Vashiány – te is szenvedsz tőle?

2019.03.11. 11:00

A vashiány manapság már-már népbetegségnek számít, a helytelen táplálkozás és egészségtelen életmód okán a lakosság több mint felét érinti. De hogyan veheted észre, hogy baj van, és mit tehetsz ellene? Ennek jártunk utána.

A vas szervezetünk működésének számos területén játszik jelentős, mondhatjuk létfontosságú szerepet. Vörösvérsejtjeink fontos alkotóeleme, nélküle az oxigén nem lenne képes eljutni a sejtekhez. Összetevője több fontos enzimnek, és a sejtjeink energiatermelő folyamataiban is nélkülözhetetlen. Vagyis a szervezet életképességéhez alapvetően fontos a kellő mennyiségű vas jelenléte. Ezért is lényeges, hogy megfelelő mennyiségű vasat vigyünk be a szervezetünkbe, és emiatt baj, ha a szervezet vasellátottsága romlik.

A vas vörösvérsejtjeink fontos alkotóeleme, nélküle az oxigén nem lenne képes eljutni a sejtekhezForrás: Shutterstock
Mi a normális?
Felnőtt nők esetében a szérum vas normálértéke 9-30 mikromol/l, illetve 50-170 mg/dl. Férfiak esetében a 12-31 mikromol/l, illetve 65-175 mg/dl közötti értékek számítanak ideálisnak. Gyermekek esetében a 8-22 mikromol/l, illetve 8-22 mg/dl közötti értékek tekinthetők normálisnak.
A szérum vasnál értékesebb felvilágosítást ad a szervezetünk vasellátottságáról a ferritin (vastároló fehérje) szintje, ami a szervezet vasraktárát méri. Szintén fontos laborérték a teljes vaskötő kapacitás vagy a transzferrin szaturáció, azaz a vasszállító fehérje telítettsége. Ezekből az értékekből együttesen diagnosztizálható az esetleges vashiány.

A vashiány okai

Előfordulhat, hogy valaki az egyoldalú táplálkozása miatt nem jut megfelelő mennyiségű vashoz, ahogyan az is, hogy az együtt szedett gyógyszerek, ételkomponensek meggátolják a bevitt vas felszívódását. Idős korban, ha már a felszívódás nem olyan jó, szintén vashiány alakulhat ki. Gyulladásos bélbetegségek, bélrendszeri műtétek is vashiányhoz vezethetnek, főleg olyankor, ha a beavatkozással eltávolítják a bélrendszer egy részét, például azt, ahol a vas alapvetően felszívódna. Ezeken túl természetesen akkor is kialakulhat a hiány, amikor hirtelen megemelkedik a szervezet vasigénye, pl. gyors testi fejlődéssel járó életszakaszokban, így gyermek- és serdülőkorban, vagy akár terhesség és szoptatás idején is, hiszen a magzat egészséges fejlődéséhez szükséges vasat az anyai szervezetnek kell biztosítania. A vashiány kialakulásának kockázatát minden vérzés növeli (erős menstruáció, vérezgető orr, aranyér stb.), mivel a vérrel sok vasat veszítünk el.

A már kialakult vashiány tünete lehet a fáradékonyság, nehézkes koncentrálóképesség, fejfájásForrás: Shutterstock

Így veheted észre, hogy baj van

A már kialakult vashiány tünete lehet a fáradékonyság, gyengeség, nehézkes koncentrálóképesség, fejfájás, szédülés, sápadtság, hajhullás, fertőzésekre való fogékonyság, de súlyosabb esetekben nyelési zavarok, szívdobogás, fulladás is jelentkezhet. A vashiány kezelés nélkül vashiányos vérszegénységhez vezet. Ekkor nemcsak a szervezetünk vasellátottsága kóros, hanem már a vörösvérsejt-termelésünk is zavart szenved. A diagnózis vérvétellel, laborvizsgálattal igazolható.

A vashiány megelőzése, kezelése

A vashiány kialakulása legtöbb esetben tudatos táplálkozással vagy megelőző vaspótlással elkerülhető. Fontos, hogy fogyasszunk olyan élelmiszereket, amelyeknek magas a vastartalma, és könnyen felszívódó vasat tartalmaznak – ezek a vörös húsok: sertéshús, marhahús, belsőségek. Némileg kevesebb vasat tartalmaznak a fehér húsok, vagyis a szárnyasok és a halak. Egyes növényi táplálékaink – a spenót, a zöldségek, saláták – ugyan bővelkednek vasban, ám ezt a vasat az emberi szervezet kevésbé tudja hasznosítani, ráadásul a felszívódását bizonyos ételkomponensek meggátolhatják (a C-vitamin viszont elősegíti!). Számos vastartalmú étrend-kiegészítő érhető el, viszont nem árt tudnunk, hogy ezek a törvényileg megengedett igen alacsony (mindössze napi 18 mg) vastartalmuk miatt vaspótlásra nem igazán alkalmasak. Másrészt, a komplex étrend-kiegészítők sokszor tartalmaznak további összetevőket (például magnéziumot, kalciumot stb.) amelyek még ezt a kevés vasat is megkötik anélkül, hogy az felszívódna a szervezetben. Vaspótlásra vagy a vashiány megelőzésére keressünk olyan készítményt, amelynek elemi vastartalma optimális (60-100 mg)!

Magas vastartalmú étel például a máj, spenót, tojás, kagyló vagy a hüvelyesekForrás: Shutterstock
Hús nélkül is lehet?
Egyes zöldségekben magas a vastartalom, de a zöld növényekben, salátákban, zöldségekben levő vas felszívódása nem olyan jó. A zöldségfélékkel együtt fogyasztott más ételek, ételkomponensek pedig akadályozhatják is a növényi vas felszívódását. Ezért aki vegán vagy vegetáriánus, tehát nem fogyaszt könnyen felszívódó vasat tartalmazó húst, annak a vashiány kialakulásának elkerülésére a rendszeres vaspótlás szinte kötelező!

Ha a vashiány már létrejött, akkor a legfontosabb, hogy fényt derítsünk az okára, és megkezdjük annak kezelését, ami akár hónapokig is eltart. Súlyos vashiány esetén vashiányos vérszegénység alakul ki, ekkor a szervezet vasraktárai már teljesen üresek, és a vérképzés is zavart szenved.

egészségbetegségVasvashiánymaltofer2019