Anorexiás modellek, groteszk ajakkontúr és elnőiesedő férfiak – Mit jelentett a szépség a 90-es években?

fashion week 90-es évek stílus
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
A 60-as, a 70-es és a 80-as évek stílustörténelmét már mind áttanulmányoztuk, így ideje a 90-es évekbe is visszarepülni. Nézzük, mi határozta meg abban az időben a divatot! 

A kilencvenes években a divat leegyszerűsödik, a designerek ismét drágább, minőségi anyagokkal dolgoznak, így az anyag minősége és szabásvonala adja meg a ruha szépségét.

Előtérbe kerül a természetesség, vége a filmsztárok mítoszainak, majmolásának, tabuk dőlnek meg, és elkezdődik a topmodellek aranykora.

A 90-es évek nagy divatikonjai: Naomi Campbell és Kate Moss Forrás: AFP

Az első generációs szupermodellek közé tartozik Christy Turlington, Linda Evangelista, Naomi Campbell, Cindy Crawford, Tatjana Patitz, Stephanie Seymour, valamint Kate Moss.

De nem csak a topmodellek, bizonyos divattervezők is meghatározták ezt az évtizedet. A francia divattervező, Jean Paul Gaultier minden idők leggrandiózusabb koncertturné-kollekcióját alkotja meg, amikor közös munkába kezd Madonnával. A pop királynője új külsővel, kaméleonként vezeti a toplistákat, karizmatikus egyéniségével, stílusával a világ leghíresebb énekesnőjévé válik.

Részlet Madonna Vogue című videóklipjéből Forrás: Youtube

Örökifjú vagy cikivé vált nagyi, aki fél megöregedni? 58 éves lett Madonna!


Habár van két saját és két örökbe fogadott gyermeke, a valódi nagymamaságtól még messze áll, pedig a kora alapján már simán unokázhatna. Ehelyett azonban ő a pucér fenekét mutogatja, neccharisnyában partizik, mellbimbóját pedig csak egy aprócska tapasszal rejti el a világ elől. A nagy kérdés adja magát: Madonna egy örökifjú lázadó, vagy nagyikorba lépett egykori popsztár, aki nem tud megbirkózni az öregedéssel? Olvasd el a Life.hu cikkét!

Sorra alakulnak fiúbandák is, ám a Spice Girls, az öt különböző karakterű lány különc stílusával meghódítja a világot. Nekik is köszönhető a platformcipő elterjedése, ami egyébként eredetileg a punkkirálynő, Vivienne Westwood nevéhez kötődik. Az évtized emblematikus tervezői közé tartozik Calvin Klein, aki drogos, anorexiás benyomást keltő gyereklányokra, lányos fiúkra emlékeztető modelljeivel magára haragítja a konzervatívokat. Nem is sejtve, hogy egy új, járványszerű divathullámot indít el vele.

A Spice Girlsnek köszönhetjük a csótányroppantó cipőket Forrás: AFP/Fiona Hanson

Sosem látott fogyókúra-mánia rázza meg a világot. A betegesen sovány modellek eltorzítják a nőies szépségről alkotott fogalmakat, ennek következtében a fiatal lányok körében megnövekszik a táplálkozási rendellenességekkel küzdők száma.

A kilencvenes évek közepére a válltömés teljesen kikopik a divatból. Új hullám indul el, egyre népszerűbbek a terepszínű, valamint állatmotívumokban gazdag anyagok, amelyek az erős nő szimbólumaivá válnak, miközben a férfiak elnőiesednek. A kozmetikai ipar ugyanis rájött, hogy belőlük is hasznot húzhat. A férfiak haja a kilencvenes években egészen rövid lesz, rákapnak a hajformázókra és a hajápoló szerekre, valamint a rendszeres fodrászszalonba járásra. Nem divat a bajusz, a szakáll és a testszőr, mindenki, aki trendi akar lenni, megszabadul a bundájától. A kozmetikai ipar piacra dobja az új kozmetikumokat, arctisztítókat, arckrémeket, pakolásokat kifejezetten férfiak számára. A testápolás is előtérbe kerül, a férfiak fürdőszobapolcai roskadoznak a nekik készített kozmetikumoktól.

Emlékeztek még a tökéletes kockahas megtestesítőjére, Peter Andréra? Forrás: Youtube

Divatba jönnek a feminin férfiak, elindul a folyamat, ami az ezredfordulóig a metroszexuális, ápolt férfiak megjelenésében csúcsosodik ki.

A 90-es években merül fel először, hogy a dekorkozmetikumok bizonyos összetevőinek egészségkárosító hatásai lehetnek, és megjelennek az állatvédők is, akik a kozmetikai iparban elterjedt állatkísérletek ellen tiltakoznak. Ennek ellenére smink nélkül a valamit is magára adó nő nem lép ki az utcára.

A sminktrendek sokkal visszafogottabbak, mint a nyolcvanas években, kivéve az ajakkontúrozást, ami erőteljes, sokszor már groteszk hatást kelt.

Gwen Stefani is előszeretettel használta az ajakkontúr-ceruzát a 90-es években Forrás: Northfoto

Az alapozók már természetes hatásúak, divat lett a matt hatás. A matt szemhéjpúderek elterjedése, a legkelendőbb árnyalatok a matt barnák, a szürke, valamint a burgundi. Szemceruzát csak a színek kontrasztosítására használtak. Divat lett a dús hatás, már ami a szempillákat illeti: sorra kerültek elő a dúsító szempillaspirálok a gyártócégektől. Az ajkakra nagyobb hangsúlyt fektetnek, az ajakkontúr-ceruza használata alap, sőt, sötétebb kontúrt húznak vele, mint a rúzs színe, ami igen szélsőségessé és közönségessé válhat, emlékezzünk Pamela Anderson néhány igen ijesztő sminkjére.

Az ajakkontúr-ceruza soha nem volt annyira népszerű, mint a kilencvenes években, sokan teljesen elhagyták az ajakrúzst, és az egész ajkukat ajakceruzával festették be, az egyik legnépszerűbb árnyalat a csokoládébarna volt.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.