A világ leghíresebb szellemhajói

hajó utazás kísértet
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Szörnyű katasztrófák áldozataivá váltak... Az utasok és a személyzet mind a tengerbe veszett... A tengerészek a mai napig találkoznak kísértethajókkal a nyílt tengeren. De ennyi elég is a rémmesékből, inkább olvasd el a híres szellemhajók igaz történetét.

1. Lady Lovibond

Nem véletlenül mondogatják a vén tengeri medvék, hogy a nők balszerencsét hoznak, ha a fedélzetre lépnek. Az angol Lady Lovibond 1748. február 13-án, pénteken süllyedt el a Goodwin-zátonynál, az angliai Kenttől keletre. A homokzátony és környéke veszélyes hajózási útvonal, apálykor több hajóroncs maradványa is feltűnik egy-egy régi szerencsétlenségre emlékeztetve.

http://toptens.in
http://toptens.in

A Lady Lovibond tragédiáját azonban nem egy baleset, hanem szerelmi dráma okozta. A legenda szerint a vitorlás kapitánya, Simon Peel és ifjú neje, Amanda az esküvőjüket ünnepelték a hajón, Londonból Portugáliába tartva. A szép arába azonban az elsőtiszt, John Rivers is beleszeretett. Rivers féltékenységében megölte a kormányost, majd maga vette kezébe az irányítást és a hajót egyenesen a zátonyoknak vezette. A balesetet senki sem élte túl. A Lady Lovibond roncsai azonban nem kerültek elő, ötven évvel később, 1798. február 13-án azonban egy kapitány látni vélte a sértetlen szkúnert, sőt, a fedélzeten mintha az ünneplőket is hallotta volna. A legenda szerint azóta a szerencsétlenség minden ötvenedik évfordulóján feltűnik a szellemhajó, utoljára 1948-ban látták a Lady Lovibondot.

Van valami jó témád, amit megvitatnál másokkal? Indíts fórumot most, és nyerj könyvutalványokat!


2. Mary Celeste

Sir Arthur Conan Doyle-t



A vitorlás többször is tulajdonost váltott, mielőtt kísérteties útjára indult Benjamin Spooner Briggs kapitánnyal 1872. november 7-én. A hajón a kapitányon kívül nyolc matróz és két utas, a kapitány felesége és leánya utazott. A vitorláson mintegy 1700 hordó etanolt szállítottak New Yorkból Genovába, de a szállítmány sosem ért célba. A kísértetvitorlást decemberben a Dei Gratia kereskedelmi hajó kapitánya látta Portugália közelében sodródni, a fedélzeten sehol egy lélek. A kapitány átküldte három emberét a vitorlásra körülnézni, de a matrózok nem találtak sem élőket, sem a holtakat, a rakomány azonban hiánytalanul megvolt, csakúgy, mint az élelem. A hajónaplóba november 24-én írtak utoljára, a Mary Celeste-ről semmi sem hiányzott, csak a mentőcsónakok. A vitorlás tragikus sorsa ezzel nem fejeződött be: a Mary Celeste 1884-ben indult utolsó útjára, ahol rejtélyes körülmények között zátonyra futott Haiti közelében, majd elsüllyedt.

Te miről olvasnál szívesen a Life.hu-n?



3. SS Valencia





Amikor kialudtak a fények a fedélzeten, az utasok pánikba estek és a mentőcsónakokhoz rohantak. A kapitány határozott parancsa ellenére a hét csónakból hatot vízre is bocsátottak. A menekülő utasok azonban nem jutottak messzire a viharos óceánban, nem messze a baleset helyszínétől a csónakok a vízbe vesztek. Az SS Valencia 36 óra múlva elsüllyedt, a fedélzeten tartózkodó 173 emberből 136-an meghaltak azon a viharos éjszakán. Néhány hónappal később kelt szárnyra az első kísértethistória a gőzhajóról, vagyis az egyik mentőcsónakról. Egy halász vette észre a sodródó csónakot, amelyben nyolc csontváz feküdt... 27 évvel később, 1933-ban a mentőhajót ismét megtalálták, ráadásul kiváló állapotban, szinte sértetlen festéséről pedig azonnal felismerték, hogy a Valenciáról való - ma a Victoriai Brit Columbiai Hajózási Múzeumban látható.

