Menstruáció - házi praktikák a görcsök megelőzésére

2014.09.02. 20:30

Nők ezrei szenvednek minden hónap bizonyos szakaszában, pedig a fájdalomcsillapító mellett több olyan könnyen elérhető módszer van, ami nemcsak kezeli, de meg is előzi a kínzó menstruációs görcsök kialakulását.

Mitől fáj a hasunk?

A fájdalmas menstruációt, a görcsöket, és az azokat megelőző kellemetlen állapotot az egészséges nők több mint a fele minden hónapban megtapasztalja, tízből egy nő pedig a munkáját sem képes ellátni az első napokban. A dysmenorrhea, azaz a fájdalmas menstruáció, mely a méh izomzatának összehúzódása és a hormonszint lecsökkenése miatt alakul ki, gyakran megelőzhető, vagy legalábbis elviselhetőbbé válik bizonyos ételek, ásványi anyagok, mozgásformák hatására.

Forrás: Thinkstock

Magnézium és B6-vitamin

Az egyik legerősebb fegyver a nehéz napok előtti feszültségre és a görcsök megelőzésére a magnézium, mely rendszeresen alkalmazva karban tartja az idegrendszert, és csökkenti a görcshajlamot. Természetes nyugtatóként harmonikusabbá tehet, így érdemes legalább a menstruáció előtti egy-két héten bevinni a napi maximum értéket, ami 3-400 mg-ot jelent. Ha teheted, válassz jól felszívódó hatású magnéziumot tartalmazó terméket, vagy egyél sok mandulát, kesudiót, spenótot, hüvelyes ételt. A B6-vitamin pedig nemcsak a magnézium beépülését segíti, de önmagában is fontos szerepet játszik a szervezet szerotoninszintjének egyenletesen tartásában.

Cink és kalcium

Még a nyolcvanas években végeztek egy kísérletet a cink-glükonáttal, melyet általában a kezdődő megfázás vagy más fertőzés kezelésére ajánlanak. A megfigyelt nők nagy részénél a cink nemcsak a vírusos tüneteket enyhítette, de a menstruáció előtti panaszokat, azaz a puffadást és a görcsöket is. Ugyanígy jól jön a kalcium is, melyről kutatások igazolták, hogy szintje a havi vérzés előtti egy héten már jelentősen lecsökken, ami depressziót, ingerlékenységet, erősebb görcsöket okozhat. A megelőzés érdekében fogyassz minél több tejterméket vagy kalciumtablettát.

Mozgás

Megfelelő életmóddal is megelőzhetők a kellemetlen tünetek: a rendszeres, nem extrém megerőltetést jelentő sport alapvetően edzettebbé tesz, karban tartja az ereket, az idegrendszert, csökkenti a stresszt, így végső soron a görcsöket is enyhébbé teheti. Mindemellett maga a mozgás is segíthet azon a bizonyos héten, a különböző nyújtó- és légzőgyakorlatok megfelelően ellazíthatnak, és jobb közérzetet biztosíthatnak. Speciális jógagyakorlatok is segíthetnek a görcsökön, ha nem is jógázol rendszeresen, érdemes elsajátítani azkat az izomlazító jógapózokat, amelyek enyhíthetik kínjaid.

Forrás: Thinkstock

Gyógyteák

A női bajokra évszázadok óta használják a gyógynövényeket. A jól ismert cickafark mellett legközelebb próbáld ki a libapimpót, melyet régen görcsfűnek is neveztek. Az apró, régen libák táplálására használt kis növény teája minden típusú fájdalmat enyhíthet, ahogy a barátbors is, ami ellazítja a méh izomzatát, és így csökkenti a tüneteket. Ha nem vagy krónikus beteg vagy rendszeres gyógyszerszedő, nyugodtan megihatsz egy-egy csésze teát már a menstruációt megelőző héttől kezdve.

Illatok és masszázs

A feszültség és a görcsök oldására az illóolajokat és a masszázst is bevetheted. Jó hatással lehet a bázisolajba, vagy csak sima testápoló olajba kevert pár csepp rózsa, ylang-ylang, levendula vagy muskotályzsálya olaj, melyet alaposan masszírozz be a has és a derék területeire. Ezzel nemcsak a jótékony anyagokat juttatod be a szervezetedbe, de az érintés maga is megnyugvást hozhat. Ha épp nincs senki, aki ilyenkor megmasszírozna, az illóolajos vagy gyógyteás meleg pakolás is segíthet, de a lazító hatású meleg kádfürdő is jótékony hatású.

 

 

egészségbetegségmenstruációgörcsök