Ez történik, ha egy traumatizált fiú mer nagyot álmodni – Roberto Cavalli divattervező ma lenne 85 éves


Volt benne valami zsigeri szabadság, ami emberek millióit vonzotta. Roberto Cavalli mintha azt akarta volna üzenni, hogy a világ igenis lehet egyszerre békés és elegáns, vad és színes. Ő maga is extravagáns, feltűnő stílusban öltözködött, de ez inkább „páncél”, mint valódi arrogancia volt.

A firenzei fiú korán megtanulta, mi a fájdalom: édesapja a második világháborúban vesztette életét, egy náci katona lőtte le. A veszteség olyannyira sokkolta, hogy évekig dadogott, és az apja halálából fakadó érzékenység végigkísérte az életét.
„A hivatásom iránti szenvedélyem egy vereségből indult: a legelső barátnőm szülei elutasítottak, mert nem voltam gazdag. Úgy döntöttem, megmutatom nekik, milyen nagy hibát követtek el” – árulta el egy interjúban. Tizenhét évesen a firenzei Művészeti Akadémiára iratkozott be, ahol építészetet és képzőművészetet tanult.
A textil lett az, amelyen keresztül képessé vált megszólalni.
A ’60-as, ’70-es években elkezdett ruhákat tervezni és különböző anyagokkal kísérletezni. Nevét akkor írta be végleg a divattörténelembe, amikor szabadalmaztatta a textilre és bőrre nyomtatás technikáját. 1972 után aligha akadt híresség, aki ellen tudott állni gyönyörűséges kreációinak. Ebben az évben nyitotta meg első butikját is Saint-Tropez-ban, melynek választékát a bohém, nyárias hangulatú ruhák határozták meg. Ezt követően sorra nyíltak showroomjai világszerte.

A ’90-es években anyag és mintázat elválaszthatatlaná vált számára. Új találmányáért, a homokfújt farmerekért és az elasztikus Lycra-alapú nadrágokért megőrültek az emberek. Elkezdte kombinálni a fényes textileket a bőrrel és a farmerrel, de ezen a ponton sem állt meg: az ikonikus állatminta divattervezői stílusa védjegyévé vált. Több interjújában hangsúlyozta, hogy nem konkrétan az állatmintákért (leopárd- és zebraminta) rajongott, hanem azért a szépségért, amit Isten a természet által adott az embernek.
„A természet a fő inspirációforrásom. Nem győzök ötletet meríteni belőle, éppen ezért a természetet és Istent tartom a legnagyobb művészeknek.”
Glamour és dögös high fashion – a lapok és a hírességek ilyen és hasonló jelzőkkel illették az olasz divattervezőt. Victoria Becham az elsők között volt, aki a 2000-es években viselhette ruháit, őt követte többek között Beyoncé és Jennifer Lopez.

Pár évvel később Cavalli megalkotta a férfiakat és a fiatalokat célzó RC Menswear és a Just Cavalli márkákat, azzal pedig hogy parfümöket is piacra dobott, egy komplett életérzést kínált vásárlóinak.

„A mai nők öltözködése közönséges. Túl sokat mutatnak, és túlságosan erőlködnek. Nem értik, hol húzódik a határ a szexi és a közönséges között. Én tudom, hol van ez a határ" – nyilatkozta a 2000-es évek végén a The Telegraph-nak.

2015-ben eladta cége 90 százalékos részesedését, ám a folyamatos ötletelés és az alkotás iránti szenvedélye valójában sosem hagyta el. Hosszan tartó betegség után, 83 éves korában örökre távozott a divat evilági kifutójáról, lezárva egy különleges életet, melyet szó szerint a saját ízlésére szabott.
Érdekességek, amiket talán nem tudtál Roberto Cavalliról



Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.