készségfejlesztés játék szórakozás pszichológia
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
A játék funkciója szemernyit sem változott az elmúlt évszázadok során, ám maga a játéktevékenység és játékeszközök, valamint az emberek viszonya a játékhoz annál inkább.

Tipp! "Szeretem ahogy a Nap simogat..."Kattints a galériáért!





Thinkstock
Thinkstock


Egy harmadik feladata is van azonban a játéknak, ez a modellálás: a játékon keresztül, a fantáziánk élénk közreműködésével, kockázat nélkül élhetünk át olyan helyzeteket, amelyek a valóságban veszélyesek lehetnének.

A funkció nem változott, az eszközök annál inkább

Sokan és szívesen beszélnek arról, hogy a gyerekek ma már nem játszanak. A kijelentés így túl általános, ráadásul túlzó, hiszen játszanak a gyerekeink, és játszunk mi felnőttek is, csak máshogy és mással, mint korábban. Abban azonban biztosan igaza van a régi idők játékait visszakívánó embereknek, hogy az egyik legfontosabb játéktevékenység, a mozgásos játékok kikoptak az életünkből és ez valóban káros, valóban egészségtelen. A közös játék élménye azonban a mai kor játékeszközeivel is megvalósítható, éppen ezért érdemes nagyobb nyitottsággal körülnézni napjaink színes játékpiacán. Még akkor is, ha az ma már arányaiban talán túlzó módon kínál virtuális játékokat.

A kérdés pedig sokáig kérdés maradhat, hogy az előre kimódolt, részleteiben gazdag játékprogramok megtörik-e a fantázia szárnyalását, esetleg az interaktív játékok ennek éppen az ellenkezőjét érik el: az élet és a körülöttünk lévő világ tökéletesebb modellálását szolgálja. Az is biztos, hogy minden olyan játék, legyen az asztal körül ülő társasjáték, vagy több ember bevonását, együttműködését kívánó virtuális tevékenység - például a Honfoglaló - közösségi élményt ad, és fejleszti a társas kapcsolatok erősödését.

Régi idők nyomában

A régi idők mozgásos játékait elősegítő eszközök gazdagsága utolérhetetlennek tűnhet, ám mégsem, hiszen az ezerféle hinta, hintaló, ugrókötél, labda - vagyis minden, ami az ugrást, mászást, lendülést, dobást segíti - ma is elérhető, és csupán a szülő felelőssége, hogy labdát vagy számítógépes játékot vásárol-e gyermekének. A kreatív gondolkodást segítő "ősi" játékok, a sakk, a malom, a kártyajátékok is visszakacsintanak a mai boltok polcairól: néha retro formában, máskor teljesen új csomagolásban, esetleg virtuális formában, de elérhetőek számunkra.

Thinkstock
Thinkstock


Az "építőelemek" régen tiszta formában jelentek meg: csiszolt apró kövek, fa, műanyag kockák, később pedig a legó segítette elő az építő elme munkáját. Mindez maradt és elérhető, a számítógépes programok ezt csak fokozták, melyek segítségével egész épületkomplexumok, birodalmak építhetőek fel - tény ugyan, hogy csak a képernyőn, nyoma nem marad, csak a gép és az azt létrehozó ember memóriájában.

Az elmúlt évszázad játékai jellemzően az akkori életmódra (is) épültek, vagyis a játékeszközökben visszaköszöntek az akkori kor tárgyai, munkaeszközei, járművei. És a munka is. A gazdálkodással foglalkozó emberek gyerekei például játékból (is) végeztek mezőgazdasági munkát, állatokat gondoztak, növényeket ültettek, betakarították a termést. Ez ma valóban némileg torz formában jelenik meg: a virtuális farmjátékon keresztül, amely azonban valódi kötődést egy állathoz sem alakíthat ki, és a felelősségérzetre sem apellálhat, hiszen nem történik semmi, ha a virtuális kecske akár napokig nem kap vizet vagy takarmányt.

Érzékszervek helyett szimulálás

Közös elem a régi és az új játékok egy fajtájánál, hogy a gyerekeket a rendelkezésre álló erőforrások szerinti gazdálkodásra, takarékosságra próbálják motiválni. Ez akár a legegyszerűbb persely munkába állítását is jelenthette, de szót ejthetünk a Gazdálkodj okosan! nevű közismert társasjátékról is, amely eredeti formában ma is megvásárolható, de ennek mai korra szabott változata is népszerű.

Thinkstock
Thinkstock


Egy biztos: a régebbi korokban nagyobb hangsúly volt a csoportos és mozgásos, valamint a megfogható, szagolható, rakosgatható, vagyis az összes érzékszervre ható játékok gyakorlásán, míg a mai játékok egy jelentős részének a modellálás, ennél ismertebb kifejezéssel élve: a szimuláció az erőssége. A szimulátoros játékok sora aztán végtelen, hiszen a sportra alapozó - versenyautós, jégkorongos, focizós - játékoktól kezdve a lányok számára kifejlesztett, a külsőségeket célzó játékprogramokig minden elérhető. És végső soron, ha csak ez utóbbit hasonlítjuk össze a múlt hasonló játékával, akkor nem tévedünk nagyot, ha azt állítjuk, hogy a kivágós-öltöztetős papírbabák ugyanezt az igényt elégítették ki, és tartósságát, hasznosságát, sőt célját tekintve sem voltak értékesebbek, kivéve, ha azt párosan vagy csoportban öltöztették a gyerekek.

Tipp! Döbbenetes képeken a kedvenceink! Kattints a galériáért!


Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.