4. Carroll A. Deering

A Carroll A. Deering egy kereskedelmi hajó volt, amely Új-Anglia és Brazília között szelte a tengeri mérföldeket. Utolsó útjára Maine felé Rio de Janeiróból indult 1920. december 2-án, miután kipakolta a rakományát. 1921. január 31-én azonban a parti őrség bukkant a sérült ötárbócosra Cape Hatterasnál, Észak-Karolinában egy homokpadra futva - 600 kilométernyire a hajózási útvonalától.

http://toptens.in
http://toptens.in

A fedélzeten csak két macskát találtak a matrózok, az étel a konyhában elkészítve, az asztalok a legénységnek megterítve, de az embereknek semmi nyoma. A Carroll A. Deering személyzetének eltűnéséről több legenda is szárnyra kapott: például, hogy kalózok támadták meg a vitorlást, hurrikán csapott le a szkúnerre vagy fellázadt a legénység a kapitány ellen. De az igazságra eddig még nem derült fény.

5. Baychimo

A Baychimót 1914-ben építették Svédországban a Hudson's Bay Company számára. Az 1322 tonnás gőzhajó Kanada és Alaszka között szállított árut. 1931. október 1-jén azonban lecsapott a korai tél a hajóra, és a jég körbezárta a gőzöst. Két nap után ugyan a Baychimo kiszabadult a jégtáblák közül, de egy hét múlva megint a tél fogságába került.

A hajózási társaság ekkor repülőgépeket küldött a teherszállító keresésére és a 22 fős legénység evakuálására, de 15-en a gőzös közelében egy faházban maradtak inkább, hogy megvárják a hóvihar elvonulását és a tél végét. Mire azonban az időjárás kegyesebbre fordult, a hajó eltűnt és csak néhány hónappal később 480 kilométerrel messzebb találták meg. 1933 márciusában néhány bátor inuit a Baychimo fedélzetére merészkedett, de tettük túl vakmerőnek bizonyult, mert egy semmiből lecsapó hóvihar 10 napra a hajóra zárta őket... Azóta a kísértetgőzöst többen látni vélték, utoljára 1969 májusában bukkant fel Alaszka közelében a gőzhajó. 2006-ban az alaszkai kormány csapatokat küldött a Baychimo megtalálására, de sem a légi, sem a vízi felderítők nem jártak sikerrel.

6. SS Ourang Medan

1947 júniusában, más források szerint 1948 februárjában, Malacca közelében a City of Baltimore és a Silver Star nevű hajók vették a holland SS Ourang Medan vészhívását. Az üzenet a teherhajó rádiósától érkezett: "A kapitány és a személyzet is halott..." Majd egy sor érthetetlen Morse-jel után a segélykérő üzenet így zárult: "Meghalok...". A bajba került hajóhoz a Silver Star volt a legközelebb, és a gőzhajó keresésére indult.

http://toptens.in
http://toptens.in

Az Ourang Medan fedélzetére lépő matrózoknak rémisztő látvány tárult a szemük elé: mindenhol halottak hevertek, testük már oszlásnak indult. Amikor el akarták vontatni a szellemhajót, a motortérben hirtelen tűz ütött ki, az Ourang Medan pedig gyorsan elsüllyedt. A rejtélyes hajó története tele van titokkal. A baleset idején ugyanis Hollandiában nem volt ezen a néven hajó regisztrálva, így nem kizárt, hogy egy csempészhajó volt. Elképzelések szerint a gőzhajó ciánkálit és nitroglicerint szállított, ez végzett a legénységgel és ez okozta a robbanást.

