15 évvel kevesebbet él, aki tartósan ülőmunkát végez

2015.05.22. 19:00

Sokan úgy gondolják, hogy a kényelmes irodai munka biztonságos, egészséges, hiszen az ember gyermeke egész nap csak ül egy légkondis open office-ban, és semmire sincsen gondja. Pedig pont emiatt rejt magában igen komoly veszélyeket...

Ülni egész nap egy helyben

A legjellemzőbb probléma az egész napos ülés. Nemrégiben még az is bebizonyosodott, hogy minél több órát ülünk naponta, annál nagyobb az esélyünk a szív- és érrendszeri betegségekre. De mit tehetnek magukért az irodai dolgozók?

Forrás: Thinkstock

Bár az ülés könnyű feladatnak látszik, a helytelen testtartás mégis számos probléma forrása lehet. Az egészségtelen ülésmód túlzottan megfeszíti a testet, így tulajdonképpen törvényszerű a hátfájás. Az Amerikai Kiropraktorok Társasága szerint a hátfájdalom leggyakoribb forrása a gyenge vázizomzat, az elhízás és a stressz. Mindhárom tényező fakadhat a munkahelyi környezetből, ahol szinte hozzá vagyunk láncolva az íróasztalunkhoz.

Minél tovább ülsz, annál kevesebb ideig élsz:
A hosszan tartó üldögélés a számítógép előtt a legtöbbeknél nyak- és hátfájást okoz, amin némi masszázzsal könnyű segíteni. Emellett a kutatók régóta publikálják, hogy a szívbetegségek, a trombózis és a cukorbetegség aránya is nagyobb, de most az új eredmények szerint az ülés az életünket is megrövidítheti: ha kevesebb mint három órát ülnénk csak, két évvel tovább élhetnénk. A részletekért kattints ide!

A helyes ülésmód egyik első lépése, hogy pontosan a monitor és a klaviatúra középpontjához pozícionáljuk magunkat. Egyenes tartással a talpunkat a padlóra helyezzük, illetve, ha ez nem lehetséges, lábtartóra. Optimális esetben a combok vízszintesen vannak. Gépelés közben a csukló legyen természetes helyzetben - ebben segíthet a csuklótámasz. Nagyon fontos, hogy óránként legalább egyszer álljunk fel, sétáljunk egy kicsit, nyújtóztassuk ki magunkat - javasolja Dr. Mármarosi István, az Oxygen Medical foglalkozásegészségügyi orvosa.

Mik a leggyakoribb hibák?

Első a görnyedt testtartás, amely túl nagy terhet jelent a deréknak. Aztán ott vannak a keresztbe rakott lábak, melyek lomba tartáshoz vezethetnek és az izmok egyenlőtlen terhelése miatt csípőfájdalmat okozhatnak. Ilyen az előrenyújtott áll is, amivel gyakran a túl alacsony ülést próbáljuk kompenzálni, a nyakfájdalmat kockáztatva. Nem egészséges a váll és fej közt tartott telefon sem, ha ugyansi gyakran kényszerítjük magunkat ebbe a tartásba, a nyakizmok egyensúlyának felbomlása fejfájást is okozhat.

Forrás: Thinkstock
Így mozgasd meg magad az irodában!
Aki irodai munkát végez, sokszor küzd azzal, hogy elgémberedik a háta, fáj a lába, vagy éppen a nyakának és a fejének tenne jót egy kis mozgás. Balogh Rita fitneszedző és életmód-tanácsadó korábban ellátott minket olyan mozgástippekkel, melyeket kis helyen, a kollégák zavarása nélkül lehet végezni és még hatékonyak is. Szemezgess közülük te is!

Használjuk egészségesen a számítógépet!

A számítógép elhelyezése döntően befolyásolja a testtartást. A monitort úgy kell elhelyezni, hogy körülbelül karnyújtásnyira álljon tőlünk és a képernyő felső része legyen szemmagasságban. A komputer a testtartáson kívül rendkívül nagy hatással van a szemünkre és a csuklónkra is. A képernyő beállításai közül a fényerőt kell elsősorban az iroda fényviszonyaihoz képest beállítani úgy, hogy ne legyen túl éles fényű, és ha lehet, ne vetüljön külső fény a monitorra. Ez ugyanis a leggyakoribb oka a szemfáradtságnak és - szárazságnak, gyengülő látásnak.

Mik a leggyakoribb hibák?

Példáu, ha túl kicsi betűmérettel írunk, ami miatt görnyedten közel hajolunk a monitorhoz. Ha behajlított, vagy túlzottan feszes csuklótartással gépelünk, ami tartós fájdalomhoz vezet. A legjobb, ha beszerzünk egy habszivacs, vagy zselés csuklótámaszt. Ha nem iktatunk be óránkénti szüneteket, így egyrészt összefolynak a betűk a szemünk előtt, másrészt kényszertartást veszünk fel.

Irodában dolgozni veszélyesebb, mint állványon egy építkezésen
Legalább 2032 órát ülünk évente . Ha ez hatnál többet jelent naponta, márpedig a városi munkák többsége már csak ilyen, 40 százalékkal nagyobb az esélyünk, hogy 15 évvel kevesebbet élünk annál, aki csak 180 percet tölt az asztalánál. Valós és közeli veszéllyé válik az elhízás és egy csomó betegség, a szokásos 70 és 90 fokos ülési szög megterheli a gerincoszlopot.
egészségbetegségmunkairodai munka