Így vásárolj online, hogy ne bosszankodással teljen a karácsony: internetes vásárlási kisokos

Forrás: Shutterstock -
elállás weboldal felmondási jog online vásárlás termék
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Közeleg a karácsony, és ma már sokan interneten szerzik be az ajándékokat, ami ugyan praktikus, de ha óvatlanok vagyunk, veszélyeket rejthet. Nézzük, hogy mire érdemes figyelni a biztonságunk érdekében.

Vannak, akik amióta csak lehetségessé vált, előszeretettel rendelnek online termékeket, mások a Covid-járvány időszakában szoktak rá a kontakt nélküli vásárlásra. Napjainkban pedig már a bővülő kínálat, a praktikum azokat is internetes rendelésre csábítja, akik korábban személyesen szerették megvenni a dolgaikat. A Lakáskultúra Dr. Réder Erika ügyvéd, ingatlanforgalmi szakjogász és Dr. Pokó Diána jogász, stratégiai és fejlesztési igazgató segítségével összeszedte, mire figyeljünk oda, ha a világhálón vásárolunk.

1. Fontos információk

Webáruházban történő vásárlás esetén a vállalkozás köteles világosan és közérthető módon tájékoztatni a következőkről:
• A termék vagy szolgáltatás lényeges tulajdonságai, ára és valamennyi felmerülő költsége (fuvardíj, postaköltség).
• Név, székhely és az üzleti tevékenység postai címe, elérhetőségei, továbbá annak a vállalkozásnak a neve és postai címe, amelynek nevében eljár, ahová a fogyasztó a panaszait címezheti.
• A teljesítés feltételei (fizetés, fuvarozás, teljesítési határidő).
• Elállás, a felmondási jog gyakorlásának határideje, feltételei.
• Visszaküldés módja, a költségek viselője.
• Kötelesek vagyunk-e megtéríteni a vállalkozás költségeit, ha a teljesítés megkezdését követően gyakoroljuk a felmondási jogunkat.
• A kellék- és a termékszavatosságra vonatkozó jogszabályi kötelezettségek.
• Ügyfélszolgálati és egyéb szolgáltatások, a jótállás feltételei.
• A panaszkezelés módjai és az illetékes békéltető testület elérhetőségei.

A megrendelés leadása fizetési kötelezettséget von maga után. A megrendelés befogadásáról e-mailben visszaigazolást kell kapnunk, ezzel lesz az ügylet lezárt és nyomon követhető.


2. Adatvédelem


Ellenőrizzük, hogy a weboldal rendelkezik-e SSL-tanúsítvánnyal (zöld lezárt lakat látható a cím előtt); ez mutatja, hogy titkos a kapcsolat az oldal és a szerver között, így illetéktelenek nem tudnak hozzáférni a vásárló által megadott adatokhoz. Olvassuk el figyelmesen az adatvédelmi és adatkezelési tájékoztatót, ebből kiderül, hogy milyen adatokat, hogyan és hol, ki és mennyi ideig kezel, illetve kinek adhat át információt a weboldal üzemeltetője.

Jó, ha tudjuk, mit tehetünk, ha nem azt hozta a futár, amire számítottunk. Forrás: Shutterstock

A sütik elfogadásával többek között a számítógép IP-címe, a látogatás dátuma és időpontja kerül rögzítésre. Ezeket a weboldal fejlesztésre és marketingcélokra használja fel, nem tartalmaznak személyes adatokat. Személyes adatok megadására a megrendeléshez, vásárláshoz, fizetéshez van szükség.

Feltétlenül olvassuk el az Általános Szerződési Feltételeket, hiszen ebben találhatók a teljes vásárlási folyamatra vonatkozó szabályok, fizetési feltételek. További tájékoztatást itt találsz.


3. Speciális jogok internetes vásárláskor


Indoklás nélküli elállásra 14 napig van lehetőség. Tájékoztatás hiányában az elállási határidő 12 hónappal meghosszabbodik. Ha elállunk a szerződéstől, a vállalkozásnak haladéktalanul, de legkésőbb az elállásról való tudomásszerzésétől számított 14 napon belül vissza kell térítenie a teljes összeget, ideértve a teljesítéssel összefüggésben felmerült költségeket. Bútorvásárlás esetén a vállalkozás mindaddig visszatarthatja a fenti összeget, amíg a terméket vissza nem szolgáltattuk, illetve kétséget kizáróan nem igazoltuk, hogy visszaküldtük; minden esetben a korábbi időpontot kell figyelembe venni. Nem illeti meg a vállalkozást a visszatartás joga, ha vállalta, hogy a terméket maga fuvarozza vissza.

4. Kellékszavatosság, termékszavatosság, jótállás


Az eladó a fogalmak pontos és megfelelő használatával köteles megadni a szerződéskötést megelőző előírt tájékoztatást olyan módon, hogy világos és egyértelmű legyen a közöttük lévő különbség.

Kellékszavatosság

Probléma esetén javítást vagy cserét igényelhetünk, kivéve, ha a választott kellékszavatossági jog teljesítése lehetetlen, illetve ha az a kötelezettnek aránytalan többletköltséget eredményez. Igényelhetjük az ellenszolgáltatás arányos leszállítását, a hibát a kötelezett költségére kijavíthatjuk vagy mással kijavíttathatjuk, vagy elállhatunk a szerződéstől, ha az eladó nem tud eleget tenni e kötelezettségének. A szavatossági idő új termék esetén általában 2 év, használt termék esetén 1 év.

Termékszavatosság

Hiba esetén követelhetjük a gyártótól a javítást, illetve kérhetünk cserét, ha a javítás megfelelő határidőn belül nem lehetséges. A termék akkor hibás, ha nem felel meg a gyártó által történt forgalomba hozatalakor hatályos minőségi követelményeknek, vagy nem rendelkezik a gyártó által adott leírásban szereplő tulajdonságokkal.

Az online vásárlás praktikus, de megvannak a veszélyei, ha nem figyelünk. Forrás: Shutterstock


Jótállás

Aki a szerződés teljesítéséért jótállást vállal vagy jogszabály alapján jótállásra köteles, az az adott időtartam alatt az általa előre meghatározott feltételek vagy a jogszabályban foglaltak szerint köteles helytállni. A vállalkozó csak akkor mentesül a jótállási kötelezettség alól, ha bizonyítja, hogy a hiba az eladás után keletkezett. Tartama általában 1-5 év, de legtöbbször egybeesik a jog által biztosított szavatosság időtartamával, azaz 2 év. Nagyobb értékű cikkek esetében hosszabb a jótállási időszak, és gyakran a termék bizonyos alkotóelemeire vonatkozik.

5. Hova fordulhatunk a panaszunkkal?


Először az értékesítést végző vállalkozás felé kell a panaszt benyújtani. Ha nem nyert jogorvoslatot, akkor békéltető testületi eljárást kezdeményezhetünk, illetve panaszbejelentést tehetünk a Fogyasztóvédelmi Hatósághoz. Közvetlenül a bírósághoz vagy a Gazdasági Versenyhivatalhoz is fordulhatunk megtévesztés, illetve tisztességtelen piaci magatartás esetén.

Ez is érdekelhet:

Ezekre figyelj, ha online shoppingolnál!

Miért érdemes online piactéren vásárolni?



Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.