7. Jian Seng

2006 márciusában egy ismeretlen hajót fedezett fel az ausztrál parti őrség egyik repülőgépe Carpenteria közelében. A 80 méteres tanker gazdátlanul sodródott a Golf-áramlattal. Az ausztrál vámhivatal felderítőket küldött a hajó után, amiről kiderült, hogy teljesen néptelen, belepte a rozsda, a hajómotorok pedig működésképtelenek, a raktérben mindössze néhány zsák rizst találtak.

http://top10and10.com
http://top10and10.com

A tanker nevét lefestették, de a vámhivatal kiderítette, hogy Jian Seng volt korábban ráírva, de ezen a néven sehol sem regisztráltak hajót. A találgatások szerint a tankert csempészek, orvhalászok vagy kalózok használták. A valóságra és a tulajdonos kilétére azonban nem derült fény, ezért a gazdátlanul sodródó Jian Senget elsüllyesztették, hogy ne veszélyeztesse más hajók biztonságát.

8. Kaz II

A Kaz II esete akár a Mary Celeste modern története is lehetne. Néhány évvel ezelőtt, 2007. április 18-án egy gazdátlan vitorlás katamaránt fedeztek fel Ausztrália közelében. A tízméteres Kaz II fedélzetén elvileg hárman tartózkodtak, ők azonban nyomtalanul eltűntek, hollétük a mai napig ismeretlen.

Forrás: AFP
Forrás: AFP

A tapasztalt legénység - a tulajdonos és két barátja - eltűnése rejtélyes esemény. Amikor a katamaránt felfedezték a motor még működött, sem az értékes laptopok, sem a GPS-ek, sem a búvárruhák nem tűntek el, az étkezőben meg volt terítve. Sem bűncselekményre, sem kalóztámadásra, sem hirtelen viharra nem utalt semmi jel, így a Kaz II története is bekerült a megoldatlan esetek közé.

9. USS Hornet

Az USS Hornet a II. világháború közepén, 1943-ban aratta legnagyobb sikereit a Csendes-óceánon. A repülőgép-anyahajó nagyon eredményes harci jármű volt, több mint 1400 japán repülőgépet lőtt le, és számtalan kisebb csatahajót gyűrt le. A hajót 1969. július 24-én az a megtiszteltetés érte, hogy a partra szállíthatta az első holdra szállás űrhajósait.

www.uss-hornet.org
www.uss-hornet.org

Ma az USS Hornet múzeumként szolgál, bárki a fedélzetére merészkedhet, ha nem fél a kísértetektől. Az anyahajó ugyanis nemcsak dicsőségek helyszíne volt: a fedélzetén legalább 300-an vesztették életüket a II. világháborúban. A szemtanúk számtalanszor beszámoltak már kísértetekről és más paranormális esetekről. A Hornet hatalmas fémajtói maguktól kinyílnak és becsukódnak, a használaton kívüli csövekben pedig állandó a morajlás és gyakori a kopogás. És még a szkeptikusok is elismerik, hogy a hajó atmoszférája egészen kísérteties.

10. RMS Queen Mary

Az RMS Queen Mary is egy tipikusan szellemek lakta hely. Az 1936-ban szolgálatba állított hajó akkoriban a világ egyik leggyorsabb utasszállítója volt, mivel az ellenséges tengeralattjárók nem tudták utolérni, a II. világháborúban teherszállító hajóként szolgálta az amerikai hadsereget. A Queen Maryt szürkére festették, hogy az ellenséges egységek ne tudják azonosítani, ezért Szürke Szellemnek is nevezték.

1942. október 2-án azonban szörnyű baleset történt: a teherhajó teljes gőzzel, megállás nélkül "dolgozott", akárcsak a váltótársa, a HMS Curacao. Mindkét hajó személyzete navigációs hibát vétett, így azok összeütköztek. A Curacao szinte kettétört, és a fedélzetén 336 emberrel percek alatt elsüllyedt. A szerencsétlenséget csak 26-an élték túl, őket a Queen Mary legénysége menekítette ki. A katasztrófa hangjai, a fém recsegése, a szerencsétlenül jártak ordítása még ma is hallható a hajón. Egy 18 éves szerelő szelleme - aki 1966-ban egy tűzoltási gyakorlaton szenvedett balesetet - szintén gyakran kísért, az egykori kórház részlegen babasírás hallatszik, a medencénél pedig egy korábban meggyilkolt "fehér asszony" bukkan fel rendszeresen. A Queen Mary 1967-ben nyugdíjba ment, azóta múzeumként, szállodaként és szabadidőközpontként üzemel a kaliforniai Long Beachen.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.