, szembemegy a konvenciókkal, és hiába aktuális - szinte mindig -, mégsem része a mainstreamnek. Ez a cipő nem önmagáért van, hanem a vásárlóért, a vásárlótól lesz igazából cipő – azzal, hogy hordod, összekoszolod, ne adj' isten összefirkálod, és ezáltal megszemélyesíted. Mindig is egy szűk rétegnek szólt, és olyan emberek tették naggyá, mint például Curt Cobain a Nirvanából. De itthon is van néhány „celeb", aki csak ezt veszi fel (például Papp Szabi a Supernemből, vagy a népszerű fotós, Nánási Pali). Úgy tud „niche" lenni a márka, hogy valahol mégis divatos tömegeknek szól" - teszi hozzá Gábor.

A klasszikus modellek mellett évről évre új színekkel, mintákkal, stílusokkal próbálkozik a cég - van, ami remekül beválik, és van olyan is, ami itthon eladhatatlan. ,,A fent említett darabok mindig nagyon jó fogadtatásra találnak, ilyenek voltak a szuperhősös cipők, de akár a belső magas sarok, vagy a szegecses kollekció is erős volt. Idén is kiemeltek a tavaly kezdődött cipzáras felsőrészes, vagy a fesztiválszezonra különösen hasznos full gumis darabok." A megújulás évről évre borítékolható, a márka mindig készül 1-1 új dobással. ,,Világszerte fut a kampányunk, amelynek címe „Made by You", ahol híres és kevésbé híres emberek használt és perszonalizált cipőit mutatjuk be, ezzel is a márka sokszínűségét hirdetve. És persze már „melegítünk" a nagy eseményre; a kommunikációnk idén tavasztól a 2017-es 100 éves Chuck Taylor All Star évfordulóra összpontosít."

Farmer nélkül nincs ruhatár

A farmer mindig jó döntés - ugye te is így vagy ezzel? Ez a ruhadarab télen-nyáron beválik, már csak az a kérdés, milyen stílusú és hány darab legyen a gardróbban. Ha pedig klasszikus farmer, akkor az emberek nagy részének a Levi's ugrik be, méghozzá az 501-es modell. Tudtad például, hogy ezt a ruhadarabot a Time Magazin a 20. század legdivatosabb termékének választotta? ,,A férfiak körében népszerűbb az 501-es nadrág. Ha a Levi's márka szintjén nézzük, akkor 65-35 százalék az aránya a férfi-női értékesítésnek. Ez idáig - a nadrág 19. század végi indulása óta - globálisan körülbelül 4,1 milliárd 501-es farmert értékesített a cég" - árulta el nekünk Bodonyi Andrea, a Levi Strauss Magyarország sajtósa.

Forrás: Levi's

De miért lett 501-es? Levi Strauss gyártási kizárólagossága 1890-ben járt le, így az általa gyártott terméknek egyedi cikkszámot adott, amellyel megkülönböztetheti a többi terméktől. Minden 501-es farmer az “anti fit” szabásvonal alapján készül, mely azt jelenti, hogy a nadrág derékrésze (hátul) egyenes vonalú szabás alapján lett kialakítva (kerekített helyett). Vagyis direkt nem követi a testalkatot, hanem úgymond lóg a csípőn, pont úgy, mint régen a munkásoverallok. Emellett kizárólag eredeti rézszegecseket használnak, pont olyanokat, mint 150 évvel ezelőtt. Levi Strauss 1873-ban szerzett kizárólagosságot a „szegecselt nadrágokra”, amelyek akkortájt a legerősebb és legstrapabíróbb termékek voltak. Ez megfelelt a vasúti munkások, aranybányászok, cowboyok erősen igénybevevő életvitelének. Kicsivel később a hátsó zsebek szegecseit eltávolították, mivel azok sértették a lovasok nyergeit. Először ezeket a zsebek alá helyezték, majd később megerősítették a zsebek varrását, hogy így bírja a nehéz kiképzést.

Ami még hozzájárul az 501-es egyediségéhez, az a gombos sliccrész - ma a farmerok nagy része cipzáras, ám ez a darab csakis gombos változatban érhető el, és ezen a cég nem is kíván változtatni. Miért is tennék, hiszen eddig is remekül bevált a dolog, a vásárlók nagy része pont ezért ragaszkodik a márkához. Természetesen újítások is mindig vannak, 2015-ben például piacra került az 501 CT, vagyis Customized & Tapered, ami annyit tesz, hogy újraszabva és beszűkítve, ezáltal alkalmazkodik a legfrissebb, szűkülő szárú divatirányzatokhoz, mind férfi és mind női vonalon egyaránt.

Ami nem csak a férfiakon mutat őrülten jól - a pilótaszemüveg örök sláger

Nemrég összeszedtük, melyek azok a ruhadarabok, kiegészítők, amiket imádunk a férfiakon - a pilótaszemüveg pedig egyértelműen a csábítás egyik elengedhetetlen kelléke. Laza, szexi, dögös - és nem csak a pasikon! Ezt még sokan gondolhatják így, a Ray-Ban napszemüveg ugyanis világszerte népszerű. A cég legtöbbet eladott terméke a 3025-ös pilótamodell - tudtuk meg Németh Anitától, a magyarországi Optic World hálózatvezetőjétől.

Forrás: AFP/Rachel Murray

,,Eltérő piackutatási adataink vannak erről, de a magyar lakosság körülbelül 3-5 vagy 5-7 százaléka tekinthető potenciális vásárlónak, a női és a férfi vásárlók aránya fele-fele" - árulta el Németh Anita.

De vajon miben rejlik a titok? Miért más ez a stílus, ez a brand, mint a többi - miért épp ez lett ikonikus? ,,Talán azért, mert a Ray-Ban egy jól felépített titok része. Illetve az ereje is fontos, hiszen ez a márka azon kevesek közé tartozik, ahol kizárólag csak szemüvegekről beszélünk. Ezáltal nagyon könnyen azonosítható, és csak ezekhez a kiegészítőkhöz kötik. Itt nincsenek ruhák, táskák, kozmetikumok, kizárólag szemüvegek" - teszi hozzá Anita.

Mi az a darab, ami a te ruhatáradban is megtalálható?

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.