Az önbecsülés nemcsak egyszerűen az, amit saját magaddal kapcsolatosan érzel, hanem leginkább az a cselekvési hajtóerő az élet színpadán, ami alapján teszed a dolgodat (vagy nem), összhangban a gyerekkori tapasztalatokkal.

 

"Szeresd felebarátodat, mint önmagadat" - mondja a Biblia, amire sokan azt mondják: lehetetlen. Ez valójában csak azért tűnik lehetetlennek, mert saját magukat nem szeretjük eléggé.

Vádoljuk és büntetjük magunkat, sőt, megbocsátani sem tudunk. Kiskorunkban megtanuljuk az udvariasság égisze alatti viselkedést. Ez természetellenes műfénnyel veszi körbe a 'szép és a jó' adását, hiszen csak udvariasságként tanítják és nem belső értékként alakítják ki bennünk a szocializáció során. Van középút is: egy természetes és pozitív attitűd, ami biztosítja azt, hogy ne legyünk közömbösek, érzéketlenek a környezetünkkel és saját magunkkal sem.

Cikkünk szerzője Zsótér Gina coach, tanácsadó, neurofeedback tréner szakértőnk. Ha kérdéseid, problémáid vannak, Ginát itt kérdezheted!


Minden gyermekkorban kezdődik


Mikor megszületünk, központban vannak a saját szükségleteink, mi vagyunk az Univerzum központja. Később, serdülőkorban a saját maga és egója megszállottja lesz az ember. Az empátia teljes hiányát nemcsak a serdülőnek nehéz megélni, hanem a szülőnek is. A megoldás mégis az, hogy nem szabad elnyomni a tinikben ezt a viselkedést, hagyni kell, hogy túljussanak rajta, ki kell várni a korszak végét.


Egyik ügyfelem esete: autokratikus, magas elvárásos nevelésben részesült. A gyermekkora úgy telt, hogy folyton stresszben élt, nehogy hibázzon. A szülőknél mindig az számított, mit lát a külvilág, egy jól tanuló, jó magatartású gyereket akartak. Az, hogy mi van a lelkében, az nem számított.
"17 évesen jöttem rá, milyen rossz hatással volt rám mindez. Bizonytalan voltam, nem ismertem az erősségeimet. Néha agresszív voltam, néha visszahúzódó. Soha nem stimmeltek a dolgaim, nem voltam harmóniában azzal, hogy milyennek kellene lennem és milyennek látszom éppen."

Önszeretet  és nárcizmus

Elsősorban akkor fogjuk szeretni, becsülni önmagunkat, ha mások is szeretnek és elfogadnak bennünket. Ha egészséges környezetben nevelkedik a csecsemő, ahol szeretet veszi körül, akkor nagy eséllyel könnyedén fogja megoldani élete problémáit és elhárítani a provokációkat, amik érik. Aki viszont elutasítást tapasztal kisgyermekkorában, az nem fogja felnőttként tudni, hogy mit jelent egy csoporthoz való tartozás, és nehezen lesznek barátai.
A nárcizmus jelenti a másik végletet. Ez az állandó személyiségkrízis csak nagyon komoly terápiával kezelhető.

Tisztelet, harmónia és tolerancia

Akik nem szeretik önmagukat, nem is számíthatnak saját magukra, mint erőforrásra. Ezáltal nem tudnak segítségére lenni környezetüknek és saját maguknak sem.
Ekkor jelentkeznek az egoizmus jelei: mások hibáztatása, a felelősség fel nem vállalása. Szeretni, becsülni önmagunkat azt jelenti, hogy megtaláltuk az utat ahhoz, hogy békében legyünk önmagunkkal, továbblépve pedig békét tudunk teremteni a környezetünkkel.

Fontos hogy testünket és lelkünket is szeressük. Ne csináljunk olyat, ami árt, teremtsünk harmóniát a test és a lélek között. Ha bántjuk a lelkünket (negatív gondolatok, stressz, önvád, düh, gyűlölet stb.), akkor  szomatizálni fogunk, azaz átváltoztatjuk ezeket a lelki problémákat testi problémákká, pszichoszomatikus betegségekké (pl.: fejfájás, ájulás, szédülés).


A saját magunk szeretetével tulajdonképpen létrehozunk egy egészséges személyiségfejlődést. Ennek az a lényege, hogy bízunk önmagunkban. Amikor nehéz helyzetben vagyunk, kizárólag magunknak tudunk támaszt, optimizmust és erőt nyújtani ahhoz, hogy előbb vagy utóbb teljesüljenek az álmaink.


Az önbecsülés tíz alapigazsága:


1.    Az önbecsülés nem egyenlő az egoizmussal!
2.    Az önbecsülés azt jelenti, hogy egészséges gondolkodással bírsz, értelmes dilemmák megoldása foglakoztat. Ne játszd a mindentudót!
3.    A sikertelenségeidet tekintsd egy tanulási folyamatnak és haladj túl rajtuk. A fejlődésed is állandóan növelni fogja önbecsülésedet.
4.    Az önbecsülés azt jelenti, hogy elfogadod magad olyannak, amilyen vagy: vagy, aki vagy, ne legyen túlzottan jó véleményed magadról.
5.    Ne kérj többet magadtól, mint amit nyújtani tudsz.
6.    A saját szemüvegeden keresztül nézd a dolgokat, ne a másokén. A környezeted nem mindig látja tisztán, milyen erőfeszítést tettél valamiért.
7.    Az önbecsülés azt is jelenti, hogy elfogadod a hibáidat, nem eldugod, vagy úgy teszel, mintha nem is lennének, hanem tapasztalatot szerzel és tanulsz.
8.    Foglalkozol magaddal és a szükségleteiddel - ami nem jelenti azt, hogy másokkal nem törődsz.
9.    Légy büszke arra, amit elértél, és ne kritizáld magad azért, ami nem sikerült. Ünnepeld meg magad.
10.    Először mindig pozitív visszajelzést adj. Csakis utána jöhet a negatív. Javasold ezt a környezetednek is.

 

Az önbecsülés alapjai - Mennyire szereted magad?http://www.life.hu/tested-lelked/onismeret/20101026-az-onbecsules-alapjai-mennyire-szereted-magad.html